Gå til innhold

Utstyr til høyproduksjon


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest larsen_1
til deg som skal starte med sau. syns det er helt strålende at folk vi begynne med husdyr. syns ikke at du skal ha dårlig samvittighet for og ta tilbake jord du selv eier. skulle noen bli sinte av den grunn er det deres problem. men sånn er det desverre med mange bønder, det de andre gjør er bare tull.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor-Harald_1

Hei,

 

Syntes det er virkelig bra at noen vill starte opp i stede for å legge ned,,

å jeg blir litt provosert når noe har inne kommer å forteller hvor synd det er i den bonden som mister de 40mål

Det er da virkeligen ikke \&quot\;Bondens\&quot\; 40mål,

alle vet jo at noe som er på lån vare ikke evig,

 

Leier selv en del jord her jeg bor, får det heller ikke gratis, men er rimelig inneforstått at når kontrakten utløper så kan det slå begge veier,

 

over til høy tøring, her har jeg å min familie 31års erfaring med tørrhøy å salg, salg på ca 160tonn/År

det går fint å presse ute så fremst man får det tørt nokk,

du trenger ei bra rive, som sprer/samler.

det di fleste går i fella med er at de presser for langt utover ettermiddagen, når duggefalle kommer, å da får man uønsket fukt i ballen,

 

så det beste er jo å ha tørke annlegg, så man kan ta de inn å tørke,

 

finnes mye fint utstyr til innkjøring å tørking av høy til billige penger på markede nå,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

TS100A, du sparker inn åpne dører. Det var Magne - og for ordens skyld kan jeg si at jeg med interesse alltid leser hans innlegg - som vrei denne diskusjonen vekk fra det opprinnelige spørsmålet.

Med all respekt, han fikk det svaret han ba om og fortjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei..

Beklager at jeg brakte tråden langt ut på sidelinjen, men mener at man skal kunne komme med sin mening. Det gjør jeg- og vil alltid gjøre, både her på forumet og på div. andre landbruksmøter.

 

Jeg står fremdeles fast på at jeg mener at melkebonden skal drive jorda- dog burde han selvsagt betale leie til grunneier.

Selv leier vi ca 350da+ ca 150 da beite og betaler selvsagt leie for den og driver leiejorda like godt som vår egen. Det er jo også i vår interesse å kunne hente ut best mulig fòr til vår husdyrproduksjon.

 

Bakgrunnen til midt standpunkt i denne saken er at landbrukspolitikken i Norge i dag og i fremtiden er lagt opp til at man skal bli både mer effektiv og kontinuerlig utvide produksjonen for å opprettholde dagens inntekt. Dermed trenger vi som skal leve av dette og være med i fremtiden mer jord for å sikre nok grovfòr til det økende dyreantallet vi skal ha.

 

 

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toffa_1

Viss du basserer drifta di på å måtte leie så mye som 300 mål jord lever du som bonde veldig usikkert den dagen utleier bestemmer seg for å avslutte leieforholdet. Har eksempler på jæren der en hadde ca 500 mål leid jord og 70 mål eid, mista all leiejord i løpet av 2 år fordi utleier hadde genesrasjonskifte og ny eier ville drive selv og sitter i dag igjen med sine 70 som han eier selv.

 

Synes det er helt flott at du vil drive jorda di selv og ha dine 40 sauer. Dette er med på å styrke fremtidig avl og samholdet blandt sauebønder i hele landet. Evt så kan du fortsette å leie bort jorda med betingelser om at han \&quot\;gir\&quot\; deg det fôret dyra dine spiser gjennom vinteren i godtgjørlse for jorda di

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsen_1
det må være helt klart best og eie jorda selv. det er bedre og prøve og få kjøpt tilleggs jord eller og leie den,.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg prøver å få høy-tørk-debatten på sporet igjen:

 

Tor-Harald, hva slags utstyr bruker du i høyproduksjonen din? Med 31 års erfaring og 160 tonn/år har du sikkert noen tips og triks å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

vi produserte ca 200 tonn i småball i 2009.

