SS Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 har tenkt å skaffe meg ei kasteblokk for å få betre vinkel når eg vinsjer. nokon anbefalinger? har ein 3-tonns vinsj og da bør vel blokka tåle 6 ton? har Eik Senteret, Felleskjøpet, A-K og Aase Landbruk i nærheten, så gjerne ei kasteblokk som dei selger. tenkte å feste blokka rundt tre/stolper, kva fester eg rundt med, løftestropp? ellers andre erfaringer med bruk av kasteblokk? takker for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Igland har kasteblokker laget for formålet. Disse festes enkelt med en stropp/rundslingse rundt trær ol. Du bør kjøpe en blokk som tåler dobbel belastning slik at du har muligheten til å bruke den kun for å doble trekkraften. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TH_1 Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 SWL på kasteblokker refererer til strekk i wiren som du dreg med, dvs ei 3 tonns blokk kan gi 6 tonn strekk i festepunkt til blokka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TF_1 Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Kjøp Vossablokka. Har hatt N-10 så lenge eg kan hugse, og den fungerer heilt topp... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kristan Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 TF\; hvordan får du festet blokka i snarekjettingen? eller bruker du lastestropp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Noen av snarekjettingene har \"\;spor\"\; i den ene enden av løkka som gjør at en kan bruke kjettingen som rundslingse ved at en låser kjettingen i dette sporet. Tror disse snarekjettingene er verre å få tak i nå, virker som at det er kun krok og ikke løkke som gjelder nå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest TF_1 Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Bruker en rundsling(fiberstropp) festet til blokka med sjakkel. Snarer slingen rundt trær o.l. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgar Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 Hvordan dobler man trekkkraften med bruk av kasteblokk?Med to blokker eller flere funker det som et taljesystem, men det medfører en del rigging og jeg sliter med å se for meg når det skal være aktuelt i skogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.