Gå til innhold

Joystick-styring på tømmervogn?


Gjest

Anbefalte innlegg

vi har ei tømmervogn på gården som krana blir styrt av 2 spaker som er koblet rett på sentralen. disse er vansklige å kjøre rolig, så krana svinger frem og tilbake. jeg lurer på og bytte spakene med elektriske joysticker som det er på skogsmaskiner. de må betjene 6 funksjoner til sammen. er det noen som har gjort dette før?

blir det for dyrt eller kan det gå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans_Martin_1

vi har ei tømmervogn på gården som krana blir styrt av 2 spaker som er koblet rett på sentralen. disse er vansklige å kjøre rolig, så krana svinger frem og tilbake. jeg lurer på og bytte spakene med elektriske joysticker som det er på skogsmaskiner. de må betjene 6 funksjoner til sammen. er det noen som har gjort dette før?

blir det for dyrt eller kan det gå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det lar seg gjøre men regn med ca 20000 pr spak, men da blir det godt å bruke! kan monteres i armlene osv.

en her har gjort det trur det var danhydro???? eller no slikt?????.han kjøpte spakene av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det lar seg lett ordne og ja det blir dyrt.

Personlig er jeg usikker på om det er verdt det og om krana blir mer stabil av den grunn, men det gir nok bedre betjeningskomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en tømmerhenger med 2 spak, vel å merke hydrauliske. 6 funksjoner på hver spak. Har bare lavtrykks slanger inn i hytten. lurte litt på elektriske spaker da vi kjøpte hengeren for 2 år siden, men de kostet ca 60.000 tror jeg. er kjempefornøyd me de spakene jeg har. Har en nokka tume kran.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas_1
Må vel være mulig å få tak i noe sånt brukt til en fornuftig pris. En plass de hugger gravemaksiner eller skogsmaskiner for eksempel?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravemaskiner har ikke eletrisk styring. Litt usikker på hva som står i hogsmaskiner. Økonomideler har jo en del rimelige hydraulikk sentraler.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gravemaskiner elektrisk styring??

Nei, for tretti år siden hadde de nok ikke det.. Kjører selv graver, og har 9 funskjoner i hver spak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans_Martin_1

Jeg gikk inn på økonomi-deler og så på en spak som var vaier styrt. koster rundt 1500 kr pr. spak. den kunne du få med trykkbrytere og skyvebrytere.

 

http://www.okonomi-deler.no/downloads/katalog/hydraulikk.pdf

 

se på side 19. flexball 2500 joystick.

 

hva om man tok styrespakene til en frontlaster og satte på armlenet for eks. det skal vel gå det. spakene til ålö/quicke og satte på. det blir vel ikke alt for dyrt. men det går nok sikkert å sette på noen spaker fr en graver e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje litt på siden av temaet, men min mening er at en vanlig 2spak sentral går ganske greit å kjøre hvis en bare sitter godt, så armene får hvile. kjørte en stund med en zetor uten vendbar stol og da gikk det ganske nykkete, da sittestillingen var ubehagelig i det lange løp.

Byttet til en valmet med vendbar stol så en sitter ganske godt, og da går det mye bedre.

Mitt poeng er at sittestilling også har mye og si. Men det kommer selfølgelig an på hvor mye en kjører, hvor mye en skal investere i bedre betjening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valmet 665 med skogshytte, d.v.s

at det er en innfelling under bakruta til og ta inn sentralen i hytta(slik at jeg kan ha hytta helt lukket med sentralen innenfor, så en kan ha det godt og varmt hvis en skal kjøre lenge).

Jeg har et bilde av dette som ligger ute på et svensk forum hvor du kan se hvordan dette er

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=30&amp\;start=120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Olson: Selv om du sikkert har flere elektriske knapper og ruller til rototilt o.l. på spakhåndtaket, så vedder jeg gjerne en del på at selve gravefunksjonene (bom, stikke, sving, skuffe) er _hydraulisk servostyrt_ og ikke elektrisk styrt. Bare skru av dekslet på spak-konsollen og se etter. Om det faktisk er elektronisk overføring , så vil jeg gjerne vite hvilket merke graver det er snakk om..

Det samme med kjørepedalene\; de er i beste fall hydraulisk pilotstyrt, og på mindre maskiner er det gjerne ren mekanisk stagoverføring mellom pedal og sentral.

 

Så til trådstarterens spørsmål: Hos http://www.mamut.net/weimer/subdet23.htm finner du griplasterventiler\; både hydraulisk pilotstyrt (du får 12 stk 1/4\&quot\; slanger mellom spaker og sentral) til 18.600 SEK (4 prop. +2 elektrisk av/på) eller elektrisk styrt til 35.500 SEK. Dette er det billigste jeg har sett annonsert av slikt utstyr, så med mindre man klarer å finne noe brukt..

 

Griplasterleverandørene tar jo gjerne 25-30.000 i _påslag_ for en hydraulisk pilotstyrt sentral, mer enn hele sentralen koster, og da sparer de jo pengene for den mekaniske sentralen som er standardutstyret.. (om du bestiller krana ny med pilotstyring som fabrikkmontert utstyr) Ran på høylys dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...