Gå til innhold

Div. newbiespørsmål


Gjest

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en "vedtraktor" i fjor med for dårlig laster. Må ha en større, men spørsmålet er hvor stor/liten traktor og laster er tilstrekkelig for å få løftet vedtømmer på plass og få kjørt europaller med rå ved?

 

Min lille MF135 er helt klart for liten. Jeg kan ikke se for meg at alle som gjør opp litt ved har pallegaffel med klo. Hva er godt nok? (jeg er avhengig av å flytte lunna fra der bilen dropper det og bort til stokkbordet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelars_1

Kjøpte meg en \&quot\;vedtraktor\&quot\; i fjor med for dårlig laster. Må ha en større, men spørsmålet er hvor stor/liten traktor og laster er tilstrekkelig for å få løftet vedtømmer på plass og få kjørt europaller med rå ved?

 

Min lille MF135 er helt klart for liten. Jeg kan ikke se for meg at alle som gjør opp litt ved har pallegaffel med klo. Hva er godt nok? (jeg er avhengig av å flytte lunna fra der bilen dropper det og bort til stokkbordet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg har produsert 100-200 paller ved i 7 år. Pallegaffel uten klo har fungert fint for meg, hvertfall med furuslip. Bjørk kan være litt mer kronglete. Jeg startet med en MF 265 med Bergsjø/Trima 1320 til 50.000,-, fungerte utmerket. Har nå MF 375 med 1420 laster.

En MF 250 med passe laster vil nok også fungere fint.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En 60HK med høvelig laster burde fungere fint. Enkelte MF-modeller har hatt svak framaksling, men jeg vet ikke hvilke. Du bør ha 4-hjulstrekk på en lastertraktor, evt. mye ballast bak. Om lunna ligger fint til kan du kanskje klare deg med en noe mindre traktor også. Europaller med rå ved veier ca. 300-400 kg. avhengig av treslag og om veden er stablet eller ikke.

Selv håndterer jeg flere hundre kubikk i året med frontlaster med en gammel steinsvans på, der sidetindene er fjernet. Alternativt kan du bruke pallegaffel, men da bør den være stillbar slik at du får litt avstand mellom gaflene. Tømmerklo har jeg tenkt på til tvinna bjørk, men det er for kostbart synes jeg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...