Gå til innhold

Tildekking av ved


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tørker veden ute i mai og juni før jeg kjører veden(1000l storsekk)

inn i hus til høsten. Under tørkeprosessen tar jeg av og på presenningen etter som det er opphold eller regn. Men har sett noen som bruker pallehetter, er det en bra løsning? Regnet kommer jo lettere til hvis det er vind når det regner, men har det noe å si?? Kan være ett styr med disse presenningene...

 

Mvh vedprodusent i vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Hei

Jeg tørker veden ute i mai og juni før jeg kjører veden(1000l storsekk)

inn i hus til høsten. Under tørkeprosessen tar jeg av og på presenningen etter som det er opphold eller regn. Men har sett noen som bruker pallehetter, er det en bra løsning? Regnet kommer jo lettere til hvis det er vind når det regner, men har det noe å si?? Kan være ett styr med disse presenningene...

 

Mvh vedprodusent i vestfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presenninger er noe dritt, spesielt disse grønne lettpresenningene.

De tåler ikke vanlig sollys en hel sommer før de lekker som en sil, dessuten er det mye fikling med disse krokene.

Vi bruker nå kun tilpasset grunnmurspapp, det er jo nesten som en moderne bølgeblikksplate. Disse holder år etter år og tildekkes bare med 2 bildekk på hver. Disse blåser ikke opp som presenning gjør,og gir bedre lufting så dette e det absolutt beste etter min mening. Blir ikke så veldig dyrt heller så lenge de varer mange år.

Kjøper disse i ruller 1,5 meter bredde og 20m lange, så er det bare og kappe lengder, blir 18 stk av en 20m rull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du veden inn i juni så trenger du ikke å ha den tildekt i det hele tatt.

 

Jeg stabler storsekkene på rekker ute og slik står de utildekt gjennom vinteren og frem til ca midten av juni. Da kjøres mye av veden inn og mye står ute med lettpresenninger som måler 1,9X20 meter. Presenningene holdes på plass med kanner med litt vann i som henges i maljene slik at presenningene er konstant stamme. Presenningene brukes da i ca 3 måneder og holder ca i 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...