vanlig enkelt høyutstyr som ikke er for dyrt, blir ikke rik av detta. ei sprederive og ei samlerive, firkantpresse og en pakker er det vi har. og leier slåing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor-Harald_1

2xlely optimo 240 slåmaskiner, gammel 4m kværnland rive, 2 stk tks tørkevifte, 1 stk tks innblåser med programerbar utlegger, tka matebord. krone pickupvogn, john deere firkantballe presse,

 

plukket ut knivene i vogna, vi ser det som er fordel å ikke kutte for mye. så holder ballene bedre sammen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklest vil være å tørke høyet til 60 - 70 % tørstoff å pakke det i rundball med 12 lag plast. Blir et nydelig fòr, bruker ca 200 slike baller pr. år til hest. Forekommer sjeldent at det kan være en flekk med mugg i dem. Da trenger du kansje bare ei kombirive og ei balleklipe hvis du kan leie slåing og pakking.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest MacJoJo

Må si jeg har forståelse med banderas som vil drive sin egen jord.

 

Å si at melkebonden skal få ha jorda fordi han har drevet den så lenge er jo bare tøys.

 

Det er absolutt ikke alle melkebønder om er like seriøse når det gjelder drift av leiejord, og dess billigere det er dess mer useriøse er de.

 

Jeg begynte å leie ut 280 mål jord i 1993, den gangen var dette førsteklasses jord til grassproduksjon, så godt som uten ugress.

 

I dag leier jeg ut 180 mål som er meget ugressbefengt. Det er samme leietaker i alle år, og han er avhengig av denne jorda pga spredeareal.

 

Jeg har stadig vekk sagt til han at jeg ikke er fornøyd med hans drift av jorda mi, og at den er i strid med leieavtalen (der det står at jorda skal drives på jordbruksmessig forsvarlig måte). Likevel har arealet krympet og veksten blitt dårligere for hvert år.

 

Nå har ikke jeg mulighet til å drive jorda selv på noen år, så samme leietaker fikk jorda for nye 10 år fra 01.01.2010

 

Men da til en dobling av leieprisen i forhold til forrige leieperiode. Som jeg sa til leietaker: \&quot\;skal jeg sette jorda tilbake til den stand da du leide den trenger jeg disse pengene (for 10 års leie)\&quot\;, og sannsynligvis holder ikke de heller.

 

For min del har oppjustering av jordleien ført til at leietaker bruker både kunstgjødsel og naturgjødsel på jorda (noe han ikke gjorde før).

 

Jeg sa også fra at dette er siste leieperiode for leietaker, om 10 år vil jeg ha mulighet til å drive jorda selv, og det skal jeg gjøre.

Jeg syns det er helt fair å si fra i god tid når leieforholdet opphører, det gir forutsigbarehet for leietaker.

 

 

Jeg ble visst litt det de kaller \&quot\;off topic\&quot\; nå, men det får så være, jeg ble bare litt opphisset når jeg så at noen mente at melkebønder er så sabla seriøse. De fleste bønder er nok seriøse, men det finnes jaggu unntak i alle leire.

 

 

Så til dette med utstyr: Da er jeg enig med de som sier at JD firkantpresse er saken, også greier du deg sikkert med en god høyvender. Slåing kan du sikkert leie, men jeg driver ca 10 mål bare for gøy, og der bruker jeg en JF knivslåer fra 60-tallet, hehe, og den holder i massevis på små arealer (min avdøde far slo faktisk 200 mål noen år med denne). Har ikke sett disse for salg på en stund, men regner med du bortimot for dem gratis nå.

 

Lykke til banderas.

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Per_KI_1
Det har vært artig å lese debatten, selv om den sporet av ! Kjenner meg igjen i det meste! Leier ut jorda på småbruket mitt og ser at jordene \&quot\;krymper\&quot\; , skogen kommer nærmere og nærmere. Skal nå kjøpe meg traktor og beitepusser. :) MEN, jeg forstår ikke helt, at bønder , som leier jorda gratis (!), kan bli irritert og fornærmet, når eier vil drive jorda selv ! Den må da være bortskjemt og sjølopptatt, som reagerer slik ! EIENDOMSRETTEN burde da ALLE norske bønder hegne VARMT om !?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...