Gå til innhold

Leie av gassflasker.


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg leier gassflasker til sveising og skjæring av stål. Nå er det blitt mindre bruk for dette etterhvert. Synes det blir for dyrt å betale godt over 5000,- eks. mva i året for noe man ikke bruker så mye. Oksygen og Acetylen for å skjære med er vel det jeg har minst bruk for, mens Argon for sveising bruker jeg litt mer.

 

Spørsmålet er, får man kjøpt mindre flasker med Argon for å sveise med, uten å betale leie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Jeg leier gassflasker til sveising og skjæring av stål. Nå er det blitt mindre bruk for dette etterhvert. Synes det blir for dyrt å betale godt over 5000,- eks. mva i året for noe man ikke bruker så mye. Oksygen og Acetylen for å skjære med er vel det jeg har minst bruk for, mens Argon for sveising bruker jeg litt mer.

 

Spørsmålet er, får man kjøpt mindre flasker med Argon for å sveise med, uten å betale leie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Både Yara og AGA tilbyr \&quot\;eie-flasker\&quot\; i 5- og 10-kilos størrelse.

 

Men det er forholdsvis kostbart å kjøpe flasker hos dem.

 

Om du får tak på ei, evt to flasker, kan disse byttes inn hos Yara/AGA for refill.

 

Om du da har 2 10-liters så kan du en gang levere inn for å få byttet til det en 10-kg argon, en annen gang kanskje du trenger oksygen, og da får du det.

 

Ved bytte betaler du kun for gassen, 10 kg ligger på fra 750 til 1000 kroner, litt ettersom hva slags gass du skal ha.

 

Som privatperson er det 10 kg som er største flaske du får byttet (og eid). Men skulle du komme over større flasker så kan disse byttes inn i 10-kgs, men du får ingenting i mellom, om du butter en 5-kgs mot ei 10-kgs må du betale (husker ikke summen nå!!).

 

Til veldig småtterier kan du kjøpe småflasker på Jula, men de holder kun for 10 minutter kontinuerlig sveising (Argon/CO2), og er forholdsvis dyre (270 kroner)

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

Har kjøpt ei ca 10 kg flaske til mitt MIG- apparat for 5 år sidan. Denne byttar eg når den e tom, får ei ny, og betalar kun for gassen. Fin ordning det. Den er kjøpt på TESS Førde.

 

So svaret på spørsmålet er: ja, det går å kjøpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hei og Godt Nytt år.

 

Takker for gode svar.

 

Jeg er enig med deg Jensb, forferdelig kjekt å ha stående, men når det går opp til et halvt år mellom hver gang de er i bruk så synes jeg utgiftene med å leie blir for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

Har nettopp sjekket dette for min egen del, og funnet ut følgende:

 

Kjøp Acetylen 10 liter: 4.400kr + fylling 1.500kr

Kjøp Oxysafe 10liter: 4.400kr + fylling 750kr

 

leie 20liter Oxysafe 5års binding: 1.044kr året

leie 20 liter Oxysafe 1års binding: 1.850kr året

(samme for Acetylen)

fylling 20liters flasker:

1.560kr Acetylen og 600kr Oxysafe

 

Jeg endte opp med 5års leie på 20ltr flaske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gamle priser å bidra med men da jeg fornya langtidsleieavtalen på store flasker(40 l ) i 2008 betalte jeg kr 4424 pr flaske på en 5 årsavtale.Mener å huske at jeg betalte 3500 da jeg fornya den i 2003.

Hvis du har svært sesongbetont (våronn\\slåttonn)bruk av gass kan det også være en ide å kjøpe to 10 l flasker til tilfeldig vinterbruk og vurdere døgnleie på reprasjonsbruk om sommeren.Hvis vinterbruken bare består i å varme en og annen fastrusta mutter vil de vare i mange år.De er jo også hendig å ta med seg ut på små reprasjonsoppdrag enten i fjøs eller i felten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...