Gå til innhold

vinterlagring presse


Gjest

Anbefalte innlegg

hei.har kjøpt presse i sommer å kjører nå 3.slått som til tider er litt rå. hvordan rengjøre/vaske pressa før lagring? er det lurt å gå på med høytrykkspyler utvendig? hvordan ungå alt får mye kondens i lagrene? pressa skal lagres inne under tak.

på forhånd takk får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.har kjøpt presse i sommer å kjører nå 3.slått som til tider er litt rå. hvordan rengjøre/vaske pressa før lagring? er det lurt å gå på med høytrykkspyler utvendig? hvordan ungå alt får mye kondens i lagrene? pressa skal lagres inne under tak.

på forhånd takk får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Hei...

minst mulig høytrykk. Viss du bruker varme, kan det vere nok å skylle vekk skit og olje med lavt trykk. Ver forsiktig å spyle mot sensora og lager. Når pressa er tørr kan du sprøyte på olje blanda rødsprit. (rødsprit trekker til seg fukt og damper ut). Då skulle vel pressa tåle en vinterlagring. Det er utruli kor enkelte lagrer redskapa sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke høytrykksvasker på pressa,men plukker først vekk løsgresset og tar rengjøringen med trykkluft og stålbørste.Før lagring sprayer vi alle bevegelige deler og kammer med jamaican oil fra omega.Hørt om noen som bruker en blanding av sagkjedolje og rødsprit også
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har ikke presse, men endel annen redskap som skal vinterlagres.

 

Det høres ut som om det er mange \&quot\;oppskrifter\&quot\; på lagringsolje. Jeg har ike jamaican oil for hånden, og synes sagkjedeoljen er litt tjukk å spraye på. Flere forslag? Hva slags sprøyteredskap brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Det kan vere fleire måter å sprøyte på oljen. Eg bruker trykkluftsprøyte, blander det i beholderen på sprøyta og bles det på..

Du kan også bruke ei vanleg pumpekanne/trykksprøyte, men då må sprøyta vere beregna for olje, det er det ikkje alle sprøytekanne som tåler..

 

Vanleg motorolje og diesel kan også blandast, det viktigaste er å få på en dekkande oljefilm slik att det ikkje rusta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker høytrykkspyler på alt, men hvis jeg vasker redskap med lager o.l. som ikke bør få vann i/på seg stiller jeg ned trykket til \&quot\;hageslangenivå\&quot\;. Bruker varmtvannsvasker. På blankt metall sprøyter jeg ei blanding med halvt om halvt med diesel og motorolje. Bruker trykkluftsprøyte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyler du utstyr må du bare passe på og grise opp etterpå. Da presser du ut vannet så det ikke er noe problem. Fordel å la pressa svive når du smører.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lars_Halvor_1

Jag har Orkel Agronic presse, og denne vasker jeg med høytrykk. Varmvann er en fordel, for da kan du ha større dyseavstand og lavere trykk. Smør pressa før vask, og etterpå, men ikke så mye hver gang (lagrene har heller ikke godt av for mye fett). La gjerne rullene gå mens du smører. De andre lagrene kan gjerne smøres to ganger, det vil si smør, flytt den bevegelige delen lageret sitter på til den andre posisjonen, og smør igjen.

 

Jeg setter inn pressa med rein diesel, og bruker bare vanlig spruteplaske til dette. Det fungerer ok. Sett inn kjeder med kjedeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Gjest Strander_1
Hei. Tenkte å starte en ny tråd angående dette (men visste jeg kom til å få pepper fra resten her på forumet siden dette har vært omtalt i en annen tråd, og den fant jeg jo :) Så til saken: Skal ikke lagre presse men diverse annen redskap som plog, harv, gjødselspreder osv. Ser at mange sprøyter på olje/diesel blanding etter at redskapen er vasket. Er 50/50 blandingsforhold greit eller er det andre forslag? Har også hørt om noen som bruker hydraulikkolje blandet med diesel, men klarer ikke helt å se forskjellen mot vanlig motorolje. Hva gjelder rødsprit så visste jeg ikke om at det kunne brukes, men det er jo tydelig at funker. Andre tips ??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...