Gå til innhold

Frontlaster siger


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Fendt 309 Turbomatic LS 1981mod, med Stoll laster nå i vinter. Traktoren har gått 4000 timer.

 

Jeg kjøpte den gjennom AK-Maskin, og de gjorde en del utbedringer og service før jeg overtok den.

 

Bla. så ble alle pakninger i hyd. sentralen byttet pga. en liten lekkasje.

 

Nå som jeg har begynt å bruke traktoren i vår, så fant jeg ut at vippen på frontlasteren siger noe fryktelig. Jeg tok kontakt med AK, og de har nå byttet pakninger i begge sylinderene.

Jeg har nå montert de, og det er en liten forbedring. Men jeg er fortsatt nødt til å holde spaken for vippefunksjonen bakover hele tiden når jeg flytter på 1000L sekker med ved osv.

 

Er det noen med tips for hva dette kan være?

 

Har to spaker til frontlasteren, en for løfte/senke. Og en for vippefunksjon. Det ble som sagt byttet pakninger i hyd.sentralen før jeg kjøpte den nå i vinter. Og det er heller ingen synlige lekkasjer på noen av slangene.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har du eliminert muligheten for at det ennå ligger i sentralen? Har sangene hurtigkobling? Jeg ville ha fjernet slangene til tilten for så å løfte opp noe last. Da vil du se om det er innvendig lekkasje i sylinderen. Den veien er det plass til å forskyve oljen i sylinderen. Eneste hinderet er at det kan oppstå et vakuum under stempelet i sylinderen. Med multikobling kan du jo løfte opp for så å løsne hele multkoblingen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja, det er hurtigkobling på slangene. Skal jeg bare koble de av for så å forsøke å løfte noe tungt?

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvis det er hurtigkobling på en og en slange kan du koble fra tilten og allikevel løfte last. Kanskje lurt å ha lasten på gaffelen først. På en Ålø sentral er det to fremste slangene som går til tilten. Vet ikke på Stoll, men vil anta at de står parvis. Hvis rør og slanger ligger synlige på lasteren er det jo bare å følge dem, men noen lastere har slangene skjult inne i lasteren. Ellers pleier løften på Ålø mange ganger å ha en kulekran på slangen for å kunne låse lasteren, forhindre at den siger- sikkerhet. Lykke til igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har nå prøvd litt.

 

Jeg tok av slangene til tilten, og da sto de nesten stille, de gikk litt ut når jeg sto ytterst på pallegaflene og hoppa, men tok seg inn igjen.

 

Så feilen må ligge på hyd.sentralen et sted?

 

Jeg testet litt, og bla. så reagerer tilten med en gang når jeg dytter spaken fremover(ned). Men bakover må jeg dra den 2/4 før traktoren begynner å jobbe og få opp tilten. Kan det rett og slett dreie seg om at jeg bare må justere spaken til tilten litt? Har sett på det leddet som går ifra spaken og ned til sentralen, og det er justeringsmuligheter der.

 

Dette er vel det enkleste og det jeg bør få utelukket først kanskje?

 

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tror du er inne på riktig spor nå. Om den ene wiren er stram når spaken her ikke sleiden stengt ordentlig igjen. Juster wirene så du har bitte litt slakke begge veier. Egentlig skulle vel en slik feil vært eliminert av forhandler før levering da.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...