Gå til innhold

Hvilken finsnitter


Gjest

Anbefalte innlegg

Har lurt litt på å kanskje skaffe meg en brukt sidemontert finsnitter for å øke slåttekapasiteten men har ikke kjennskap til modellene. Jeg har tenkt litt på Taarup eller Junkkari (tror dette er samme maskin, med ulike navn), men ser et sted her på forumet at dette er et merke man ikke må velge, men kjøpe JF i stedet. Jeg har imidlertid litt dårlig erfaring med A-K når det gjelder deleleveranser, og foretrekker derfor annen forhandler. Er det noen som kan fortelle litt om erfaringer med de ulike merkene? Er Taarup/Junkkari virkelig dårligere, eller er det bare jf-eiere som skryter av eget merke? I tillegg vil jeg vite litt om traktoren min er stor nok. Jeg har en C-IH 845 på 87 hk, men mener det finnes en 95 hk turboversjon av samme traktoren, og tror derfor at jeg, om nødvendig, kan guffe traktoren min opp til dette ved å ettermontere turbo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har lurt litt på å kanskje skaffe meg en brukt sidemontert finsnitter for å øke slåttekapasiteten men har ikke kjennskap til modellene. Jeg har tenkt litt på Taarup eller Junkkari (tror dette er samme maskin, med ulike navn), men ser et sted her på forumet at dette er et merke man ikke må velge, men kjøpe JF i stedet. Jeg har imidlertid litt dårlig erfaring med A-K når det gjelder deleleveranser, og foretrekker derfor annen forhandler. Er det noen som kan fortelle litt om erfaringer med de ulike merkene? Er Taarup/Junkkari virkelig dårligere, eller er det bare jf-eiere som skryter av eget merke? I tillegg vil jeg vite litt om traktoren min er stor nok. Jeg har en C-IH 845 på 87 hk, men mener det finnes en 95 hk turboversjon av samme traktoren, og tror derfor at jeg, om nødvendig, kan guffe traktoren min opp til dette ved å ettermontere turbo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du KAN kjøpe en junkkari. Den kutter og kaster rett opp, likt med JF. Det skal visstnok resultere i mindre effektbehov sammenlignet med danske Taaruper, Claas, Kemper, osv.

Junkkari har enklere innmating enn f.eks JF FC 850. Den har bare to pressruller. - en glatt og en taggete rull, så sånn sett ligner den veldig på FC80. FC 80 er enkel og solid, men pickupen er smal. Junkkarien har bred (150 cm) pickup, men er dårligere til å jafse i seg en dobbel 3,20-skår. Rett ut sagt: Det går ikke!

Det baller seg totalt i inntaket ved pressrullene, mens dette ser ut til å gå bedre med FC 850. (jeg har prøvd dette på samme dag på samme stykke i 3. slåtten med FC80, FC 850 og Junkkari/Taarup 150)

Innmatings-reversen på Junkkari betjenes hydraulisk, mens den er elektrisk på JF. Hva som er best og dårligst av dette blir en smakssak.

Junkkari er elendig lakkert. JF er milevis framom på det punktet.

Jeg kjører/har kjørt alle disse tre snitterne med en 70-hester. Hvis du raker og får stor skår så er 70 hk for lite.

Men ikke guff opp traktoren din for dette. Det blir bare mer dieselforbruk. Gir heller ned og syng en sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
tror ikke taarup er så dårlige som det blir sagt her på forumet,sikkert helt greie snittere.men jf er bedre.nå har jeg bare erfaring med slepesnittere,men jeg vil påstå at jf er hakket bedre en det meste annet.veldi god kvalitet\\driftsikkerhet. ved normalt vedlikehald trenger du nesten ikke tenke på reservedeler.har selv også litt dårlig erfaring med ak,men aldri med deleleveransen fra jf.eneste er at de tar seg altfor godt betalt for jf deler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
Taarup er det samme som Junkaarri. Skal du ha det beste er det ingen vei utenom JF. Jeg har en 850 2007-modell stående for salg grunnet overgang til lessevogn. Den kjørte jeg med en JD 5820 på 88 hk, og det gikk greit. Jeg selger den ikke fordi jeg er misfornøyd med JF\'\'en. Men det er fordi jeg har problemer med å få tak i folk. Skriv til meg hvis du er interresert i JF\'\'en. Den ligger også ute på Finn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest County_1
Vil anbefale JF. Jeg har selv en Kverneland 622 (Taarup)sleper fra 1996. Den fungerer bra den. Men nyere Taarup er produsert av Junkkari, å det er en kvalitet som ikke kan måle seg med danske produkter. Har selv kjørt JF ES3600 snittevogn med 1050 pro-tech snitter, den er svært god. Min neste snitter blir en JF.Lykke til!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...