Gå til innhold

Kombipresser


Gjest

Anbefalte innlegg

De aller fleste her inne har vel fulgt med på BGs test av kombipresser med brukererfaringer. Her håper jeg på flere innspill om hver enkelt presse. Vet at det er flere som har lagt inn sine erfaringer som ikke kom med i bladet. Så fyr løs. Ta gjerne med pris, service, kvalitet, antall baller, hva blir neste presse, hvilken traktor dere bruker osv. Og være erlige, si de neggative tingene også.

 

Jeg kjører Orkel GP 1260 Agronic og er stårlende fornøyd. Hva skal til for at jeg kjøper et annet merke neste gang? Kanskje dere overbeviser meg?

 

Håper dere skriver noen innlegg her.

Det kan også være til hjelp for de som vudere kombipresse og de som er usikker på om de vil bytte merke eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

De aller fleste her inne har vel fulgt med på BGs test av kombipresser med brukererfaringer. Her håper jeg på flere innspill om hver enkelt presse. Vet at det er flere som har lagt inn sine erfaringer som ikke kom med i bladet. Så fyr løs. Ta gjerne med pris, service, kvalitet, antall baller, hva blir neste presse, hvilken traktor dere bruker osv. Og være erlige, si de neggative tingene også.

 

Jeg kjører Orkel GP 1260 Agronic og er stårlende fornøyd. Hva skal til for at jeg kjøper et annet merke neste gang? Kanskje dere overbeviser meg?

 

Håper dere skriver noen innlegg her.

Det kan også være til hjelp for de som vudere kombipresse og de som er usikker på om de vil bytte merke eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Jeg kjøpte brukt John Deere 678, som haddegått 2 sesonger og 14000 baller, og jeg er kjempefornøyd !

Jeg hadde 578 før og var godt fornøyd med den også.

Det som imponerer meg mest med 678, er bordet som henter ballen fra kammeret. Genialt ! Sjøl om nettet ikke bli lagt på ballene (noe som har hendt på 2 av 1500 baller!), så får man pakket ballen.

Hvem andre greier det ? Og så må jeg nevne reversering av innmater.

Hører jeg missunnelige orkel- kjørere nå?

Og så må jeg nevne styringa. Her kan man sjekke alle sensorer ,sjekke feilmeldingslogg, og forandre de fleste parameter.

Tar litt tid å bli kjent med alle disse mulighetene, men alle menyer er på norsk. Så til det negative: Det er solgt få av disse pressene, så kunskapen hos forhandlere er ikke så stor dessverre. Hadde en del igangkjøringsproblem, da en del ting var gjort feil under klargjøring. Blandt annet var kjeda i kammerlokket tredd feil slik at kjedestremmer ikke fungerte, og en del andre ting... Mye av dette var vanskelig å finne ut av. men takket være en svært oppegående service mann hos Felleskjøpet Nordmøre og Romsdal (som sjøl driver gard og eier og kjører 678 ) så fant vi ut av det.

Vårt felleskjøp skal sansyn ligvis ta inn 744 neste år, og da skal denne sevicemannen ha den i førsteslåtten og teste den ut, og oppdatere seg. Og hvis alt går greit, så slår jeg vel til og kjøper den.

For meg så er det kun JD presse som blir aktuellt. Ja, ja det finnes sikkert presser som er bedre, men den beste servicen får jeg hos mitt lokale felleskjøp.

Mvh K. Langseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei godt folk!

 

(Prostet denne i en helt identisk tård tidligere, men legger den på ny her siden den her hadde ingen kommentarer og gjør videre diskusjon enklere)

 

Nå begynner vel sesingen snart og ta slutt.. Sliter med været her på Nordmøre. Noe gras står regelrett og råtner..

 

Men over til saken.

 

Hvordan har pressene fungert i år? Noen har vel kjørt HiQ for første eller andre år, noen har vel kjørt den nye JD 744 osv. Kanskje noen har kjøpt den nye Uniwrapen allerede (Vet den ikke kommer før i 2010, men noen kan ha handlet fordi)?

 

Jeg er ute etter en oppsumering av årets sesong fra dere. Er jo artig å dele litt erfaringer og meninger i en hyggelig diskusjon. Bruker en gammel tråd nå, så slipper vi å lage en ny for \&quot\;kombipresser\&quot\; som det er nokk av..

