Gå til innhold

kombi presser


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Claas uniwrapen er veldig god i bratte bakker,det er vel sjåføren som gir seg først på side helling.Den er en del lettere enn andre presser og i forhold til bio pressa kan du ta med ballen og legge der det passser best.Einaste problemet med pressing i bratte bakker er at vist graset er tungt så vil den ha litt problem med å vippe ballen bak på pakkebordet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Claas er nok et bra valg det og har hatt Claas singelpresse før som jeg var godt fornøyd med, men nå kjører vi Orkel Agronic og det er i allefall en ren fornøyelse og kjøre i bratta med. er vel den pressa med mest vekt på kroken tom og har vel bare et fåtall ganger kjent den slå på kroken i kuppert terreng med bløt tung ball på pakkeren. Samtidig er det ei presse som er lavbygd og veldig stabil og oversiktelig og kjøre!

Også er det norskprodusert da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Jeg har selv Orkel kombi, og presser mye i bratt terreng, anbefaler gjerne denne pressa der det er bratt. Meget god vektoverføring til traktor gjør den faktisk bedre å bruke i bratt terreng enn som singel presse, får også mer vekt på traktor etterhvert som det kommer mer gras inn i pressa!! Brems på 4 hjul er også veldig greit å ha!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Bio er ei god presse i bakkane. Den er lett og med brede og gode hjul. Siden pressa er lett og med bare ein balle så treng du ikkje så store traktor som du hadde trengt vis du skal ha ei orken med ein balle i kammeret og ein bakpå. Det største problemet med bioen må være driftsikkerheten, har vore mykje tull med dei. Men opp bakkane så har eg bare gode erfaringer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Lars\;Orkel er eit norsk produkt, men pakkeren er fra finske agronic etter det orkel selv sa på brukerkurset. Trenger ikke så vanvittig sterk traktor til orkel heller, selv om noen påstår en må ha minst 140 hk, har selv kjørt med 115 hk og det gikk da greit, og nå skal jeg kjøre med 105 hk og tror ikke det skal by på store problemer. Er selvsagt eit spørsmål om hvor fort en skal opp de bratteste bakkene, men etter min kjørestil holder det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Stemmer hans sier. Pakkeren er fra finske Agronic. Pressen blir satt sammen på fanrem. Der skjer alt fra sveising til lakkering. En ganske fin fabrikk mener jeg. Og super delerevelanse. Når pakkeren kommer fra finland blir den satt på orkel pressa i fanrem også.

 

Det Hans sier er forsåvidt rett. Kjørte 6410 på Agronic før, men det gikk litt treigt i bakkene og den var litt for lett i fronten. Men det går fint. Har også brukt 6420s og 6920s. Når jeg bruker 6920s har jeg nokk av krefter, og vekten er fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
skal kjøyre med ein 6320 105hk og det fekk eg besjed om på brukker kurs no i vår at det skulle gå fint. har ikkje mykje bakkar men eit par stykk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Når vi er inne på marginale traktorer til å dra presse (som forsåvidt er en interessant diskusjon til \&quot\;husbruk\&quot\;) så er mitt bidrag Valtra A75 på ei Bio-presse. Gikk i grei pressefart på flatmark det :) Bør jo ta med at han som kjørte med det kun har flate jorder og presser bare for seg sjøl, men han fikk utnytta traktoren sin - og det er vel en del av poenget.

 

På den andre sida forstår jeg veldig godt entreprenører som vil ha nok krefter, og ikke minst vekt - for de veit jo aldri hva for terreng de råker ut for. Har sjøl kjørt presse i såpass bratt lende at man måtte stå klar med rundballeklype når en tippa ut ballen der det var minst bakke, ellers forsvant den på fjorden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

Har noen spørsmål ang. kombipresser(Ikkje Bio)

Ligger ballen på pakkern stødig nok i bakkene?

Motbakker, undabakke og sidehellinger. Tenker da på ganske bratte jorder. Noen som har tøyd grensene? Vil gjerne høre erfaringer med forskjellige presser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HJ_1
Ser att det er diskutert terreng og hestekrefter, her i omerådet er det mye svært bratt jord. Når vi presser på våre jorder må ca 40% buntene holdes igjen med luka og \&quot\;fanges\&quot\; med pigg eller steinsvans. Resten legges pent på tvers der det går ann:) Pressa en gang med JD 6420(var nok ikke ferdig innkjørt) og presse med 14 kniver, kjørte på a1,2,3 opp bakkene:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Skjer nesten hvert år at noen rundballer av div. årsaker begynner å trille. Kan være et h....... å hente dei fram av grøfter, småskog, steinrøyser osv. Ikke mye trygt...................
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...