Gå til innhold

Minisagbruk


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, eg og min far tenker på å kjøpe oss eit sagbruk, og har sett på nettet typane Woodmizer, Sollid saga og Logosol, i prisklassen 50000kr+mva, har De nokon formeining om kva ein skal gå for?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg og min far tenker på å kjøpe oss eit sagbruk, og har sett på nettet typane Woodmizer, Sollid saga og Logosol, i prisklassen 50000kr+mva, har De nokon formeining om kva ein skal gå for?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

jeg har brukt to forskjellige sollidsager, men ikke den andre du nevnte.

mitt inntrykk av sollidsaga er at den er enkel og elfungerende. det tok litt tid før han som eier den ene saga å lere seg å bruke den. med tanke på riktig mengde dieselsmøring på bandet osv. men når han hadde lært seg det gikk det bedre.

 

sollidsga kan du skjære uendelige lange tømmerstokker med, det er bare å forlenge med flere skinner, det finnes også en laftefres som passer på de skinnene.

 

ifra produsent er det oppgitt at du skal vatre opp denne i ankelhøyde...det er noe jeg ville ha vurdert litt... det går an å montere denne høyere så du slipper å gå der som en potetplukker med rumpa i været.

 

når det kommer til hastighet så kan jeg ikke sammenligne den med woodmizer....men jeg kan sammenligne den med karasag eller lignende og det kan ikke sammenlignes:) men sollidsaga skjærer veldig fint og hvis du bare skal skjære litt til eget bruk er den sikkert grei nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1

Vi har Logosol M7. Som standardsag egner den seg best på lengder inntil 4 meter, fort gjort att enden blir hengende ned ved lengre lengder, og da blir det langkile. Det problemet kan løses med å ettermontere saksestøtte, evt. bygge ut med en ekstra benk. Også bør du velge den største motoren for å oppnå grei kapasitet. Det blir veldig mye flis av ei sag med kjede, så hvis du skal skjære panel bør du helst bruke en annen sag å klyve blokkene med.

Du må regne med å høvle/dimensjonere virket du skjærer, spesielt hvis du skjærer med sløvt kjede.

Logosol er ei solid sag, som tåler litt urent tømmer, også er den enkel å kvesse i motsetning til bandsag/sirkelsag.

Er også godt fornøyd med servicen hos Logosol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Håvard_d_1

hei. eg vurderer å kjøpe meg en logosol m7 med e6000 auto. er de noken her som har erfaring med den.vurderer og å har larsA noke meir å sei om den

possetivt/negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
jeg vurderte mange forskjellige sager før jeg endte opp med Sollid saga. Har hatt den i ett år nå og har etter hvert lært meg bruken. Den sager veldig nøyaktig og begge bladstyringene kan reguleres, kan dermed sage fra begge sidene hvis noen skjønner hva jeg mener. Det tar litt tid å lære seg instilling av bladstyringene og tilting av saga, for dårlig info fra produsent synes jeg. Men når dette er lært er saga meget lett å bruke, må bare passe på flere ting samtidig. En nyttig detalj er at sagbladet går motsatt veg av de andre sagene på markedet, sponen kommer dermed ut på andre siden av der du sager, slipper dermed sponfokk på den siden du arbeider.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike_Sierra_1

Du har to prinsipper, enten så ligger stokken fast og du justerer bladet. Eller så er bladet fast og du justerer stokken.

 

Vi bruker ei Logosol M7 sag i dag og vår erfaring er at den ikke er stabil nok til de lengdene vi ønsker å skjære, 5-7m. oppstøtting av ender funker dårlig, blir kludrete og vaklete.

Hvis jeg skulle kjøpt ny hadde det enten blitt ei bamsesag, samme prinsippet, men allerhelst ville jeg prøvd ei med fast stokk og justerbart blad. Det finnes både bånd- og sverdsager av denne typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...