 

Personlig har jeg kjørt to merker i år. Fikk levert ny HIQ i år og det gikk jo greit i starten, så kom problemene. Orkel gjorde så godt de kunne for å bli kvitt de, men noen ble og nye kom. Så fikk jeg en ny HiQ. Den hadde ikke mye feil, men den vibrerte noe grusomt, som den gamle. Den korte tiden jeg hadde den nye klarte vi ikke å finne feilen. Etter mye om og men bestemte jeg meg for å levere den inn igjen. Jeg kjøpte da McHale og den har fungert greit. Alt honnorør til Orkel for at de prøvde særlig service mannen som stod på. Og jeg håper virkelig de får til den pressa! Ikke noe vondt om Orkel, men jeg ble sliten av alt og så ikke annen utvei, desverre.

 

McHale pressa kjøpte jeg litt brukt, ca 4000 baller som forhandleren hadde presset på den. Det var en 08 mod. Sparte over 100.000,- på de få ballene og synes det var et godt kjøp. Måtte gjøre noen oppgraderinger på den, som å skifte akkumulater på pakkebordet, slik at jeg ikke mistet ballen der det var bratt. Kjørte ikke lenge før innmaterlagre gikk og byttet det til et oppgradert dobbelt kulelager, likt 09 mod. Ellers merker jeg at den er lettere å dra på PTO enn orkel pga lagrene, men tyngre og dra etter seg. Er det vått, får pakkeren problemer, da snakker jeg ganske vått. Pakkeringen slurer ikke som var et velkjent problem på fusion 1, men ballen risikerer ikke å gå rundt og har lett for å legge seg på skeivt. Det jeg liker med pressen er balleoverføringen, nettbindingen og stabiliteten til den. Savner boggie, det skal jeg ærlig innrømme. Kommer til å kjøre den neste år, men etter det vet jeg ikke hva jeg skal kjøre.

 

Håper på flere erfaringer og meninger fra dere. For meg virker JD og welger spennende, også hiQ igjen når den blir mer stabil.

 

Så en liten tilføying til Kåre L\;

Hørte NRFK skulle få inn en 744 neste år. Flere som mente at vi også burde kjøpe en sånn på FK. Er jo en spennende presse og skal blir artig å følge videre. Ligg en gunstig 744 på finn nå Kåre! Så vet du det.

 

Så kan jeg si at Orkel HiQ har reversering lik 678. Mens McHale har senkbar knivbru som 744. Og jeg er ikke i tvil på hva som er best og mest effektivt når man kjører etter skårer som er lagt med rive. Reversering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har sett annonsen på den brukte 744 pressa. Ikke så ille pris.

Men jeg foretrekker å kjøpe presse hos forhandler, så jeg får litt hjelp hvis alt skulle gå på tverke.

Så dropfloor funksjonen er dårligere enn reversering av innmater ?

Og jeg som trodde at denne patenten, som opprinnelig kommer fra

pick-up vogner med stor kapasitet, var smart..........!

Men jeg tror jeg skal ta en prat med han Østerdalingen som skal selge pressa si, og høre hvordan det har fungert. Han har jo greid 6500 baller på en sesong, så det må jo ha funka så noen lunde.

Synd med Orkel HiQ, som ikke funka så bra. Men det bekrefter vel at små produsenter på en måte bruker kundene som forsøkslab, sjøl en må si at orkel folka sikkert stilte opp for å hjelpe. Hvor mange slike presser har de fått ut i markedet i år ? Sikkert bare en håndfull.

Gamle agronic var/er ikke noen dårlig presse, bare litt enkelt konstruert, med rimelige løsninger. Og etter mye fsmling fra produsenten så ser det ut som den fungerer svært bra. Men det har vært en tornefull frem til dagens modeller. med mye forandring og modifikasjoner. Og hvem har i hovedsak tatt den smellen, om ikke det har vært kundene. Nesten like ille som BIO pressene, men der

har vel en del kunder sluppet fra det ganske rimelig fordi FK har tatt sin del av den økonomiske støyten. BIO er vel og blir et særnorsk fenomen, som nesten ingen andre i europa kjøper, sjøl om den ikke blir produsert i Norge. Litt av et paradoks.

 

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre L:

Om du skulle kjøpe den 744, er jeg sikker på at du får den samme og gode oppfølgingen fra FK som om du skulle kjøpe en brukt presse som står der. De vil nokk hjelpe til med igangkjøring og etc! Er jeg ganske sikker på.

 

På McHale pressa hjelper ikke senkbar knivbru så mye som reversen gjorde på HiQ. Dette er særlig når man kjører i skårer som er ranket! Er også litt trangere mellom pickup og pressa enn på HiQ. Er ganske trangt på JD å. Noe jeg ikke Liker på JD er at pickupen kommer så langt bak. Dårlig sikt.. Kan jo høre hva han som selger sier og komme med informasjonen hit. Er jo et spennende produkt.

