Gå til innhold

Mistet oljetrykk på 6430


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

En venn av meg var ute å brøyta med sin 6430 her om dagen da oljelampa begynte å lyse. Han ringte FK og fikk beskjed om å kjøre traktoren inn til de for å sjekke problemet. Traktoren ble da kjørt inn og motoren gikk ca 1/2t til sammen. På Fk fant de ut at motoren ikke hadde oljetrykk, og at sugerøret hadde løsnet og lå i bunnen av bunnpanna. SÅ motoren har da gått en halvtime etter veien uten oljetrykk. FK bestilte nytt sugerør og sil og mener at det bare er å montere disse og gi gass. At ikke veivlagre og rådelagre osv. har tatt noe skade av dette. Men man vet jo aldri hvor lang tid etterpå det kan gå før det kan bli noe ettervirkninger av dette. Så eier og de jeg har hørt med ville krevd å få bytta lagrer i veiv i det minste, men FK vil ikke dette. Traktoren er en 2010 modell så er jo garantisak. Hva burde gjøres??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En venn av meg var ute å brøyta med sin 6430 her om dagen da oljelampa begynte å lyse. Han ringte FK og fikk beskjed om å kjøre traktoren inn til de for å sjekke problemet. Traktoren ble da kjørt inn og motoren gikk ca 1/2t til sammen. På Fk fant de ut at motoren ikke hadde oljetrykk, og at sugerøret hadde løsnet og lå i bunnen av bunnpanna. SÅ motoren har da gått en halvtime etter veien uten oljetrykk. FK bestilte nytt sugerør og sil og mener at det bare er å montere disse og gi gass. At ikke veivlagre og rådelagre osv. har tatt noe skade av dette. Men man vet jo aldri hvor lang tid etterpå det kan gå før det kan bli noe ettervirkninger av dette. Så eier og de jeg har hørt med ville krevd å få bytta lagrer i veiv i det minste, men FK vil ikke dette. Traktoren er en 2010 modell så er jo garantisak. Hva burde gjøres??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Er det mulig, at et profesjonelt verksted ber en kunde å kjøre en halvtime etter vegen selv om motoroljetrykkslampa lyser? Det er noe av det verste jeg har hørt dette året i allefall. En ting er om oljetrykket er akkurat på grensa så lampa slokker hvis man ruser motoren. Men er det sant at røret lå i bunnpanna så har jo trykket vært helt borte.

Det KAN ha gått bra, men jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøre med det. Det første som skjærer seg når oljetrykket blir borte er rådelagrene og turboen. Bærelagrene på veiva klarer seg som regel, fordi de går jevnt rundt og bevarer den oljefilmen de har. På rådelagrene derimot blir det opp- og ned- banking, og lagret er mindre enn bærelageret. Dessuten må rådelageret ta imot hele smellen alene når drivstoffet antenner, så oljefilmen i rådelageret forsvinner fortere. Jeg hadde derfor forlangt at rådelagrene skulle skrus opp og inspiseres, og helst også byttes. Det er bare 8 skruer for å se på de 4 lagrene når bunnpanna først er av. Det er under en times ekstrajobb. Så ville jeg forlangt en ny turbo. Eller skriftlig garanti på turboen et år eller to ekstra. Et skikkelig turbohavari kan gå ut over resten av motoren, hvis ikke alle partiklene stoppes i intercooleren. Ekstrajobb er det uansett. FK burde være så seriøse, at de inspiserer lagrene bare for tort og svie siden de har gitt kunden et så idiotisk råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig i at det er helt på tryne av FK å be han kjøre til verkstedet. Motoren burde være stoppet med en gang. Det er rart at FK er så vanskelige å ha med å gjøre. De lagrene burde bli byttet uten noe mer snakk. Det er jo som du sier at når man først har bunnpanna nede er det lett å komme til rådelagrene. Det er jo garanti på traktoren i 3 år tilsammen(?). Men hvis motoren havarer etter det pga skader som kan ha skjedd nå så kan det fort bli dyrt! Tenkte vi skulle prøve å få skriftlig brev av noe erfarende motormekanikere at man må bytte lagre +evt mer, og levere det på FK. Må jo ha en traktor som er i orden når man har handla en ny traktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel itte garanti i 3 år vel, men en service / forsikringsavtale? Fabrikkgarantien gjelder bære ett år trur je. Få det i så fall på papiret fra FK. At dom garanterer for motorskader etter tørrkjøringa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sørøya_Sau_Chopper_1

Hei.

Høres veldig rart ut at han har fått beskjed om å kjøre til verksted med ei lysende oljelampe.. Men åkkesom, hvem kjører videre med lysende oljelampe? Det er vel lov å tenke litt sjøl også!?!

Jeg hadde ihvertfall bestilt berging/transport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...