Gjest Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Er det noen som har erfaring med taubanedrift og økonomien i dette? Funderer på drift i særs bratt tereng med lang fremkjøring.Middels bonitet og litt spredd tresetning. Noen som har regnet på lønnsomheten i slike drifter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Er det noen som har erfaring med taubanedrift og økonomien i dette? Funderer på drift i særs bratt tereng med lang fremkjøring.Middels bonitet og litt spredd tresetning. Noen som har regnet på lønnsomheten i slike drifter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 har erfaring med taubanedrift ja,kunnet skrevet flere sider med negative ting,men to ord samler d : GLEM DET Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest larsen_1 Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 har fått hugget en del timmer med manuel hogging og taubane drift i vinter, det er skog som ikke ville vært hugget om jeg ikke fikk entrepenører til og dra det frem for meg. det som var et stort pluss for meg var at jeg har skogsbil veg som de dro det ned til. skog selskapet kjøpte det av meg jeg fikk en fast pris pr kubikk meter de hogg. så fikk de statstilskuddet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jon_inge_eidem_1 Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 driver selv som taubaneentreprenør, og mener selv at dette er liv laga dersom forholdene ligger til rette for det vel å merke.. Lang kjøring og dårlig skog som trådstarter her nevner er jeg meget skeptisk til. Får du drifta direkte til bilveg som larsen her nevner bedres fort økonomien betraktelig da man slipper unna lassbærertransporten. Viktige faktorer ellers som har innvirkning på på både entreprenør og skogeiers lønnsomhet kan bl.a. nevnes: -skogen bør være bra, d.v.s bør være minst 20 m3 pr. daa. -tilgjengelighet(veibygging?) -planlegging av standplasser/strekk, pilhøyde på disse+++ -loggistikk for videre håndtering av tømmeret( kvisting, transport m.m.) -+++ I trøndelag som jeg driver mest, er tilskuddene nå meget bra, og det er i mange tilfeller ikke noe dårligere økonomi for skogeier med taubanedrift, enn med vanlig drift med hogstmaskin , som gjerne fører med seg mye gravemaskinarbeid når terrenget begynner å bli ulendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar