Gå til innhold

Serigstad FS134 problemer med styring


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en eldre serigstad FS134 der styringa er veldig slapp.

Styringa er treg ved sving av tuten.

Sylinderen som stod på hadde lekkasje, så denne vart bytta med en vi hadde på en anna forhøster, men styringa er fortsatt treg.(styringa på den andre forhøsteren fungerte greit).

Lurer på om det kan være pumpa som er dårlig.. er det noen som veit hvor stort trykk det skal være på disse?

 

Lurer på å kjøpe en standard sylinder på økonomi-deler og tilpasse denne til å passe på. Originalsylindere er ganske dyre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kjenner ikke dette systemet veldig godt, men her er noen generelle tips.

Først går det kanskje an å løsne sylinderen i en ende og kjøre uten motstand. Da finner du ut om pumpen leverer nok mengde, og du kan sjekke om selve tuten er treg.

 

Når sylinderen er løs, så går det til en viss grad an å sjekke om det er noe kraft i den også, prøv å holde igjen og se om farten reduseres betydelig. Hvis hastigheten reduseres mye er det kanskje noe feil med pumpe eller ventil tenker jeg.

 

Sjekk også om evt. filter er ok, de sitter nok på sugesiden i et slik system og vil ha en dårlig innvirkning på levert oljemengde hvis de nærmer seg tett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å supplere siste bidrag\; filteret sitter på pumpa. Før eller siden går det tett, og først da skal det skiftes, ifølge ekspertene. Rusk og rask ellers i systemet kan også bidra. Man kan heller ikke utelukke at pumpa er sliten, og av den grunn ikke leverer tilstrekkelig oljemengde.

Kan også være lurt å sjekke om pumpa roterer fort nok, tror det er settskru som klemmes rundt en liten aksling som kommer ut på baksida av reimskiva og selve opphenget, Hvis den slurer, kan det være feilkilde.

 

MEN, det vanligste problemet når fôrhøsterstyring fusker er elektrisk feil (hvis det er EH-styring, vel å merke). Litt krypstrøm eller kontaktfeil i kabelen, støpselet eller koblingsboksen oppe på høsteren er kilde til mye elendighet. Da kan man oppleve at funksjonene blir trege, siden ordrene ikke kommer fram slik de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for gode tips!

Ja, elektronikken har vært mye problemer med, men dette har jeg sjekka.. trodde jeg. Kan det være at den får doble signal slik at det blir flow i begge retninger samtidig.? Tror jeg må ta fram høsteren og koble ut en og en magnet for å sjekke dette. Skjønte meg ikke helt på hvordan disse ventilene virker.. har også tenkt på om det kan ligge rusk og rask inni ventilene som blokkerer strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Svingkransen roterer lett ja. Jeg må nok gå litt dypere i materien angåande ventilene tror jeg, for når jeg tok pumpa fra den andre forhøsteren så var det ingenting som forandra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både skiftet ledning flere ganger og fikset opp i rotet etter at noen røsket ledningene løs oppe i sentralen. Det er ikke veldig vanskelig hvis man har et koblingsskjema å se på. Husk at ventilene til svingsylinderen må jobbe &quot\;mot&quot\; hverandre, hvis du skjønner. Sylinderen er dobbeltvirkende, slik at to ventiler må engasjeres for å få ut funksjon. Ventil C og F må få strøm samtidig for den ene retningen, mens ventil E og D gir motsatt retning. Man kan høre om ventilene slår inn hvis man tester funksjonene når traktoren ikke er i gang, men kun gir strøm gjennom tilhengerkontakten.

 

Dette er kanskje en fornærmelse, men likevel\; er det nok olje i systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym
Sjekk at jording i tilhenger kontakten på traktoren er god. Dette hadde eg problemer med for noen år siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...