Gå til innhold

GPS råd?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skjønner ingenting av hvordan jeg slår inn kordinater på min htc mobil,så jeg vurderer derfor å kjøpe meg en gps. Noen her som har tips til billigst mulig gps som gjør jobben? Greit å vite at det ikke er naboens felt jeg skal tømme for tømmer før jeg begynner:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ingenting av hvordan jeg slår inn kordinater på min htc mobil,så jeg vurderer derfor å kjøpe meg en gps. Noen her som har tips til billigst mulig gps som gjør jobben? Greit å vite at det ikke er naboens felt jeg skal tømme for tømmer før jeg begynner:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Jeg har også gått i tankene om GPS for å slippe å bruke tid på å lete opp bytene. GPS brukes jo for å holde styr på sauer og til og med når en skal gjødsle, så da må det vel finnes en GPS som egner seg for grensegang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Harholt_1

Hvis du tenker på en håndholdt gps med kart osv. vil jeg anbefale Garmin som merke. Modeller finnes det mange gode av, men det bør være fargeskjerm da de er mye mere tydelige i sollys enn sorthvitt. Når det gjelder alle mulige ekstrafunksjoner som elektronisk kompass, høydemåler, kamera og barometer så er det lite vits i dette mener jeg. Det er ikke nødvendig å ha, det er fordyrende og det bruker mere strøm.

 

Touchskjerm har jeg ikke prøvd, men hører at telefoner med tilsvarende skjermer er trasige hvis de eller fingrene blir våte/kalde, eller med bruk av hansker.

 

En modell jeg har og har brukt mye er Garmin GPSmap 60c, denne produseres ikke lenger men har en arvtager som heter GPSmap 62.

Disse har veldig greie menyer, og de kan brukes med hansker. De tåler også vann. Jeg er med i en frivillig beredskapsgruppe som driver med søk og redning, og vi har 10-12 stk. 60c og 62, det samme med mange andre tilsvarende grupper rundt omkring i Norge. Jeg har aldri hørt om en GPS som har blitt ødelagt eller sluttet å fungere. Men husk reservebatterier.

 

 

F.eks. her kan du kjøpe den.

http://www.pixmania.com/no/no/6615285/art/garmin/gps-tur-gpsmap-62.html?srcid=1951&amp\;Partenaire=kelkoo_no&amp\;CodePromo=oui

 

Eller her

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=158228&amp\;utm_source=kelkoono&amp\;utm_medium=cpc&amp\;utm_campaign=kelkooclick

 

Dette er nok ikke den aller billigste du kan kjøpe, men jeg har hatt rimeligere typer med sorthvittskjerm og det blir langt i fra det samme. Det finnes tilsvarende modell med alt mulig ekstrafunksjoner, men som sagt så trenger du ikke det.

 

Det følger med et enkelt, men veldig bra program som du bruker til å legge kart osv. inn på gpsén, og du kan legge spor, veipunkter etc inn på pc. Du kan finne bytesteiner i terrenget og legge inn disse på gpsén som veipunkt. Når du har en rekke med bytesteiner kan du lett lage en \&quot\;rute\&quot\; mellom disse som igjen blir et tydelig merke/strek på kartet som gjør det lett å vite om en er på egen eiendom eller andre sin eiendom. Du trenger ikke en \&quot\;spesiell\&quot\; gps med alskens funksjoner for å få til dette, men en må utnytte mulighetene som allerede finnes.

 

Selve kartene følger ikke med og de koster litt hvis du må kjøpe de. Alternativt finnes disse gratis rundt omkring på nettet hvis en er god til å lete, eller du kan få de gratis hos meg. GPSén funger også om du ikke har kart på den, men det er helt klart en fordel.

 

MEN, du må regne med å bruke litt tid for å bli kjent med en gps før du få utbytte av den. Det beste er å lære \&quot\;basic\&quot\; bruk først for å skjønne prinsippene.

 

Hvis du kjøper deg en Garmin GPS, så kan du få kart med meg hvis du sender meg en epost med din postadresse og hva slags område du vil ha kart over, f.eks. i hvilken kommune det er e.l.

 

(Det gjelder også for andre som har bruk for kart)

 

peter.harholt@nessetpost.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fritjof1_1

Jeg har selv en Garmin Sykkel-gps, men det er vel ikke til det bruket du skal ha. Men, det er vel så viktig å kjøpe riktig kart som riktig GPS. Mener å huske at Topo Premium kartene har eiendomsgrenser, men er ikke sikker. Tror det rette stedet å rådføre seg er:

forum.gps.no

Og, på shop.lommekjent.no har de godt utvalg av GPS\'\'\'\'er med tilhørende kart,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Harholt_1

Ser nå at det selges såkalte eiendomskart på kartbutikken.no

 

Skriv eiendomskart i søkefeltet så dukker det opp.

 

Førpris 1990,- pr. fylke Nå 375,- for de fleste fylkene

 

 

Kan hende tilbudsprisen er på grunn av at det straks kommer oppdatering, men hvis ikke du har kjøpt eller solgt jord de siste 2-3 årene så holder nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Harholt_1
Må legge til at eiendomskartene du får kjøpt hos kartbutikken.no passer kun å bruke til et gps-merke som heter satmap. Kartene vil atså ikke fungere uten at du har denne gpsén.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Takker for svar. Har android tlf med norgeskart, men finner ikke ut hvordan jeg får inn eiendomsgrenser? Hva gjør jeg ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Du må zoome inn ganske mye for å få eiendomsgrenser, jeg sitter med et kart som er i 1:1874 nå, og der har jeg eiendomsgrenser. Bakgrunnskart som er på er da Europakart og Topografisk Norgeskart. Klikker du på Topografisk rasterkart får du opp det gamle øknomiske kartverket i s/h, som ofte har bra markeringer for grensemerker.

 

Ellers synes jeg skjermene blir for små på håndholdte gps-er og smarttelefoner. Har en iPad som gir bedre oversikt etter min mening, det vil jo generelt gjelde for nettbrett enten de er fra Apple, Samsung eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye. Hadde programmet på mobilen, bare aldri zoomet inn så mye at jeg har sett eiendomsgrensene. Har en desire HD så det er stor skjerm. Og var fantastisk greit så har blitt noen timer i skogen i helga:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Må bare advare alle mot å stole på grensene som ligger inne på disse karta. Det gjelder både statens kartverk og skog og landskap(som vel er de samme karta??) Eiendomsgrensene er i mange tilfeller riv ruskende gale. I mitt område er det skikkelig galt. I forhold til kartet så har omtrent hele utmarka mi havna på en annen eier og også deler av innmarka. Vet at det gjelder flere. Så skal du være sikker på at du ikke hugger naboens skog så er det nok best å ta veien om grensemerkene i terrenget og så få plotta linja inn i GPS-en:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med Norgeskart appen når jeg ikke har bredbånd i nærheten. Har det rett og slett bare krølla seg så jeg må installere på nytt eller er det noe i innstillingene som er feil?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristan
Har hørt at GPS ikke får forbindelse til sattelitten hvis du står i tett skog. Da må en jo hugge ned skogen før du vet om den er din....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd_Ingar_1

Har dere fått med dere denne nyheten?

www.dagbladet.no/2012/02/16/nyheter/utenriks/usa/trer/20270926/

 

Tenkte den passet i forhold til første post. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...