Gå til innhold

er ikke mange her som skrur


MF168_1

Anbefalte innlegg

Gjest Lars_A_1

Jeg skrur på det meste selv, da kan jeg kjøre med gamlere utstyr med lave faste kostnader. I mitt tilfelle vil det somregel lønne seg å parkere utstyret å reparere selv istedet for å få det igang igjen for enhver pris.

Dessuten oppdager man feil tidligere når man har skrudd litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange av dere som har lest siste utgave av bladet \&quot\;TRAKTOR\&quot\; som kom i posten i går. Der var det 2 spesielle prakteksempler som er resultat av skruing som hobby. Sikter til ein sambygding som har bygd opp ein MF 145,og totalrestaurert ein MF 1080. Like flotte som om dei skulle trillet ut fra fabrikken i går!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder på å sette i stand zetor 7245 min no ny lakkert å overhalt motor, bytte foringer på framaksel, tatt rusten ++,

skrur alt selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjer det eg kan, som er å køyre traktor og gå i fjos. Felleskjøpet å di kan skru, så då gjer dei det. Blir berre rot av å skru sjølv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er redd du må kløyve traktoren din bak girkassa da jonnhy, skal ikke si for sikkert, men har en 575 og den må deles hvis du skal ha ut pumpa. men det er veldig greit å finne ut, fordi lokket må av uansett for å få den sammen igjen hvis du deler den. dette er uansett ok skruing.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Jeg skrur presse og slåmaskin, men som entrepnør så setter jeg servicefolk på det meste som ryker.. Selvom det kan bli dyrt, Men som sagt så sitter jeg ikke her inne å skryter om hva jeg har skrudd eller ikke og skru er absolutt ikke en hobby, men noen ganger må det gjøres når ikke servicefolk stiller opp. Men ska du vite så spørr da vel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny spør om demontering av en komponent på en traktor. Et godt tips er å skaffe en verkstedhåndbok til traktoren/maskinen. Økonomideler har godt utvalg i slik litteratur, og dette kan være godt anvendte penger. På en del nyere utstyr får man også CD med verkstedhåndbok, f. eks fra Ebay. Regn med at teksten er på engelsk, tysk eller kanskje på svensk. Har kommet over lite på norsk. Har man kontakter inn i landbruksmaskin bransjen, lønner det seg å spørre der, evt. å låne hvis man får til det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøkland_1

Jeg tar på meg alt av vedlikehold på traktorer og redskaper på garden. men dersom det skjer noe galt på hovedtraktoren så sender jeg som regel den til verksted. jeg føler at jeg rett og slett ikke har tid og kompetanse nok til det. og dessuten er en avhengig av traktoren til den tida. Men jeg fikser det som jeg vet er galt, og som ikke er så innvikla.

Men dersom en ikke er avhengig og har litt tid så bør en skru sjøl dersom en har interesse for det.

jeg har tenkt på å skifte clutch og kraftuttakclutch på Fiaten min snart, for jeg har kjøpt ny traktor og er nå ikke så avhengig lenger av at den skal svive til en hver tid. Det får jeg både kompetanse av, og at en sparer en del penger på det. Men jeg må nok ha en som er litt mer erfaren til å sjå at alt er gjort skikkelig.he he.

 

Her har jeg noen tips som kan være aktuelle( det kan jo være at noen er uenige men det fungerer for meg):

- puss opp gjerne en eldre traktor, jeg så at Jarle og Ole hadde gjort dette og det er ikke dumt. en får mye læring av det

- Ha gjerne flere traktorer på garden slik at en ikke er totalt avhengig. Den viktigste traktoren er som regel den nyeste og mest avanserte, da bør en bare sende den til verkstedet.

- Godt vedlikehold, det sier seg sjøl, det er jo forebyggende arbeid.

- greit verksted øker trivselen og fører til at en har mer lyst til å skru sjøl.

- hør fra erfarne folk

- Dersom du er fornøyd med den traktoren du har, så bør du velge en lignende igjen(jeg har sjøl kjørt Fiat 80-90 en god del år nå og kjenner godt igjen de typiske feilene. jeg kan jo nevne noen: Dynamo, Starter, clutch som blir utslitt ved hver ca. 4000 time, fødepumpe. når noe av dette skjer er jeg rask med å fikse det.

- gammelt utstyr er lettere å fikse på, som Lars nevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...