Gå til innhold

Årets leigepriser


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Hallvar_1

Er det noken som har satt årets leigepriser på rundballing?

I forhold til økte dieselpriser og økte plastkostnader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kan ikkje være stor konkuranse i ditt omtråde da. Her hadde du ikkje fått kunder med den prisen. Store kunder kan få pressing for ned i 100 pr ball, men ligger normalt mellom 110-120.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1
150.- pr ball. ferdi pakket hørtes fornufti ut ja.... noke mindre enn det er uaktuelt her med oss. Driv ikkje berre pengebyte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
150 er ikke noe for mye. Mange bygder du ikke har mulighet til å greie å presse mer enn 5-6 tusen bunter med ei presse på en sesong på grunn av at det er så små og urasjonelle jorder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Her har vi lagt på 5kr til årets sesong, dvs til 125 pr bunt med 6 lag. presser omkring 3000 bunt ++. Mange seine jorder og et ikke alt for stort marked. skulle nok hatt bort imot 130 iår, men det blir vel til neste år da sikkert....

 

Valdres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er litt på siden av temaet men jeg våger meg..

Er det mange som har handla folie og nett av forsentralen her iår? er det flere enn oss som har hatt forsinkelser i leveringa fra dem? folien kom jo omsider etter å ha måttet vært på bygda og lånt og nettet har vi enda ikke sett noe til!! forresten kanskje like greit da vi har brukt tama i flere sesonger nå og har vært kjempefornøyde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest mf_power_6480_1
til dere som presser for 110kr/ballen, kan jeg få se regnestykket med plast, nett, nedbetaling på presse og traktor?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hei!

 

Dette er et regnestykke jeg har laget i full fart på pcen og kan derfor innehold feil og evt mangler. Men jeg har laget et ca OVERSLAG over utgifter per ball uten at jeg har trekt fra traktor og utstyr. Er forsåvidt enig i at 110,-/p.ball er for billig.

 

Prisen kan være feil da jeg ikke har konkrete tall fremfor meg nå.

 

Det er også feilkilder her som nettforbruk mtp diameter på baller og ant runder, ant baller per plastrull som er tatt ut i fra egne erfaringer, dieselforbuk kan variere etter tereng osv. Jeg har prøvd og tatt hensyn til transportettapper og plast/nett bytte.

 

25 baller i timen bør man klare om det er ranket og en noen lunde grasmengde. Men det er også variable faktorer som gir utslag på regnestykket.

 

 

Her stater morroa..

 

Plast 750mm:

 

Kostnad rull: 550,-

Holder ca.21 baller pr rull ved 6 lag.

 

Pris per ball:

550/21 = 26,-

 

Omkrets av ball â 127cm diameter

O =

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- - - - Pga ein eller annan feil i systemet er ikkje kv sitt komplette innlegg gått gjennom. Her er heile reknestykket, slik det var tenkt posta. Jogeir/Bedre Gardsdrift - - - -

--------------------------------------------

Hei!

 

Dette er et regnestykke jeg har laget i full fart på pcen og kan derfor innehold feil og evt mangler. Men jeg har laget et ca OVERSLAG over utgifter per ball uten at jeg har trekt fra traktor og utstyr. Er forsåvidt enig i at 110,-/p.ball er for billig.

 

Prisen kan være feil da jeg ikke har konkrete tall fremfor meg nå.

 

Det er også feilkilder her som nettforbruk mtp diameter på baller og ant runder, ant baller per plastrull som er tatt ut i fra egne erfaringer, dieselforbruk kan variere etter terreng osv. Jeg har prøvd og tatt hensyn til transportetapper og plast/nett bytte.

 

25 baller i timen bør man klare om det er ranket og en noen lunde grasmengde. Men det er også variable faktorer som gir utslag på regnestykket.

 

 

Her stater moroa..

 

Plast 750mm:

 

Kostnad rull: 550,-

Holder ca.21 baller pr rull.

 

Pris per ball:

550/21 = 26,-

 

 

Omkrets av ball â 127cm diameter

O = pi x d = 3.14x127cm = ca.400cm = 4m

To nettrunder blir da:

4mx2 = 8m

 

Ant baller per nettrull:

3600/8 = 450 baller per rull.

 

Kostnad rull: 1300,-

Pris per ball:

1300/450 = 2,89,- = 3,-

 

!MERK!

Arbeid 10t.

Effektiv arbeidstid 7t. (Tas hensyn til 3t stopp som plast-og nettbytte og transportetapper)

 

Det forutsettes at presses 25 baller per time og dieselforbruket er på 13L per time.

 

Dieselforbruk:

10x13= 130L/t

 

Dieselpris â 6,-

130x6 = 780,-/t

 

Med 7t effektiv arbeid og 25 baller per time gir det:

7*25 = 175 baller.

 

Dieselpris per balle:

780/175= 4.46 = 4.50,-

 

Kostnad mann per ball med timelønn 200,- :

10x200 = 2000,-

2000/175 = 11.43,- = 11.50,-

 

Sum utgifter per balle blir:

26.00 (plast)

+ 3.00 (nett)

+ 4.50 (diesel)

+ 11.50 (mann)

= 45.00 (sum)

 

Med en pris på 110,- per ball sitter man igjen med:

110.00

- 45.00

= 65.00

 

Dette gir da en timepris på traktor og utstyr på:

65x25 = 1625,-

 

Det er da trekt fra diesel, mann, plast og nett så resterende beløp brukes til å nedbetale gjeld eller øke egenkapitalen.

Prisen er slik ca og derfor er dette noe feil, men gir en ca oversikt.

