Gå til innhold

Ny slepeslåmaskin, sidemontert eller midtmontert drag?


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer ny slepeslåmaskin. Hva er forskjellene på sidemontert og midtmontert drag? Hvilke fabrikanter har de beste maskinene i forhold til pris? Er ute etter brukererfaringer. Takk for svar på forhånd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New-Holland_1
Vurderer ny slepeslåmaskin. Hva er forskjellene på sidemontert og midtmontert drag? Hvilke fabrikanter har de beste maskinene i forhold til pris? Er ute etter brukererfaringer. Takk for svar på forhånd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har en elho m senter drag, fordelen er at du kan kjøre maskina på begge sider av traktoren. Den er også mer fleksibel når du skall inn og ut av jordet. Veldig smidig med andre ord. Om jeg skall anbefale et merke blir det nokk Pøttinger, men er nokk mange gode maskiner. Viktigste er forhandler og godt vedlikehold\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New-Holland_1
Takker for fint svar. Vurderer å kjøpe brukt på finn.no, tror det er mye bra der, som ikke er nevneverdig slitt. Demomaskiner er nok også fullt brukbare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg kjøpte brukt. Bare husk å se godt over maskinen:) jeg vurderte ny men ville ha en maskin som var 280 bred så da ble det en som var 2 år gammel. Elhoen virker litt tung å dra, men veldig solid. Ser det ligger ut noen Kverneland maskiner på finn, disse tror jeg er bra maskiner som jeg vet er vesentlig lettere å dra en elhoen. Jeg ville valgt sentermontert igjen. Lykke til med handelen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Det er veldig få momenter som taler mot sentermontert maskin, den er mye mer fleksibel, lettere å kjøre med, har bedre oversikt pga lengre drag og du slipper kiler inne på jordet når du kan begynne fra ene langsida og jobbe deg over til andre sida.

 

En ting å væære obs på er at man kan klare å velte ei sentermontert maskin på vendeteigen. Snur du i litt for høy hastighet samtidig som du kjører maskina over kan det gå galt. Men tenker du på torva er ikke farten noe farlig. Har du veldig skarpe kuler bør du ta det litt rolig over de og, også pga draglengda og at du kan bunne fjæringa.

 

Av merke trur jeg det meste er kurant, men det er jo nevnt tidligere - sjøl har jeg gode erfaringer med både Kuhn, Elho og Pöttinger. Kverneland er jo og gode maskiner, men det har vært litt trøbbel med de første maskinene i 4200-serien, greit å ha i bakhodet og sjekke opp om du skal handle brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...