Gå til innhold

Slark i slurekløtsj på JD 332 A firkantpresse.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hele kløtsjhuset slarker på akslingen til gearboksen, og når jeg dreier på kraftoverføringsakslingen går det rundt begge veger uten at det er grep i akslingen inn i gearboksen på pressa. Pressa fungerte i fjor sommer, og nå skulle jeg smøre opp før stresset starter og la merke til at ting muligens ikke kommer til å gå rundt. Har vært slark hele tiden jeg har hatt pressa, men siden ting har fungert har jeg ikke tatt særlig notis av det. Skal den indre delen av slurekløtsjen sitte dønn fast på akslingen inn i gearboksen eller er det en sentrifugalmekanisme som sørger for at det blir grep? Har liksom ikke så fryktelig lyst til å kjøre i gang på kraftutak dersom noe akkurat nettopp gikk i stykker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg er ikke sikker på at det ikke er noe galt. Men det er ihvertfall en frikoblingsfunksjon som gjør at svinghjulet på pressa ikke skal dra med seg traktorens kraftuttak når en kobler ut drifta. Det er ikke der du finner slark?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenn_7840_1

Det er utrolig hva man finner på Youtube. Shawn Larrabee i USA driver Best Baler Parts og har lagt ut diverse videoer som omhandler JD firkantpresser. I en av disse videoene viste han hva man skal se etter, og jaggu var ikke slurekløtsjen nevnt. Dersom selve kløtsjen slarker på akslingen sin, så er det viktig å bytte ei plate inni kløtsjen før det går ut over akslingen inn til gearboksen. Med denne kunnskapen ble slurekløtsjen demontert, og ganske riktig, den kløtsjplata som griper fast i akslingen hadde mistet alle tennene sine, dermed var det ingen forbindelse mellom kløtsj og aksling. Ny plate fra FK koster 900 + MVA og kan byttes sjøl. Hadde jeg måttet bytte aksling ville det blitt 2500 + MVA + arbeid for å få den byttet.

 

Jeg anbefaler absolutt den som eier ei eldre firkantpresse, eller har tenkt å kjøpe ei, om å ta en titt på Shawn sine videoer. Morsom fyr, og han peker på en del ting man ikke tenker på dersom man ikke har årevis med erfaring i reparasjon og bruk av slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...