Gå til innhold

Vedmaskin Tajfun 400 - kjennskap til disse?


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

har ikke en slik selv,men lest mye om dem og de som har dem anbefaller dem,veit ikke hvordan dem er når de er godt 1200-1500\&quot\;,var en som hadde kjørt trur det var 1200\&quot\; og var kjempe fornøyd!!!

kjøp og kom med bruker erfaring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Robert_1

Hei!

Kjøpte maskinen i vinter, og fått kjørt gjennom 20-30 kubikk så langt!

Har bare godord å si om maskinen, joysticken fungerer helt fantastisk, og det meste er egentlig bare strålende

 

Men har et problem jeg irriterer meg over. Kløyvekniven har en tendens til å sprette opp under kløyving. For det første blir kubbene for grove, men det verste er egentlig at man må løfte opp kniven og fjerne veden under for å slippe den ned igjen.

Noen som har samme problemet, enten på denne eller andre maskiner, og evt løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Leide en 400Joy i sommer, og kjørte gjennom ca 150 kubikk med bjørk og furu.

Problemet med kniven prøvde vi å løse med en kubbe i underkant, mellom rammen og justeringsarmen, dette hjalp mye. Dersom du eier maskinen selv, kan du med fordel lage til noe bedre.

Ellers er maskinen svært rask og svært sterk. Det var ikke mer enn noen få ganger den fikk problemer. Dersom stokkene fikk plass, tok den de.

Problemet var ikke kapasiteten på maskinen, det var å mate fort nok.

Brukte en Volvo 400 til driften, og det fungerte helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Har en som jeg fikk til forrige sesong og har vel kjørt 100 favner til sammen nå. Problemet du nevner med kniven er at den er hoppet ut av sporet under slik at ikke de delen som skal kjøre kniven opp og ned ikke står i hakket. Kjører konstant med 12 delingskniv og bare kjører den på topp når det er 2 eller 4 kløyvinger. Hiver et lite vedtre og kjører kløyva en gang slik at veden underst kommer ut og kan dermed kjøre kniven ned igjen. Skjer noen ganger at ved feks krokete bjerk at maskinen girer ned til kraftgang og allikevel klarer å presse kniven opp. Hiver da i et lite tre igjen slik at jeg kan kjøre kniven ned igjen.

Et annet problem som kan oppstå (har skjedd 2 ganger nå) er at man må passe på at det er 3 spalter midt under maskinen . Der skal det bøsset som havner bak kløyvestempelet falle ned under maskinen. Under disse spaltene må det gjøres rent en gang til dagen. Det som skjer visst disse tetter seg er at ikke stempelet kommer helt i retur og traktoren jobber tungt hele tiden og olja blir varm. Traktoren bruker da mye krefter på dette og man merker at saga går tregt.

Vi er 2 mann med 3 traktorer , kjører kun espegård notsekk, har rigget en \&quot\;kjerrat\&quot\; på veg inn i maskinen. Vi holder da 2 favner greit i timen så den er effektiv ja.

Ved temraturer under -5 bør maskinen svive en halv time før bruk

Pass også på sensoren på reima til kjedet. Vi strammet for mye og ødela lageret ytterst på sagakslingen og reima

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Problemet du beskriver der du ikke får justert ned igjen kløvekniven finnes også hos Pilkemaster. Løsningen er å kjøre gjennom en grann kubbe, og evt. sparke ut igjen restene av denne etter gjennomkjøring.

