Gå til innhold

Traktor til skogsbruk


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvilke merker er det som leverer traktorer som er brukbare til skogsbruk? Da tenker jeg på at det er litt plass mellom hjul og skjermer/dieseltank så man kan ha skikkelige kjettinger, mulighet for å få tak i bukbeskytter, minimalt med slanger og ledninger utenfor traktorkroppen, ikke for store takutstikk etc.

 

Vet Zetor kan leveres med skogsutrustning, og de små seriene til Valtra er kanskje fortsatt brukbare. Men er det andre? Ca 90-100 gamp.

 

Bruker en gammel JD 1640 med SG 2 hytte nå, den er kjempefin å komme seg fram med i skogen. Men begynner å dra på årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1

Hvilke merker er det som leverer traktorer som er brukbare til skogsbruk? Da tenker jeg på at det er litt plass mellom hjul og skjermer/dieseltank så man kan ha skikkelige kjettinger, mulighet for å få tak i bukbeskytter, minimalt med slanger og ledninger utenfor traktorkroppen, ikke for store takutstikk etc.

 

Vet Zetor kan leveres med skogsutrustning, og de små seriene til Valtra er kanskje fortsatt brukbare. Men er det andre? Ca 90-100 gamp.

 

Bruker en gammel JD 1640 med SG 2 hytte nå, den er kjempefin å komme seg fram med i skogen. Men begynner å dra på årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Skulle til å si Valmet 05-serie, men det virker som du er ute etter noe nyere. Isåfall kan du jo se nærmere på Valtra, de har jo fortsatt traktorer bygd med skogshytte og bra med beskyttelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Valtra 6800 i skogsdrifta og er meget forrnøyd med det. God beskyttelse under, tanken ligger godt gjemt og god plass til grovkjettinger på alle 4 hjul. Kjempemaskin :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Valtra er jo kjent for å være gode skogstraktorer, bl.a. fordi de er \&quot\;rene\&quot\; under og ikke trenger bukbeskytter. Selv har jeg en eldre NH TL 100 med bukbeskytter som fungerer fint, men det er lettere å ta service når traktoren ikke har det. Plass til piggkjetting er det, men i knappeste laget. Jeg har dessverre fått ødelagt to bakdekk de siste 3 årene p.g.a. rift i siden forårsaket av stein. Du bør tenke på dekkvalg, ikke ha radiale breddekk som \&quot\;flyter\&quot\; ut. Min traktor brukes som nr. 2 i jordbruket, men går altså i tradisjonell skogsdrift om vinteren, så det blir ikke optimalt. Ventilbeskyttere er også et \&quot\;must\&quot\;, men dette kan jo ettermonteres. Bukbeskytter er noe vanskelig å få tak i har jeg forstått. Du bør se etter en som er mer eller mindre ferdig rigget, det er mitt råd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Om du tror en 05-serie blir for mange år, så kan du jo gå opp på 6000-serien? 6100,6200,6300 og 6400 ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Kansje litt for gammelt men en Blå FIAT/ New Holland 110-90 med eller uten Turbo ,med stålbuk. Får på buk så er den helt slett under

Enkel å greit lite trekkdyr i skogen med bare stål skjermer og god plass under skjernen til kjetting.

Enkel å grei god gammel dags traktor traktor som tåler en trøkk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...