 

De har vel brukt oss som testsjåfører også ja, men de trodde at de leverte et godt produkt, som også noen av HiQ kjørerne har fått! De er ikke stabile nokk enda, men jeg tror de begynner å bli det nå. De hadde solgt mer enn en handfull, tror det var snakk om iaf 20 hiQ presser i Norge.

 

FK er jo uheldig så mister BIO nå. De har brukt mye penger på verksted siden for å få nokk kunnskap og etc. Det er nokk noe de ikke liker, men må vel bare leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart å se hvor lite omdiskutert Vicon er på disse sidene. Den nye typen vicon: de som begynner på 2xx(x)

 

Mine tanker om pressa, vennligst kommenter:

Presser nå godt 5000ball i året. Øker hvert år. Breispreier (mange slår selv) og raker alt.

Jeg har kjørt Vicon RF135 enkelpresse ca 15 000 baller. Er vel ikke en presse jeg varmt vil anbefale så da vi kjøpte ny var det stor tvil om det ble Vicon. Valgte likevel 2235 på høsten ifjord etter nøye overveiing (er ikke merke-patriot!), den nye kombi-fastkammerpressa til Vicon. Kan ikke si at det er samme pressa som den gamle. Mye er forsterket: Kjeder, valser, lager...

 

Kjøpte pressa (2235) med alt utstyr: Autom. smøring av lagre (et must), 3D-pakk, hydraulisk reversering, klokobling

- 3D-pakken er oppskrytt: Mye finere kanter på ballene så de ser mye bedre ut, men går noe seinere og blir derfor lite brukt. Stiller store krav til nettpålegging, coveredge hadde nok løst problemet, men det er ikke tatt i bruk i denne enden enda. Lite eller ingenting plast spart etter min erfaring.

- Ballenes vekt tror jeg er omtrent lik med det meste annet som er på markedet. Jeg har 150hk foran pressa (mf7480) og den har problemer med fult kammer dersom en bakke synes. Dette kan jo tyde på god hardhet.

- Hydralisk reversering er i praksis en sylinder som jekker rotoren med en skrallefunksjon. Den kan brukes begge veier: presse det gjennom (Veldig gunstig) eller mate det i retur. Erfaring sier at dersom man må ta det i retur må man ut å fjerne gress manuelt de største klumpene før oppstart for å lykkes. Men dersom dette skjer rett før ballen er full har vi jo klokoblingen. En liten sylider frakobler innmateren (som står fast i en gressklump) slik at man kan legge på nett og tømme kammeret. Med tomt kammer starter det meste etterpå. Har nå kjørt pressa ca 5000ball og aldri vært ute grunnet problemer med innmater som ikke kan løses fra traktorsetet.

- Den store forskjellen på Vicon og andre er likevel kuttesystemet. Har to kniver per fjær som holder de 23 knivene inne i pressa. Dette sikrer at knivene ikke legger seg ned av enhver gressdott som jeg vet de gjør på Mchale og Welger. Overalt hvor vi kjører får vi skryt for baller med mye fôr (130cm-baller) og ekstremt god kutting. Sliper hver dag eller ca.300 ball. Vi tar kunder fra McHale, Welger og Orkel (har liten erfaring med kuttesystemet til Orkel) og alle kundene sier det samme.

- Innmateren er også som kjent noe av det beste som er å oppdrive. Samme som på BIO. Stor kapasitet

- Presser ca 30 ball i timen med pressa på en dag. inkl.syre skift (25literskanner på det meste av gresset) Da er ikke knivsliping og matpauser (hender ikke) inkludert. (sjelden mindre baller enn dette, bortsett fra beitepuss) Er godt fornøyd med dette.

- Pickupen er fem-rads og har en god kapasitet. Kjører LETT i 16km/t uten at et strå ligger igjen dersom marka er slett.

- Vedlikehold: smøre aksel og fylle olje og fett. Skifte kniver. Blåser rent alt en gang i uken for å holde oversikten og smører samtidig pakker og resten av maskinen: boggi, vippearmer o.l.

- Dryss: Pressa har dryss. Så vi rygger tilbake på hver balle etter at den er på pakkeren for å fjerne dryss-haugene som oppstår. De er for små og finsnittede til å bli med inn i kammeret, men det ser mye bedre ut etterpå. Alternativt er i bevegelse når ballen kommer ut.

 

Problemene:

Har selvsagt hatt noen oppstartsproblemer o.l.

En sensor på pakker som gav seg

Kjedebørste til smøring gikk i oppløsning

Ett stag på kjedestrammer røk (uforklarlig)

Kniver ramler ned grunnet en splint som ryker.

Alt på garanti

 

De første er ok, men den siste er for dårlig fra fabrikk. Kommer til å forsterke dette selv i vinter (en enkel operasjon) med litt sveising.

