Gå til innhold

Er roundup lov å bruke mot løvskog?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

For 2år siden så hogde vi ned ca 50mål med skog. Det er plantet igjen med gran der det skal være. Men nå begynner å det å komme opp en del løvtrær og "kratt". (Hvet ikke hva det heter).

 

Er det lov å bruke roundup i skogen lenger? Meiner det var lov før..?

 

Eller er det ryddesag med trekantblad som gjelder?

 

Det begynner også å komme opp en del gras, må dette tas vekk fra granplantene? Eller klarer de å ta "overhånd"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hallo!

 

For 2år siden så hogde vi ned ca 50mål med skog. Det er plantet igjen med gran der det skal være. Men nå begynner å det å komme opp en del løvtrær og \&quot\;kratt\&quot\;. (Hvet ikke hva det heter).

 

Er det lov å bruke roundup i skogen lenger? Meiner det var lov før..?

 

Eller er det ryddesag med trekantblad som gjelder?

 

Det begynner også å komme opp en del gras, må dette tas vekk fra granplantene? Eller klarer de å ta \&quot\;overhånd\&quot\;?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er vel fullt lovlig det ja, så lenge du følger anbefalte dose. Å overstige dei mengdene som står på emballasjen er straffbart ved norsk lov...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Okey!

 

Det jeg plantet i fjord, kan jeg sprøyte mot løvtrær i år da?

 

Det sto på roundup pakkingen at det var anbefakt å sprøyte etter 1.august, er det nok med ca. 1år og 5mnd etter at de ble plantet?

 

evt. noe mer jeg bør vite?

 

Hvet dte er best å høre med \&quot\;skaufutten\&quot\; men er enklere å bare spørre her, når jeg kom på det nå. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Om det bare er to år siden det ble hogd og tilplantet rett etter det synes jeg (uten å ha sett feltet) det er for tidlig å sprøyte/rydde for lauv. Det kan da umulig ha kommet så langt at det skygger for eller tar overhånd for granplantene ennå. Da blir det mange runder med sprøyting oppgjenom ja. Plantenes største utfordrer de første åra er nok som du sier graset. Så har du god tid så vil nok plantene reagere positivt på om du fjerner graset rundt de. Men om det er lønnsomt kommer vel an på hvilken timesats du setter på eget arbeid. Det lønner seg neppe med leid arbeid.

 

Roundup, eller glyfosat, skader nyskudda på gran (og furu?), derfor må det ikke sprøytes for tidlig i vekstsesongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Men beiting kan være et godt alternativ.

Særlig de første åra før røttene har utviklet seg. Da er sjansen for tråkkskader liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har snakka med \&quot\;skaufutten\&quot\; herover nå.

 

Han sa at det var lov å sprøyte i skog, bare du ikke oversteg 15daa. Han sa ogsa at det bare var å hoppe over 1meter så kunne du ta 15daa til.

 

Ellers var det lurt å sprøyte etter 15.august fordi da hadde skuddene på granplantene utviklet seg så langt at de tålte roundup mye bedre.

 

----------------------------------------------

 

Det er et felt som er helt \&quot\;ille\&quot\; her alt nå. Det har kommet opp no så grådig med bare slike \&quot\;kratt jævler\&quot\;. Hvet ikke hva det heter, men jeg må sparke dem vekk for å se bakken. Tror ikke at grana kan vokse i det uten roundup. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Før evt sprøyting ville eg fått slått fast kva som er navnet på desse \&quot\;krattjævlane\&quot\;. I felt med nyplanta gran vil det som regel vekse opp smylegras, bringebærris, kanskje rogn, bjørk osv(pionære artar). Visst det er dette som skjer hos deg er det ingen fare. Granplantene veks sakte\; men sikkert. Ugraset vil forsvinne med tida, og granplantene blir større.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja, skjønner. Skal høre med en som kan dette med planter også videre.

 

Eneste grunn til at jeg vil bruke roundup er jo å slippe å bruke ryddesag. Kanskje ikke særlig økonomisk men slipper mye arbeid.

 

En ting til som er et argument for meg er at det enn holder nede nå slipper jeg evt. å tynne bort når buskene er 4-5meter lange. Altså at grana er noen steg foran løvtrærne hele tiden slik at den tar fullstendig overhånd.

 

Eller? : p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...