Skal blir interessant å se BG\'\'\'\'s brukertest på de fire \&quot\;store\&quot\; vedmaskinene. Har sjøl hatt BG-folk her som har fått høre plusser og minuser ved pilkemaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min maskin i ca 8 måneder og produsert 250-300 m3 med den. Min maskin er utstyrt med elmotor, hydraulisk sving på transportør, el. sponavsug og JP stegmater. Jeg er stort sett fornøyd med utstyret og vil spesielt framheve kapasiteten og vedlikeholdsarbeidet sammenliknet med 2x easy som jeg hadde tidligere. Tajfunen har kun ei reim og den har jeg kun justert en gang siden den var ny. Meget enkelt å komme til for kjedestramming/skift. Hittil har det vært feil med ventilen for stokkholderen og oljekjøleren. Problemet med oljekjøleren var kjent hos fabrikken og denne ble skiftet ut og det ble gjort en mindre ombygging av hydraulikksystemet. Andre minus med maskinen er dårlig plasserte beteningshendler, liten plass til flis under transportør, litt liten kapasitet for drift av stegmater, kniv som spretter opp fra nederste posisjon og kubber som vipper tilbake etter kløyving med 8 delskniv. Flisavsug er et must om en har elmotor og skal unngå å måke flis en gang i timen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Hvordan fungere Tajfun 400 med automatisk stokkbord når strangene er krokete? Er det sånn at når du åpner dekslet så stopper maskinen?

På Pilkemaster har jeg mulighet til å holde strangen litt opp for å kappe kubben vinkelrett i bakkant. dette for at det ikke skal bli krøll i klyveren. På Tajfun er vel ikke dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langkrok på stort virke kan skape litt problemer i stegmateren. Alle funksjoner stopper når dekselet åpnes. Det er helt riktig at det kan være problematisk å kappe vinkelrett på krokete virke, spesielt om krokenden kommer først inn i maskinen. Kan av og til være nødvendig å kappe ei skive for å rette opp stokkenden. Har litt problemer med at vanskelige kubber spretter ut av kløyverenna, spesielt når det er frost. Problemet ser ut til å ligge i at plata på kløyvestempelet er litt glatt. Er det andre som har samme erfaring og som eventuelt har funnet noen løsning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se til Dalen.

Den har 2 store pigger på stempelet for og forhindre dette.

Dessuten kan jeg løfte opp dekslene utan at innmating og sag stanser(tror dette er endret på senere utgaver).

Dette er meget praktisk ved veldig krokete virke eller veldig grovt virke.

Ellers enig i at krokete virke kan lage litt uorden på stegmateren, men det hjelper godt om en deler lange stokker i 2, både på stegmateren og i vedmaskinen.

Synes også at betjeningen på Dalen 2054 er optimal ved krokete virke, da en har den ene hånda fri, til og holde/styre stokken i best mulig stilling under kapping(men dette er også endret på senere modeller, med et eksta beskyttelsesdeksel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Robert_1

Hei!

Kjører Tajfun for 2. sesongen og strålende fornøyd!

 

Men har et spørsmål som jeg lurer på om andre har vært borti

Under kapping har sverdet begynt å gi seg, og da særlig når det er litt krok på stokkene, slik at det blir litt spenn i stokkene. Stort og rett tømmer er sjelden noe problem, det går som regel smertefritt!

Kjede går fortsatt, men det virker som om selve sverdet blir stående og slure.

 

Noen som har vært borti dette, evt forslag til hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg er meget fornøyd med maskinen.

Helt overlegen etter min mening. Har kjørt ca 400 m3. Bytta 2 hydr slanger og ei klutchplate til kjedepådraget. Hadde samme problemet med at jeg ikke fikk kappa. Viste seg å være sverdet som \&quot\;åpner\&quot\; seg i sporet. snu sverdet eller bytt til et nytt så er alt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest NikolaiBergan_1

Er deleier i denne maskinen, og er veldig fornøyd med den. Går så det suser. Eneste som kan være noen ganger er som det er nevnt her, er at kniven løfter seg. Er ikke verre enn å løfte opp kniven enda mer, eller gjøre reint under den.

 

Sverdet stopper også noen ganger, men da er det bare å vri på stokken, eller kjøre den litt tilbake og kappe den der.

 

Bortsett fra dette (som kun skjer en sjelden gang for meg) er dette en super effektiv og fin maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...