 

En annen ting som er for svakt er innmateren. Hører ikke andre som sier dette om disse innmaterene, men fingrene bøyer seg og tar i avskraperen dersom en stein passerer. Samme innmater i begge pressene og samme problemet. (rf135 hadde hydralisk trykk på knivene i stedet for fjær, for tregt så kniver røk). Dette burde forsterkes enten med bedre stål eller tykke fingre som Orkel. Vi kjører konstant rundt med \&quot\;retteverktøy\&quot\; for å rette fingre straks de går skeive da dette er en \&quot\;uutholdelig\&quot\; lyd for sjåføren. (KLING hver gang figeren passerer avskraper)

 

Burde også hatt en fjær per kniv slik som pickupvogner har og ikke to kniver per fjær som nå. Resultatet nå er at en og annen kniv ryker i stein: Ikke gøy! (ca 7kniver på 5000 ball i tillegg til normal slitasje)

 

Har kjøpt pressa av eiksenteret (Jæren) som er helt ok. Ikke bedre enn noe annet. Felleskjøpet her ute er det delte meninger om, men etter mine erfaringer er de nesten ubrukelige. Vet at Orkel (Jan Gunnar Undheim) har et supert service apparat. Jeg gjør vanligvis all skruinga selv, men nå går jo alt på garanti, og det er jo greit!

 

Dette er vel mine tanker om maskinen.

Vicon neste gang? Nei... Det blir vel Kuhn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
Heisann! Som kunde hos flere rundballe-entrepenører vil jeg skyte inn noen få ord. Pleier å leie 2-3 presser i gangen som kjører side om side, og sorterer ut ballene fra hver fabrikat etterpå, for å sammenligne foret når det skal brukes. Har ikke hatt Vicon, Ferraboli eller BIO, da de to første ikke er i nærheten, mens sistnevnte finnes, men entrepenøren har prisa seg ut. Har hatt JD ( 578? ), McHale Fusion 1 og 2, Orkel 1250/1260, Claas 255 og Welger 235 hos meg. Synes så langt at Welger-pressa gir best for, mtp. kutting og hvor mye gras det er i ballen og selvsagt hvordan dertr går unna fra forbrettet, tett fulgt av Claas og McHale. Orkel og JD får ikke komme igjen, de fikk ikke til like gode baller, men var ikke noe billigere. Orkel-ballene hadde også noen tilfeller der det var luftlommer i ballene med påfølgende mugg-partier, så en del for måtte kastes, Har ikke grunn til å tro at noen av sjåførene var bedre eller dårligere enn andre, slik har nå jeg oppfatta det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Når det gjelder Orkel-pressa så mener jeg at den kutter massen langt dårligere enn de andre jeg bevnte, og da blit det jo mer med å få komprimert massen like mye. Og så er det mye mellomrom mellom rullene, mye gras ryr ut, kanskje dette kan være med på å gjøre pressinga dårligere?

 

Kan legge til at jeg slår alt graset sjøl med 3 meters Kuhn maskin, noe som alle de som har pressa hos meg mente var beste utgangspunkt, men det skal nå ikke jeg garantere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peugeot_1
Hvilke priser pr. ball opereres det med for kombipresser? Er det inkl. slått eller uten. Ang. Bio som har prisa seg ut. Hvor mye må til for at en har prisa seg ut i forhold til vekt og kvalitet? Har drevet leiepressing siden plastsekkenes tid med ymse slags presser både uten og med kutting, men har aldri opplevd å få luftlommer i ballene.Da må det kjøres fort i ujevne strenger.Klart at de siste hundre kiloene i ballene blir dyre.Det er jo de som krever effekten fra motoren og kraftig (og kostbart) utstyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Rune: Alle pressene var kombi-presser, det burde jeg kanskje ha skrevet. Har 240 dekar gras som presses 2 ganger årlig, og alle entrepenørene operer med pris på ball, så det betyr en del å få bra kutting og mye for i hver ball.

 

Peugot: Når BIO-pressarn har prisa seg ut, er det selfølgelig sammenlignet med de andre som driver rundt her. Har prøvd å prute, men han ville heller ha få kunder å bra betaling enn å drive stort og ikke få noe igjen( noe som vel er vanlig ). Derfor kommer\'\'\'\'n ikke til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nåken som har erfaring med med John Deere kombi presser? Kva er prisen på ei ny John Deere pressa i forhold til Orkel gp1260 og McHale?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest ooo.ooo_1

fole ivrig no odde..hæm fra stord snart?

Forøverig har i fått med meg at Kuhn kommer med en ny combimaskin..noen som har info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...