Gå til innhold

presser


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
hvor mange baller er det akseptabelt at ei presse har gått dersom man kun skal bruke den selv. er ei presse utslitt etter 10000 ball? hvilke presser er det minst feil på? er vicon og welger like gode som claas og orkel. service er ikke en del av diskusjonen her da det er stor variasjoner rundt om i landet. er ei bio presse et alternativ til å ha to traktorer som skal presse og pakke av en person. eller har den for dårlig kapasitet. den blir jo ikke så mye dyrere brukt enn ei presse + pakker. mange spørsmål her men jeg haper på litt hjelp og råd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange baller er det akseptabelt at ei presse har gått dersom man kun skal bruke den selv. er ei presse utslitt etter 10000 ball? hvilke presser er det minst feil på? er vicon og welger like gode som claas og orkel. service er ikke en del av diskusjonen her da det er stor variasjoner rundt om i landet. er ei bio presse et alternativ til å ha to traktorer som skal presse og pakke av en person. eller har den for dårlig kapasitet. den blir jo ikke så mye dyrere brukt enn ei presse + pakker. mange spørsmål her men jeg haper på litt hjelp og råd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Kjøp deg en Mc-Hale presse de er like gode som nye etter 20.000 ball

De fleste andre merker begynner å hangle etter 10.000 ball.

Bio presse passer best som leketøy til barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kommer jo mye an på bruken for hva salgs presse du skal ha. Har du/dere mye bratte jorder? skaldu såfall gå for ei lett og enkel presse, eller ei litt mer brukt proffpresse med bremser?

At det er mange bra presser å få er det sikkert, men skulle jeg anbefale noe så ville orkel vært øverst på lista. Vicon har jeg \&quot\;mindre bra\&quot\; erfaring med. om du har lest bg bladet sin utgave da det sto om ei brukt orkel 1250 presse, tror det var en 97 mod som hadde gått drøyt 53000 baller. tror ikke det er så veldig mange som tukter den. Veit om noen jd 575 som har mellom 20 og 30000 på samvittigheita men det er langt imellom dem. Mchale har jeg også trua på som singel presse, da det virker til og være solid med relativt enkle løsninger. som kombipresse vil jeg absolutt foretrekke boggi, som har en mye roligere gange. Skal nok til dels dele synspunktet til forrige skribent da det gjelder bio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
kombipresser er i utgangspunktet uaktuelt da jeg har en traktor på 90 hk og jeg har ingen som helst slags grunn til å kjøpe en traktor til masse penger fordi jeg skal dra en kombipresse på 6 tonn+ baller. jeg synes det er bedre å plassere penger i banken. biopressen virker som et akseptabelt kompromiss synes nå jeg da. som sagt entrepenørkjøring er uaktuelt for meg så om jeg bruker en halv dag ekstra på å kjøre biopresse kontra andre kombipresser så gjør jeg gjerne det. har vel egentlig ikke tenkt å bruke mer enn maks 150-200 tusen på presse + pakker. og maks tomvekt er 4 tonn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Hei.

 

Då vil eg anbefale deg ei Orkel 1250 presse, dei får du for 70-90000,- Godt brukandes, med glidelager og lite brukte. Orkel pressene er også lette å holde vedlike og lave vedlikeholdskostnader kontra ei anna med vanlege kulelager. Og en enkel rundballepakker får du for ca 50000,-. Då har du kapasitet so det holder til eget bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Heisann!

 

Kjøp deg ei Orkel 1250 eller 1260 med pakker. Du får dine brukte presser til en passende pris, og de er meget slitesterke. Mange entreprenører bytter ut pressene etter omlag 10 000 baller, men de kan fint gå det dobbelte dersom du ikke skal bruke den til leiekjøring. Med pakker er som du sier meget rasjonelt, og et prinsipp for fremtida. Har selv kjørt orkel 1260 med pakker på en JD 6210 (90 hk) da jeg havarerte gearkassa på den jeg vanligvis brukte. Det gikk helt fint det, bare du er villig til å geare langt nok ned. Det blir uansett mer rasjonelt enn å skulle binde opp to traktorer, en med presse og en med pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Bondn. Har du tenkt på hva det koster å ha ei presse til 200 tusen mot å leige til det du skal presse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Dersom det er snakk om å leige så er det vel kansje smak å behag. Å leige betyr att ting blir gjort raskt og effektivt, og slåtten er ferdi når maskinene forlater garden. Dersom du skal eige eget utstyr so innebære det en del vedlikeholdsarbeid både før og etter slåtten, og det er tid som koster det også.

 

Vi kjøpte eget presseutstyr for 5-6 år sidan, og dei første åra vart det tenkt mang en gang på kor enkelt det var å leige folk som tok heile jobben, i staden for å stå å skrue og halde vedlike når andre hadde fri.....\;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
jo det er dyrt å ha eget utstyr, men det er også dyrt å ikke få slått graset når det er gunstigst. med begrenset plassforhold i fjøset er det alfa og omega å ha et godt grovfor. har regnet litt på det og for oss så taper vi ca 50000,- i året hvis fem går ned fra 0.95 til 0.85.så kan dere fordele det på en ti årsperiode med økning i priser på forskjellig så er det ikke sikkert det er så dyrt å eie alikevel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Heilt eni... Det var berre att du er oppmerksom på dette...

