Gå til innhold

Skriking fra viftereim


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en Ford 7740 SLE der viftereima er begynt å skrike. Stort sett konstant fra start til stopp av motoren.

Jeg klarer å trykke reima inn ca 1 cm ganske lett, kanskje 2-3 cm dersom jeg skulle ta i litt. Har hørt/lest at 1-2 cm er så stram den skal være, så jeg prøvde å spraye litt Motip V-Belt spray på reima.

Det ble ikke akkurat bedre etter det...

 

Reima ser absolutt ikke slitt ut - ser nermest ny ut, så det kan da ikke være nødvendig å bytte den enda? (har kun hatt traktoren en mnd, så vet ikke akkurat når reima er bytta sist)

 

Hvor stram skal reima egentlig være og hvordan skal jeg eventuelt stramme den?

Eller er det rett og slett nødvendig å bytte reima?

 

Håper noen erfarne folk har et godt svar til en amatør som meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Måtte bytte reim på min ts115 ifjor. En storjobb, måtte fram med radiator og AC for å få skifta. tok mye bilder før jeg demonterte og det var lurt for med en gang reima var av så hadde jeg glemt hvordan den gikk.

Jeg anbefaler at du prøver å stramme den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Prøvde idag å stramme reima, men fikk det ikke til. Mulig jeg ikke fant helt ut hvordan den skal strammes....

Prøvde å stramme på det hjulet ca i midten hvor reima går borti med den flate sida, men der var det ingenting som skjedde. Prøvde også å skru mutteren andre veien men den satt så fast at jeg &quot\;drog med meg&quot\; hele strammemekanismen. Virker som om det er en fjær som holder det hele stramt... Nå er reima like stram som den var før jeg begynte, men lager fortsatt mye lyd...

 

I instruksjonsboka jeg har står det ikke i detalj hvordan jeg strammer reima, det står kun hvordan jeg slakker den slik at den kan tas av, prøvde derfor forklart metode bare omvendt, men det funket altså ikke...

 

Har jeg gått frem på helt feil måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Da har du nok automatisk stramming. Da er det vel fjøra som er slakk eller reima som er utslitt eller begge deler. Du kan jo høre på AK om hva de anbefaler når du kjøper deler. De har ivertfall vært gode rådgivere for meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takk for svar.

 

Får høre på A-K i morgen hva de har å si.

 

Jeg har ikke AC på denne traktoren, så da er det vel et hjul mindre som kan ryke.

 

Er kanskje mulig det er et lager på et av hjulene/rullene som er gåent da skrikinga kom ganske plutselig og er konstant.

Ville trodd at dersom det var reima, så ville skrikinga begynt sakte og økt mer gradvis etterhvert som den ble mer slitt/slakk..?

 

Håper jeg får tak i oppegående folk på A-K i morgen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...