Gå til innhold

Nye motorsag kjeder


Gjest

Anbefalte innlegg

Oregon har kommet med nye kjeder til motorsag. Settet koster 990.- inkl. mva og da følger det med sliper, sverd,kjede og drivhjul( hvis ikke det du har passer)

Kjedene er en helt ny type. Det geniale er at man setter sliperen på tuppen av sverdet og så kjører man bare kjedet og det blir da automatisk slipt.Det hele tar ca et halvt minutt og så har du nyslipt kjede.

Kjedet koster løst ca 300.- og da følger ny slipestein med.

Jeg har nettopp kjøpt systemet

Noen andre som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Oregon har kommet med nye kjeder til motorsag. Settet koster 990.- inkl. mva og da følger det med sliper, sverd,kjede og drivhjul( hvis ikke det du har passer)

Kjedene er en helt ny type. Det geniale er at man setter sliperen på tuppen av sverdet og så kjører man bare kjedet og det blir da automatisk slipt.Det hele tar ca et halvt minutt og så har du nyslipt kjede.

Kjedet koster løst ca 300.- og da følger ny slipestein med.

Jeg har nettopp kjøpt systemet

Noen andre som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oveinang_1

Heisann! Jeg har kun sett det demonstrert! Har du fått testet det ut? er veldig nysgjerrig på hvordan det fungerer i praksis :-) se utrolig greit ut! Men hvor lenge holder kjedene og hvom mange ganger kan de files, er spørsmål jeg stiller meg..

 

Demo\;

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet med dette er vel at det ikke blir i nærheten så effektivt/skarpt som et vanlig kjede.

Tror dette systemet har vært testet så langt tilbake som 60 tallet uten særlig suksess.

Men skal bli interesant å høre hva Timotei og andre som bruker motorsag daglig synes om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Har kappet endel ved med det nå og det nye kjedet skar veldig bra. Var i sand med det i kveld og slpte det etterpå og det ble like bra igjen.

Sitter med en liten følelse av at det ikke skjærer like godt som et nyfilt vanlig kjede hvor jeg har filt rytterene også. Men absolutt bra nok til at saga (Jonsred 2054) var begrensingen på hvor fort jeg kom igjennom stokken. Var forresten mye greiere med 14\&quot\; enn 13\&quot\; til vedkapping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest langeid_1

Er vel bare rytterene man får filt med dette systemet?? Og ikke selve tennene!!

og etter all den steinskjæringen som var på videoen så hjelper det vel neppe å bare file rytterene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Timotei_1

Nå har jeg testet det ganske mye. NEI det er ingen revolusjon. Kjedet blir rett og slett ikke skarpt nok etter sliping. Fungerer kanskje til det jeg bruker det til, har saga stående ved innmateren til vedmaskinen og er rett som det er borti sand og jord . Utrolig kjapt å få slipt det så det blir brukenes igjen. Men holder man saga på strak arm og bare lar vekta av saga skjære seg gjennom en stokk går det seint ja. Holder man et valig nytt eller nyfilt kjede går saga lett igjennom med bare egenvekta av saga som trykk på kjedet. Jeg kunne ikke brukt det til å hugge tømmer eller rydde i skogen med men til vedkapping med sterk sag fungerer det. Dette er min mening etter ca 7- 8 slipinger og er ikke akkurat noen vitenskapelig test.

Ikke verd de 990 kr det kosta og ville nok heller lagt i 600 til og fått et hardmetallkjede!

Noen som har testet dette på motorsag???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...