Gå til innhold

Juletreproduksjon


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har tips i forbindelse med juletreproduksjon?

Har lest boka juletreproduksjon fra

aktivt skogbruk. Den er fra 1997 men ting har kanskje forandra seg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips i forbindelse med juletreproduksjon?

Har lest boka juletreproduksjon fra

aktivt skogbruk. Den er fra 1997 men ting har kanskje forandra seg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest njust_1
Ta kontakt med norges juletre og pyntegrøntlag , eller dit fylkeslag. Du får helt sikkert lov til å delta på noen fagsamlinger ute hos en juletredyrker i dit distrikt til sommeren .Best å lære av de feilene de har gjort før deg :-) Det er mye nytt både vedr. sortsvalg og forming av juletrer siden 1997 !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest fritjof1_1
Jeg har også noen spørsmål rundt dette med juletrær. Jeg har ca 46 mål med jorder som ikke har vært dyrket må mange år. Prøver å hugge litt av det som vokser (til ved), men vurderer å plante juletrær som et tilskudd til pensjonen om noen år (om 4 til 9 år). Som dere forstår så har jeg ingen inntekt av bruket nå, men er i full jobb. Leser at det er mangel på juletrær, og at prisen er bra. Men, jeg akter ikke å investere i stor lastebil, og å stå og selge juletrær i Oslo ukene før jul når jeg er pensjonist. Er det lett å selge på rot? Eventuelt ferdig hugget, men at det hentes? Bruket ligger under 2 timers avstand til Oslo. Hva er i så fall prisen fra produsent? 100 kroner pr. tre eller mer? Hvor mange trær kan man beregne pr. mål? 500 kanskje? Når man \&quot\;friserer\&quot\; dem, hvor mange år går det før de er ferdig til salg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fritjof1_1

Takk.

Da kunne det kanskje passe å plante juletrær på noen mål i år. Er 57 år nå, og da burde de første trærne være ferdig til salg når jeg er 67-69år. Plantene koster kr.2,5 pr. stykk så en forrentningen bør være bra. Fra kr.2,5 til kr.200-250 på 10 år. I hvilken annen nærling kan man drømme og en 100 ganging i løpet av 10 år? Lite jobb er det vel også vil jeg tro. Planting i år, litt frisering hvert år, og å sage ned, og pakke, 1000 trær om 10 år går vel på ei uke vil jeg tro. 200-250 tusen i tillegg til pensjonen må jo være \&quot\;drømmen\&quot\;!. Men, det er kanskje ikke så enkelt som det høres ut til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Stian_Olsen_1
Er jo ikke alle trær som er salgbare, men jeg tror det er en fin pensjonsjobb om du ikke liker å sitte på cafe. Jeg annbefaer deg å kjøpe den boken! står veldig mye nyttig der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ole1987_1

Hei!

 

Takk til Stian Olsen som har linket til boken om Juletreproduksjon over her! Den synes jeg var veldig nyttig og jeg anbefaler boken videre til folk som går og tenker på å starte juletreproduksjon.

 

Det står at plantene bør gjerdes inn enten med elektrisk gjerde eller vilgjerde for å holde unna rådyr og elg. For en som da kun har et åpent jorde vil det gå med kostnader til gjerde, stolper, oppsetting og oppfølging. I tillegg er jeg usikker på hvor godt egnet området jeg ønsker å plante er, og det er kjedelig å ha investert tid og penger til inngjerding dersom området viser seg uegnet til beplantning. Jordet ligger nordvestvendt, hvilket er gunstig i forhold til sollys, men området går med svak helning ned mot et dalsøkke (kuldebrønn-effekt).

 

Jeg har snakket med flere som mener at inngjerding kan være unødvendig da elg holder seg unna gran, og heller foretrekker furu (jeg vet ikke hvordan det er med annet vilt). For at elgen skal gå løs på grana skal det være matmangel. Er det noen erfaringer på dette området?

Jeg har vært innom en bonde på østlandet som planta vanlig gran som skjerming mot veien og han hadde følgelig ikke gjerdet inn plantene. Trærne hadde så vidt jeg kunne se fått vokse opp til juletrestørrelse i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...