Gå til innhold

Få av låsering...


Gjest

Anbefalte innlegg

Holder på å bytte et lager på jordfresen, og det lageret (Kverneland CLS 180) er holdt på plass av en relativt stor låsering (rundt 120 mm). Denne sitter så det holder i et spor - i alle fall nok til at ingen av låseringtengene mine klarer å holde taket...Lite lysten på å investere tusenvis i en større tang en de jeg har, da disse låseringtangene er svært kostbare.

 

Noen erfarne skruere som har gode tips til å få rakkelet av? :-)

 

Tenkte å forsøke å varme det opp med enten varmepistol eller gassbrenner, er det verdt et forsøk?

 

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Holder på å bytte et lager på jordfresen, og det lageret (Kverneland CLS 180) er holdt på plass av en relativt stor låsering (rundt 120 mm). Denne sitter så det holder i et spor - i alle fall nok til at ingen av låseringtengene mine klarer å holde taket...Lite lysten på å investere tusenvis i en større tang en de jeg har, da disse låseringtangene er svært kostbare.

 

Noen erfarne skruere som har gode tips til å få rakkelet av? :-)

 

Tenkte å forsøke å varme det opp med enten varmepistol eller gassbrenner, er det verdt et forsøk?

 

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Mener du å varme låseringen med gassflammen? I så fall må du skaffe deg en ny en, for den blir mest sannsynlig ødelagt av varmen. Enten blir den så sprø så den knekker, eller så blir den myk som en hesjetråd.

Men hvorfor sitter den fast? Har den rustet fast så kan det hjelpe å varme den opp og vente til det er kaldt igjen. Men som regel så sitter låseringen fast fordi lageret på innsida presser kraftig utover. Prøv å få slått lageret innover så presset blir borte. Får du rikket ringen litegrann med seegeringtanga, såpass at du får lurt en spiss, flat skrutrekker under den så har den tapt. Da arbeider du seg bare bortover og bortover med to skrutrekkere omtrent som du vrenger et dekk av felgen med to brekkjern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Ikke godt å si hvorfor den sitter så innmari, men får prøve å få kakket lageret bakover for å få det til å slippe ringen litt sånn at jeg får lurt et skrujern under. Virker som om låseringen sitter såpass i klem enkelte plasser i sporet og mot lageret at jeg ikke får bøyd det sammen med låseringtangen uten at denne glipper. Derfor jeg tenkte muligens kunne hjelpe å varme det opp og så kjøle det av for å få det til å slippe.

 

Har ny låsering, så kan alltids erstatte den gamle. Får prøve skrujern etc. en runde til før jeg fyrer opp varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Hvis du kommer til, prøv å ta en dor og slå den samme vei som du ville klemt den med seegerring tangen. Har løsnet mange seegerringer på den måten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Da har jeg den glede å melde at låseringen har gitt opp og innsett nederlaget ved å slippe taket takket være en kombinasjon av skrujern, oppvarming med varmepistol og en noe større låseringtang lånt av en kompis.

 

Takk for tips og hjelp! Så var det bare resten igjen.... :-)

 

Forresten, grunnen til at den satt sånn var at noe metallspon hadde kilt seg i mellom ringen og sporet den satt + rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...