Gå til innhold

Mf 135 Servopumpe


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt til å ta av servopumpa på mf 135. Servo virker ikke på traktoren og må sjekke om pumpa er gåen. Men den sitter vel med et drev på registeret, er det noe man bør passe på når man tar den av. Timing av registeret eller noe, Eller er den bare å skru av og tre ut og tre inn igjen etterpå?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har tenkt til å ta av servopumpa på mf 135. Servo virker ikke på traktoren og må sjekke om pumpa er gåen. Men den sitter vel med et drev på registeret, er det noe man bør passe på når man tar den av. Timing av registeret eller noe, Eller er den bare å skru av og tre ut og tre inn igjen etterpå?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer jeg uten å vite. De 135 jeg har vært borte i, har ikke hatt servo, men forutsatt at det er samme system som 165: Pumpa kan du bare ta ut.

Det er temmelig sjeldent at disse pumpene kutter helt ut, de blir bare dårligere.

Derfor ville jeg sjekket et par andre ting først: det mest banale: du har selvsagt sjekket at det er olje i beholderen? Det kan være lekkasje som du ikke ser: det mest normale er at olja forsvinner inn i motoren.

Er du sikker på at ventilen får impuls slik at det kommer olje ut til styresylinderen? Fremdeles forutsatt at det er samme systemet som 165: det ligger diverse \&quot\;leamikk\&quot\; framme i nesa, foran radiatoren. En strekkfisk med bolter til ventilen som IKKE skal ha slakk. Da mister den impulsen. En overgang mellom 2 støpejernsarmer som SKAL HA slakk, fremdeles for å gi impuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Hvis hele servomekanismen sitter i nesa foran radiatoren så er det en original servostyring.

Ser du utvendige hjelpesylindre på hver side så er det mest sannsynlig en Janmatic styring, men de pleide å ha reimdrevet servopumpe. Registermontert pumpe med en integrert oljebeholder er som regel den originale pumpa. Hvis du har styresylinderen foran radiatoren:

Sving slik at styresylinderen er helt INNE. Så tar du opp nivåpluggen på oljebeholderen og sjekker olja, den skal stå helt opp til hullet.

Starter du motoren skal det være bevegelse i olja. Er det ikke det så har sannsynligvis kilen i pumpedrevet gått. Det er enkelt å skru ut pumpa og skifte kilen. Dersom pumpa fungerer: Åpne grillen og se inn på styremekanismen. Det går en liten justerbar strekkfisk inn på en oljeventil.

Ta ut en bolt fra strekkfisken, start motoren og prøv å presse oljeventilen innover eller utover. da skal styringen begynne å bevege seg, og du skal høre at motoren tar i litt. Det er denne forbindelsen PLS nevner som IKKE må være slitt.

Hvis servoen virker bare til den eine sida må denne lille strekkfisken justeres. Så er det en liggende mutter (ca 25 mm nøkkel) med en stor skrue for flat skrutrekker i. Den mutteren kan løsnes og skruen skrus litt OPPOVER. Da blir det mere slark i styringa, men det må kanskje til for å gi impuks til servoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Skal kikke på traktoren om et par uker.(Går på Høgskole en stund unna hjemme \;-))Kikker over hele systemet på den. Men tenkte å førhøre meg litt først. Har en film fra traktoren som jeg laga i jula, filma ikke så mye foran på traktoren.

Link:

Men hvis man stopper filmen på 0:50 ca så ser man at det er en styresylinder utvendig. Servopumpa har en integrert oljebeholder og mener den drives av registeret og ikke reim.

Servoen virker ikke i det hele tatt. Så det kan hende kila er borte eller ødelagt da ja. Prøvde å fylle olje på beholderen men det hjalp ikke. er olje på snekka og.

Men leste et sted at det var en sil eller et lite filter inni beholderen som kunne tette seg og. Har akkurat bytta hydraulikkoljefilter, det var pottetett.(ser hyd.filter på filmen forøvrig.) Så tenkte kanskje at det kunne være samme problem der. Men ville ikke ta ut servopumpa før jeg viste om det var mye greier i forhold til register.

Men er det en ventil et sted hvis det ikke er original servosystem?

Eller får den bare signaler fra snekka da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn i \&quot\;bibelen\&quot\; til Økonomideler dersom du har den. Der er det ei skisse av servostyringssystemet til MF 135. På nett fann eg det her :

http://www.okonomi-deler.no/content/pdf/170%20MF%2035%20til%20600%20&amp\;%202700%20serie.pdf

 

På sidee 53 er skissa. Det ser ut til at det er berre å sette pumpa inn på plass etterpå. Servistyringsventilen er bak på styresnekka. Og det ser ut til å vere kronglete å komme til der bak når alt det andre ligg rundt. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_Ulrik_1
Er nok berre og skrue laus dei tre skruane på dekslet på sida av pumpa. der inni ligg filteret til servo pumpa . Ver opps på at det ligg ei fjør bak filteret . Når dekselt og filteret er ute så meina eg der er tre bolta du skrur ut og drar heile pumpa bakover . Sånn er det på min MF 240 og det er samme pumpe på 135 . Tok ut mi pumpe i fjor på grunn av at oljen fosvan inn i motoren . Tenkte egentli og kjøpe ny . Men det vart litt dyrt kjøpte ett repset hos Eik og fikk hjelp av ein nabo som er pansjonert traktor mekanikar . Til og skifte alle pakkningar .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_Ulrik_1
Når eg tenker meg om så nemnte naboen min att når servoen ikkje virka kunne det også vere strekk fisken under ratte som styrer olje til høgre eller venste . Det skall ikkje vere slakk i den . den ligg rett oppå styre snekka . Reknar med att du har to hjelpesylyndra ein på kvar side og pumpa er \&quot\;hjerteforma\&quot\; . Du kan få kjøpt ny pumpe men da må du ha ein dings i mellom den nye pumpa og registeret. Den hjerteforme har gått ut men den runde passer .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_Ulrik_1
Men før du tar ut pumpa . Har du lufta servoen etter du fylte på olje . Vist der kkje var olje igjenn er der luft i systemet . For og lufte jekkar du opp framhjula og startar traktorn ,svinger ratte maks til høgre og venstre fleire gonger .Så stoppar du traktoren sjekkar olje fyller på meir og gjentar prosesen inntil det ikkje minkar meir olje . Er sikert lurt og skifte filtert først . Husk og bruke rett olje .Skal vere automatgir olje .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servosystemet er med \&quot\;hjerte\&quot\; forma pumpe ja og en sylinder på hver side av framakslen. Lufta ikke systemet etter påfylling, men var noe olje der fra før. Var rød automatolje jeg hadde på. Men skal sjekke strekkfisken først og prøve å lufte og se om det hjelper. Ellers må jeg nok ta av pumpa og sjekke den. Er ingen synlige lekasjer i systemet annet en svetting fra sylindrene. Men kan jo være innvendig lekasje i pumpa som du hadde. Men hvis kilen har gått på pumpa kan jo deler av den kanskje ligge nedi registeret da, det er vel ikke noe heldig. Takk for svar og tips!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...