 

Synspunker?

 

Ha en fin kveld videre godt folk \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Er vel som du ser Rune ganske enig med deg. Jeg har ikke tatt med kostnadene på utstyret da dette varierer mye fra person til person, alt i fra rente osv.

 

Noe fasitsvar her er vanskelig å gi. Siden alt er så variabelt.

 

Men synes at tapet på et salg av presse var forholsvis mye, men dette varrier igjen fra merke til merke.

 

Plast-,nett- og dieselpriser varierer etter levrandør og antall (rabatt)

Lønn varierer også, om man kjører selv er det en vuderingssak hvor mye som blir lønn og overskudd/(underskudd) mtp avskrivinger osv.

 

La oss si ny presse til 500.000 går så og si kostnadsfritt pga garanti første år.

 

Så presser en entrepenør 7000 baller i året og en gylden regel ved så høyt balleantall er at den taper seg 10,-/ball.

 

Da er den verd 430.000 og 360.00 neste år igjen osv.

 

Men neste år blir det ulikt. Da må vi ta service og vedlikeholdskostnader med som koster ca 15,-/ball.. Så er ganske enig med deg Rune.

 

Prøvde å legge inn noe effektiv og ikke effektiv på mine \&quot\;kalkyle\&quot\;. Men på 1260 pressa i fjort var snittet på effektiv arbeid (regnet ut i fra at PTO gikk var 24 baller tror jeg etter endt sesong. Regnet ut i fra displayet til orkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Selvfølgelig Rune, men de som går litt mindre holder seg fortsatt bedre og er ofte mer atraktive på bruktbørsen. Men nå det er sagt er det ikke bare balleant som teller ved brukt pressekjøp.

 

Håper vi klarte å si et svar.

 

Men hadde vært artig å sett mer på dette, nøyaktige målinger gjennom sesong og fremstilt dette i kalkyler. Men alle som driver med dette har jo en viss oversikt.

 

Trekker vi samtidig i fra service- og vedlikeholds kostnader per balle. Sitter vi igjen med 50,- per ball.

 

Timelønn på 50x25=1250

Trekker fra traktor og presse (Rune sine tall) står vi igjen med 750,- brutto etter alt er betalt. Synes ikke det så gale, selv om det kunne vært mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mye rar matematikk, men jeg tror faktisk at Rune sitte reknestykke er det mest korrekte, de hvor han utleder et svar på at hans produksjonskostnad er ca 100 kr pr ball, inkl traktor og mann !

Og en tommelfingerregel sier jo at man på ei investrering på et produksjonsanlegg, så bør man legge til grunn ei avkastning på 18 % på innskutt kapital pr år.

Dvs hvis pressa koster 500000, så vil ei god avkastning si 90000 kr og så deler vi dette på antall produserte enheter/baller på f.eks

5000, så blir det 18 kr pr ball.

100 kr pr ball i prod.kost,+ 18 kr i forrentning av innskutt kapital = 118 kr pr ball. Stemmer ganske bar det gitt !

 

Til KV: forstår ikke helt logikken bak din kalkyle. Og jeg tror du har glemt av noen faktorer, og da blir svaret litt villedende.

Ville ikke ha styrt en bedift etter slik kalkyler nei !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket til Rune er med kombipresse og 1 traktor og mann.I en del områder er det vel fortsatt mest prakttisk og kjøre singelpresse og pakker.Da for man ett tillegg i regnestykke på 20 kr.pr.ball.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Variabler: Med singel presse og singel pakker er ofte ballene ferdig sanka/stabla i jordekanten, mens ved kombipresse har man ofte den koselige jobben med å sanke ballene, hehe. Men man pleier jo ikke å faturere seg selv for den jobben....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan egentlig ikkje så noen fordeler med single presse og pakker lengre, he he ! Men det var snakk om leiekjøringspriser HER !

Tar fra 10-15 kr/stk ekstra for å kjøre sammen baller for kunder.

Og det gjorde jeg tidligere med singel presse og.

Kostprisen for single presse og pakker blir jo noe høyere, pga en traktor til, og en mann til. Dvs i det minste diesel og timelønn til sjåfør, Da ville en vel komme på en ekstra kost på mellom 15 og 20 kr pr ball. På den andre sida vil man vel kanskje greie seg med litt mindre traktorer, dvs lavere kapitalkost og mindre drivstofforbrukt.

Kan kansje trekke fra 10 kr på produksjonskost for det da.

Men det som påvirker kostnadene pr ball mest, er produksjonsvolumet, både pr. døgn og sesong. Her ligger nok nøkkelen til at store entrepenører i enkelte tilfeller er noe rimeligere, og også kan gi kvantumsrabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Her er det flatt og fint å presse, men enkelte jorder kunne godt vært større.

 

Noen økologer i nabolaget kjører en Case MXU 135 m/McHale Fusion, og jeg tror de tar kr 1200 i timen. Mulig det var i fjor, jeg vet ikke om de tok det i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del, tar 900 kr pr time, og 30 kr pr balle for 6 lag folie, og nett. Forutsetter at når det er lite gras, at det blir raket ! Og han som raker, tar 600 pr time. Dette vil i enkelte høve føre til at prisen pr balle for kunden kommer langt over kr 200, men det ser ikke ut som de for panikk av den grunn !?. På den andre side, så vil mange av hestefolkene ha godt fortørket for, og en balle med tørstoffprosent på nærmere 70, og som veier 400 kg, er verdt mye for dem, mot å kjøpe høy til 3 kr pr kg. Driv forresten økologisk grasproduksjon sjøl... !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...