Gå til innhold

Kranglete ståltau


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en god og gammal Igland 3601 med 9mm ståltau. Her har jeg problemer med at tauet legger seg litt rart på trommelen, slik at den ytterste delen av tauet klemmer seg i mellom resten av tauet. Det medfører at det er klin umulig å dra det ut igjen for hånd. Tips mottas med stor takk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god og gammal Igland 3601 med 9mm ståltau. Her har jeg problemer med at tauet legger seg litt rart på trommelen, slik at den ytterste delen av tauet klemmer seg i mellom resten av tauet. Det medfører at det er klin umulig å dra det ut igjen for hånd. Tips mottas med stor takk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik eg forstår det, vill eg tru at du får slakk på ståltauet når du har dratt det ut. det resterende på trommelen tvinner seg litt opp før du dra inn i gjenn. litt sån som å sveive sen på snella uten at sena er stram. årsaken kan vere at ståltauet ikkje er berient til diametern på trommelen. eller lag to ruller med fjærstramming som tauet går gjennom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ja, det kan være en mulighet. Men hvordan skal jeg få laga de rullene da tru? Det er ikke mye plass rundt \&quot\;inntaket\&quot\; der... Tauet går jo gjennom to trinser på tur inn, en på topp og en i bunn. Tauet skal gå helt fint, originalt Igland..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Du må stramme clutchen. på min igland er det skru på siden mot traktoren. den ligner en krane. den gjør at det blir tyngre å dra ut vaieren. Det må være så stramt at du ikke får tvinn på vaieren selv om du plutselig får slakke. men ikke så stramt at du får problem med å dra ut vaieren. Det er også viktig å smøre vaieren. Har vaieren låst seg så er det bare å feste enden av vaieren og så kjøre traktoren frem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiren er kliss ny, tatt i bruk i går! :-)

 

Og den er ganske tung å dra ut allerede, trur ikke jeg kan stramme den noe mer uten å leie inn ett arbeidslag fra Litauen når den skal dras ut. Og har finni ut åssen jeg skal løsne den igjen, men er så forbanna tungvint når detta skjer relativt ofte.

 

Jeg er litt usikker på hva som skjer. Mulig jeg rett og slett må være mer nøye med å dra ut alt av slakk før jeg drar inn lasset igjen. Har forresten strammet fjøra på den metallbiten som legger seg inntil wiren, uten at det hjalp vesentlig. Skal ikke være enkelt å være en liten hobbysmaabruger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan
Vaieren er lettere å dra ut når den ligger riktig på trommelen. Det får du ved å ta vaieren helt ut og så vinsje inn noe som er passe tungt. Jeg bruker å vinsje traktoren mot ett tre på ei flate eller slakk motbakke. Og så som du sier, passe på at du ikke har tvinn på vaieren før du vinsjer inn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var kanskje uheldig med \&quot\;jomfrupåspolinga\&quot\; av vaieren.

Dro du ut den helt før påspoling eller spolet du den på rett fra kveil? Er det siste tilfellet så er det ikke sikker den har lagt seg rett på trommelen.

Gjør som Kristian sier å dra den helt ut og vinsj inn med høvelig last.

Men jeg vil påstå at det er en brems som må justeres for å hindre backlash og ikke en kløtsj. Men du må også være påpasselig med å ta ut slakke på trommelen (backlash)før du vinsjer inn for å unngå at vaieren kiler seg fast. (Noe den vil gjøre likevel om du driver å vinsjer lett og så belaster vinsjen max.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro den helt ut ja. Utrolig hvor langt 50 meter egentlig er! :-) Men skal prøve som dere sier med å dra den inn på nytt med motstand. Og må prøve å finne igjen bremsen for justering. Ny feil følger til uka. Takk for gode tips!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte det faktisk! Men fant ut at prisen blei veldig drøy + har mye stubber og stein som trolig vil ha ihjel tauet ganske effektivt.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...