 

Det er enkelte som trur att å eige eget runballeutstyr er so flott, det er berre å starte opp om våren og sette i hus om hausten, klar til neste sesong igjen...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

ja det du hallvar sier her til slutt er egentlig veldig intresant på flere måter, blant annet at når du spør en om hvor mange baller en lager i timen på snitt så skal en jo regne all den medgått tid som brukes til vedlikehold, flyttetid osv. Tror ikke det er så veldig mange som har regna på det men tror nok det hadde blitt et litt anna resultat enn det en hadde trodd! Et anna punkt som også er litt å tenke på, er at sesongen er kort og for de som driver med leiekjøring og skal kunne forsvare ei investering på 400000 i kombipresse, da gjerne fullfinansiert, så skal utstyret utnyttes, og samtidig må prisnivået ligge på et nivå som da skal dekke utgiftene gjennom 12 mnd.!!

Ble litt synsing dette kanskje men det vil vel være noen som føler seg i denne \&quot\;båsen\&quot\;, mens andre ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EÅ_1
Vi har kjørt JD 5820 på 23 knivers BIO presse og det gjekk heilt greit. Den sleit når det var rakt saman 3 skårer frå slåmaskinen men til enkle skårer klarer den seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John_Deere_2
Har kjørt John Deere 575 er godt fornøyd med den Har ikke vært noe tull med den og den lager knallharde baller,i motsetning til andre merker som er nevnt her tidligar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
TG? At Orkel kombi bare er 3-400 kg lettere enn BIO-pressa er vel kun pressa. Du må vel ta med vekta av en rundball til også og da er forskjellen traks 1200 kg, minst. BIO-pressa kan derfor håndteres med en mindre traktor (egenvekt og effekt)så det vil uten tvil være et godt alternativ om vekt og jordpakking betyr mer enn kapasitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tror påstanden om at Orkelpressa bare er 3-400 kg tyngre enn BIO må sjekkes på nytt. Mener forskjellen er i alle fall 1000-1200 kg..om ikke mer.. BIO 14-kniver er 3250 kg, mens 23-kniveren er 3500 kg. Mener Orkel 4600 kg.. Og når du får ballen i tillegg begynner forskjellen ute på jordet å bli ganske betydelig.. Dessutem har Orkel boggi, noe som vil rive mer i torva ved krappe svinger, og samtidig \&quot\;styre\&quot\; traktoren mer rett fram om du har litt lett traktor. har bare prøvd BIO selv, men vil tro at den er mye mer kompakt å kjøre og lettere å ha oversikt f.eks. under innplasting og tipping av balle.Men for all del, Orkel er nok ei veldig bra presse, og tror nok kvalitet og holdbarhet er bedre, kanskje blant de beste i klassen!

Et annet moment ved valg av \&quot\;bondepresse\&quot\; med en mindre traktor er kravet til oljeforsyning. F.eks Orkel krever mye mer olje enn BIO..

Ang Vicon-pressa så er framenden identisk med BIO-pressa (samme fabrikk), dvs pickup, innmater etc.

Claas kombipresse er uegnet til mindre traktorer da den overfører tilnærmet 0 kg til traktor når kammeret begynner å bli fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TG: Det kommer heit ann på marka om du river opp eller ikkje. Vis det er bløtt og kronglete/svingete så kan du ikkje sei noko anna enn att boggi river opp jordet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EÅ_1
Det om den vekta kan diskuterast fram og tilbake og opp og ned og vi vil aldri bli enige uansett. Men TG: Eg trur på at orkelen overfører mykje vekt på traktoren osv, men den har vekta på jordet uansett og den forsvinner aldri. så du får tyngden nedover i jorda uansett og det fører til meir jordpakking. Men eg er sikker på at orkelpressa og alle andre kurante merker fungerer og er nokså slitesterke alle sammen om dei får vedlikehald og påpassning. Og foresten TG, høyrte eg snakk om at det var eit lager som røyk på orkelen her om dagen:)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

1260 agronic har egenvekt på 4500kg.

 

kjører selv dette merket og er kjempefornøyd.

testkjørte uniwrap her for litt siden og fikk i allefall bekrefta det jeg frykta med tanke på vektfordeling. Så for ballen kom på pakkebordet så løfta det i kroken, og her vi kjører så hadde det ikke vært særlig behagelig å kjøre med blant anna i bratta. Ei anna erfaring jeg gjorde meg var at pressa ble gående å huske, og det forplanta seg til traktoren også. Kjørte med en ny Claas Arion på 150hk med fjærende foraksel og hytte, men selv det hjalp ikke mye. Buntene ble helt ok, litt større dia. enn orkel men ikke så harde. Er nok ei bra presse, men passer ikke for våre forhold, kontra orkelen!

Kan legge til at under fjorårets bløte forhold pressa vi en del myr på fjellet, og der har det blitt kjørt før med singelpresse og tvilling, og det ble faktisk mindre spor etter kombien enn gamle metoden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...