Gå til innhold

Vedmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Odd_Martin_1

Den har ikke hardmetallblad. Det må du ha, koster ca tre slipinger av et vanlig blad, og holder seg kvasst. Den har ikke hydraulisk innmating, veldig fint å ha hvis du sager en del, eller bare er glad i hms.

Så vidt jeg kan se ligger stokken i ei vogge. Da må du vippe denne vogga inn på bladet for å få kappa stokken. Dyrere maskiner har hydraulisk sagkjede. Det går veldig mye greiere på alle måter, synes jeg. Med hydraulisk matebord følger ofte med mulighet til stokkebord.

Så prisen henger i hop med hva den er laget for å svelge unna. Både på kort sikt (kapasitet) og på lang sikt (kvalitet). Har selv en 2052, er helt vanvittig fornøyd med den. Burde imidlertid gått rett på THS ikke THF, men det tar vi seinere. Leaser tre år under 3k pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en spinkel og billig maskin, egentlig en kappsag med klyver og transportør. Den fungerer sikkert greit til små, rette stranger hvis produksjonen din er liten. Tror det blir slitsomt å stå der en hel dag hvis det er litt krokete virke og grovere stokker.

Hvis du skal satse litt på ved og ha noe rimelig, kjøp deg heller en pent brukt ordentlig vedmaskin. HakkiPilke vil jeg ikke anbefale uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye erfaring med 1X-37 fra ca. 2004, mulig det er bedre nå. Den framstår som en hobbymaskin sammenliknet med min Duun VM100. Hvis du driver på hobbybasis eller i mindre skala er den vel grei. Prisen er OK og de selger mye.

Matebordet er spinkelt i innfestinga, det samme med transportøren. Sverdet og kjedestraminga er for dårlig. Kappehåndtaket holder ikke mål da det er for spinkelt og det blir fort slark i innfestinga. Vi skiftet girboks og innmaterbånd etter 5 sesonger, hadde da laget ca. 500 favn. Hadde også noe annet plunder. Synes også kløyveren er i svakeste laget. Festet til medbringerne på transportøren er noe svake og kan falle av. Reima til transportøren taklet ikke lang ved da det ble for tungt og sluret og den har mange reimer som slites raskt, spesielt på kløyveren (3 stk.).

Jeg vet at noen har hatt en del trøbbel med Duun også, men den framstår som solid og gjennomtenkt, det er min erfaring.

Du finner en del om vedmaskiner i tidl. tråder, hvis du leter litt.

 

God jul og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel hydraulisk og svingbar transportør på 1x37 nå. Sverd til den er ingen problem da du sjekker hvilken innfesting og kjededeling det er på sverdet og så er det bare å velge og vrake i simple laminerte sverd som den blir levert med eller solid sverd f.eks simpelt er rollomatic E fra stihl som er laminert og hakket bedre er rollomatic ES som er laget av ett stykke stål og med utskiftbar tupp/trinse. Hvilken innfesting det er står på sverdet som er på maskina. Luxus sverd er sugi-hara fra japan eller cannonbar fra canada som du finner på nett til en rimelig pris. Er vel ett oregonsverd merket jonsered på nå så sjekk i oregon veiviseren og finn deg ett solid sverd som begynner å nærme seg det dei dyre maskinene er utstyrt med.

GOD JUL TIL ALLE SAMMEN :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...