Gå til innhold

oljeskift-intervall


Gjest

Anbefalte innlegg

noen som vet hva som ligger til grunn for for at en traktor kan gå 500 timer før oljeskift mens andre må skiftes på 300? Er det ulik kvalitet på lager og foringer eller hva er det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet hva som ligger til grunn for for at en traktor kan gå 500 timer før oljeskift mens andre må skiftes på 300? Er det ulik kvalitet på lager og foringer eller hva er det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at på john deere 6020 serie er intervallene 500 timer, under forutsetning av at du bruker en olje kalt \&quot\;FK super turbo D5\&quot\; - eller tilsvarende. Det er en delsyntetisk motorolje av shpd kvalitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein \&quot\;skrekkhistorie\&quot\;: Her i nabolaget er det ein MF 5455 som har passert 1200 timer uten at det har vært skiftet verken motorolje eller filter. Går altså på innkjøyringsoljen enda! UFF UFF UFF!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på olje kvalitet,filtrering og kormykje motoren forurenser olja.

Som eksempel kan Den \&quot\;nye\&quot\; motoren til CNH som foreksempel står i TSA/MXU gå 600timers intervall med Master Gold olja og 300timer med Super Gold olja begge fra NH eller AMBRA som er NH sin olje leverandør. Dette pga forsjellig olje kvalitet. Dei gamle motorane som foreks. TM skal kun gå 300 uansett olje. Kan vere med på at det i sommer halvåret kan kjøres meir enn 300t da olja ikkje vert utsatt for kaldstarter som igjen forurenser og odleger olje kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jeg har selv tatt opp en motor der differansen mellom timetallet på telleren og det som var rissa inn på oljefilteret var over 2000 timer. Måtte omtrent skremme olja ut gjennom tappepluggen :) Hvordan går det an at folk behandler nye traktorer slik Jo forteller??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en skrekkhistorie: har en nabo her som har en ca 20 år gammel deutz. Han \&quot\;skrøyter\&quot\; av at han aldri har hatt service på traktoren, og kjenner jeg han rett så er det nok lenge mellom hvert oljeskift også!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskiftintervall har mykje med presisjonen i motorkonstruksjonen å gjere. Med meir presis produksjon, og ditto meir presise passningar, vil motoren ureine oljen mykje mindre. I tillegg er jo også oljen blitt betre med åra, men det viktigaste er nok motorens eigne kvalitetar.

Går vi tilbake i historia, veit vi jo at gamle motorar tar til å drikke olje om vi fyller på noko anna enn ei passe seig rein mineralsk olje, fordi syntetisk olje blir for \&quot\;glatt\&quot\;, så den forsvinn ut mellom stempel og sylindervegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at ein kan køyre 500 timar i dag er det mangen som har. Det har vel med oljekvalitet og presisjonen i motoren som allereie er blitt nemnt.

 

Kan ikkje vera mykje olje igjen når ein køyrer meir enn 800 timar på samme olje. Byter sjøl på Deutzen vår som er 33 år gammal etter bokas instruksar. 120 timar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens motorer går mye renere enn forgjengerene. Det att man kan bytte olje ved hver 500 time er en kombinasjon av bedre motor teknologi. og mye bedre kvalitet på motoroljen. skal man bytte olje hver 500. time må man bruke oljen som som er godkjent av fabrikat ikke unifarm! Jeg kjører 250 timer i året og bytter olje hver sommer. og diesel filter hver høst. og luftfilter ved behov. på jobben er fendten på service hver 500 time men vi bytter olje selv ved 250 da er man sikra. er ikke så store kostnaden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt av flere så er det mange grunner til at en i dag kjører lengre mellom oljeskiftene. bedre olje, motorer som forurenser oljen mindre, kanskje bedre luftfilter. En ting som ikke er nevnt før er at dieselen har mindre svovelinnhold enn tidligere. F.eks. Deutz har 500 timer ved bruk lavsvoveldiesel, dersom en bruker diesel med 0,5 % svovel eller mer (som det var før i tida) må en redusere intervallene til 250 timer.

Kjøremønsteret har også mye å si, 500 timer ved mye kaldstarter, f.eks. ved innkjøring av rundballer morgen og kveld, er ikke bra for motorens levetid uansett hva som står i instruksjonsboka.De fleste har også krav om minst årlige skift. Oljskift er en god investering, spesielt om en vil ha traktoren en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Tar service på traktoren selv som en del av juleforberedelsene. Da har traktoren ny og fin olje til vinteren og de kaldeste dagene. Mener dette er mest riktig selv, samtidig som det passer best å ta servicen da i forhold til hvor mye jeg har å gjøre ellers. Bytter olje bare en gang i året, da jeg kjører relativt lite, dvs ca 200 timer i året. Bruker sytetisk oljer da det letter start om vinteren. Overholder da serviceintervallene som er oljeskift minimum en gang per år eller pr 250 timer, på min mf 372.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...