Gjest Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Jeg skal bytte tettinger i en hydraulisk sylinder til bakløftet på traktoren min, en SAME Antares 130. Har fått tak i repsett, men finner ikke ut av hvordan jeg åpner sylinderen. Jeg finner intet som kan skrus løst der stemplet går inn i sylinderen. Tenkte kanskje det var en innvendig ring under skraperingen, skrudd ned innvendig. Men under der var det intet, hverken gjenger eller hull til å feste noe verktøy i. I andre enden er det helsveiset. Begynner nå å lure på om denne sylindertypen er skrudd sammen i bunn og så sveiset? Slik at den må i dreiebenk eller man må til med vinkelsliper for å få den åpnet. Må jo være mulig siden det selges repsett. Noen som har vært borti lignende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peter_Harholt_1 Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 jeg kjenner ikke til akkurat denne sylinderen,men den ligner sikkert på andre. Hvis det ikke er noen synlige låseringer e.l. så sjekk følgende. Det kan være at pakkboksen skal trykkes inn i sylinderrøret for å få tilgang til en låsering som står i et innvendig spor. Ringen fjernes og du bruker trykkluft for å trykke ut igjen stempelstang og pakkboks. Hvs det ser ut som pakkboks og sylinderrør er en og samme del, så er det litt rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Det kan også være at pakkboks er skrudd til enden av sylinderrøret. Beskriv hvordan sylinderen ser ut, så blir det lettere. Evt. bilde på epost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Henke_1 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Klødde meg i hodet jeg og ang en sylinderoverhaling. Der viste det seg, som Harholt skriver at pakkpoksen måtte presses inn for så å finne en låsering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Sitter en låsering i bunnen av stanga den kan ses igjennom hullet hvor slangen til olje tilførslen på sylinderen er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Fant ingen funksjone for å legge ved bilde her. La ut samme spørsmål på Traktorbygda, da med bilde. Jeg tror ikke det er noen låsering i toppen, sylinderen er formet litt som en brusflaske og har veldig lite gods i toppen. Knappest plass til noen låsering. Kan sjekke i hullet der slangen skrus på om det er noen låsing inni der som noen beskriver. Et annet forslag jeg har fått er at sylinderen er skrudd sammen i bunn, men at dette er så nøyaktig sammenføyd at det ikke vises. Jeg skal prøve å skru og se hva som skjer. Det kan evt stemme siden det fulgte en stor o-ring med settet. Men så langt er dette fortsatt litt uklart :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Ja dette ser unektelig litt uvanlig ut, som andre nevner så er det mulig stempelstangen er stempelet. Det ligner faktisk mest på en gammel tippsylinder på en tilhenger med frontmontert sylinder med wireskiver på toppen. Det ser også som om det er bare en hydraulikktilkobling, ergo vil det ikke kunne være et stempel inne i sylinderen. Under normal bruk slik den er montert vil det heller ikke være et problem at stempelet kjøres til endes, fordi det ikke lar seg gjøre. Hvis jeg skal tippe, så drar du ut stempelet og tar ut støvtettingen som vi ser på bildene. Under denne støvtettingen/skraperingen vil jeg tro at det står en mutter med utvendige gjenger som du skrur ut. Eventuelt en låsering med spor i sylinderrøret. Innom denne er det o-ringen kommer inn i bildet, sikkert sammen med andre konvensjonelle tettninger og kanskje noen shims eller stålringer til å skille o-ring, pakninger mm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Premie til Anonym bruker :-) Man måtte inn gjennom oljetilkoblingshullet å løsne en låsering. Da kom hele stanga ut. Veldig enkelt og greit. TAKK! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daniel Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Hei, jeg har et lignende problem. skal demontere og skifte pakninger,men sylynder er sveiset i bunn og dær er ingen mulighet for å demontere toppen.E det vanskelig å se låseringen fra hullet, og må stempelet være presset helt sammen? er jo veldig trangt dær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar