Gå til innhold

DUUN VM 420


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Jeg lurer på om der er noen som har noen brukererfaringer med DUUN VM 420 nå som den sikkert har gått noen kubikk rundt om i landet.

Har brukt VM 100 noen år, med litt \&quot\;så som så\&quot\; erfaringer. Vært en god del skruing på tre sesonger. Tipper maskinen har gått 3-400m3 og har byttet mange komponenter allerede.

Kvier meg litt til å bruke mer penger på DUUN produkter. Men hvis 420 er noe helt annet er det jo greit.

Men jeg ser at 420 trenger 540 omdreininger på tappen, mens 100 greier seg med 400. Hvorfor har de gjort det? 400 omdreininger er jo en fordel både på diesel og støy.

Jeg syntes 420 ser mer tildekket ut. Må nok hives av en del gitter og plastremser før den er brukbar? Slik jeg kløver, mye med firedeler, blir man stående å jobbe en god del ved kniven. Da er det viktig at man kommer godt til og at vugga ikke er for dyp.

 

Eller skal man kjøpe Dalen? Er 2054 tingen? Gi opp hele DUUN prosjektet?

Det ble snkket så varmt om Hakki Pilke frem til de ble helhydrauliske. Etter det har det roet seg med ros.

 

Ved å bytte 100`n inn i en 420 ble det vel 50 tusen i mellom.

Ga vel rundt 70 for 100`n for 3 år siden.

 

Alle erfaringer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om der er noen som har noen brukererfaringer med DUUN VM 420 nå som den sikkert har gått noen kubikk rundt om i landet.

Har brukt VM 100 noen år, med litt "så som så" erfaringer. Vært en god del skruing på tre sesonger. Tipper maskinen har gått 3-400m3 og har byttet mange komponenter allerede.

Kvier meg litt til å bruke mer penger på DUUN produkter. Men hvis 420 er noe helt annet er det jo greit.

Men jeg ser at 420 trenger 540 omdreininger på tappen, mens 100 greier seg med 400. Hvorfor har de gjort det? 400 omdreininger er jo en fordel både på diesel og støy.

Jeg syntes 420 ser mer tildekket ut. Må nok hives av en del gitter og plastremser før den er brukbar? Slik jeg kløver, mye med firedeler, blir man stående å jobbe en god del ved kniven. Da er det viktig at man kommer godt til og at vugga ikke er for dyp.

 

Eller skal man kjøpe Dalen? Er 2054 tingen? Gi opp hele DUUN prosjektet?

Det ble snkket så varmt om Hakki Pilke frem til de ble helhydrauliske. Etter det har det roet seg med ros.

 

Ved å bytte 100`n inn i en 420 ble det vel 50 tusen i mellom.

Ga vel rundt 70 for 100`n for 3 år siden.

 

Alle erfaringer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Når det gjelder det med økning av pto fra 400 til 540 o/min, så mener jeg de gjordet det for å minske problemet med at mange kjørte med litt \&quot\;overhastighet\&quot\; for og få mer fart på maskinen.

Tror Duun mente at dette var en viktig grunn til diverse feil på deres wm100.

Har selv en Dalen 2054, og kan anbefale den.

Er jo absolut en fordel med 400 o/min pto, spesielt om en bruker en eldre traktor med kun en hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har kjørt VM 100 selv og det var en del små feil med den maskinen. Og det blir ikke noe bedre når hele maskinen er så lukket, feilsøking og reprasjoner blir derfor vanskelig å utføre.

Nå kjører jeg Dalen 2054 og er veldig godt fornøyd med den.

Den er oversiktelig og dermed lett å holde i orden. Har heller ikke hatt noe problemer med den.

Og den hydrauliske styringa på Dalen er helt genial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jon_inge_eidem_1

Har også en VM 100, som jeg har kjørt et par tre sesonger med. Har nå planer om å bytte, og valget står mellom Dalen, Duun, eller Palax.

Er veldig skeptisk til Duun etter de erfaringene jeg har med VM 100, som er bortimot ubrukelig etter min mening. For det første har den noen konstruksjonsfeil, og den er full av feil, så har blitt mye skruing. Kapper veden mye fortere med min gamle, driftsikre palaks combi 600 med vogge!

Men har hørt flere si at 420 er vesentlig forbedret, men har ikke hatt muligheten til å se den i bruk selv enda, så jeg er også interesert i å høre erfaringer om denne maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
har hatt hakki pilke 1x37 i noen år og var ikke fornøyd. kjøpte nå duun vm 420 m hydr stokkebord. kan så langt ikke få rose denne maskinen nok. men det er jo som regel med årene en finner ut om ting er bra eller dårlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
For guds skyld ikke kjøp 420.Har hatt og vil ikke utdype hvorfor.Kjenner jeg blir dritforbanna når jeg tenker på den maskinen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har ikke prøvd vm420, men har brukt Dalen 2054 en god del og den kan virkelig anbefales. Fyller kun olje og filer kjedet.

Trenger kun 420 omdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok ha satset på en dalen 2054 vist jeg skulle kjøpe ny maskin,har selv en hakki pilke 1x42 green speed.har vørt mye tull med den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har Duun vm 420 på andre året og har kappet mye ved med denne.

 

Vil anbefale denne på det sterkeste, men som skrevet lengre opp på siden, vil jo tiden vise om den fortjener så mye skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym
Det er nesten alltid sånn med alle produkter.Da VM100 kom på markedet med sin første generasjon så fungerte den ikke alltid prikkfritt.Utbedringer ble gjort og de siste maskinene var helt på nivå med sine konkurrenter.VW 420 har blitt testet en del mere før lansering men der har også utbedringer blitt gjort,men mye tidligere.Dette gjelder ting som flytting av slanger,ubedring av stokkanviser,plassering av ratt for hastightet og trykk for sagmotor,Bruksanvisningen er ikke helt oppdatert etter utbedringene men Duun sender deg eller dere sikkert dette som vedlegg pr mail.Har selv vært på fabrikken og kommet med synspunkter ang utbedringer og de har blitt fulgt.Masinene kan nå leveres med 2-4-6-8 og også 10 deler ved forespørsel.Innmatermotor nr 2 kan enkelt ettermonteres i enden av innmaterbordet med egen spak helt i ytterkant for de som syntes det blir litt kronglete å stå der joisticken er plassert.Har en god del erfaringer med denne maskinen og velger å legge igjen telefonnummeret mitt her for brukere av maskinen med problemer eller for de som er i tenkeboksen på å velge riktig maskin.Prisen er det egentlig ikke noe å si på i forhold til konkurrerende merker.Ca 100 for maskinen og 15 for stokkebordet.Det eneste som kanskje er ett minus er att spaken for kløyvekniven skulle hatt en dobble funksjon.Den mangler kanskje en sideveis funksjon til begge sider for hydraulisk styring av transportbånd ut av maskinen.Maskinen leveres med 8.5 eller 11.0tonns kløyvekraft,Prisforskjellen er minimal.Og ett lite tips til dere som bruker en gammel traktor til denne maskinen.Vet dere ikke om ptohastighet ut fra traktoren er riktig så kan dette enkelt gjøres ved å ta tiden på kløyvesyklusen.Den skal ta fra ca 3.0 til 3.4sec.Dalen er kanskje noen tideler raskere men den er minimal og kan vel egentlig ikke forsvares på noen måte,En annen måte å sjekke ptohastighet på er å lage en tusjstrek i utmaterbåndets kasse,måle opp en avstand på 1 meter og lage ett nytt merke.Ta tiden på en av transportørens medbringer mellom disse merkene,Det skal gå 0.9-1,1sec på meteren når utmaterbåndet gr på max hastighet,TLFnummeret mitt er 47339266,Bare ring så skal jeg rådføre deg til enn fornuftig valg og hjelp på problemer.Skal i allefall prøve,Og ikke koster det noe heller.Og 1 ting til.30-40% av problemene har noe med vedlikehold å gjøre.Kjøper man profft utstyr så trenger det mere stell enn en gammel åpen vedmaskin med sagblad,Så du med innlegg ovenfor som rett og slett bare hadde hatt problemer,ring meg,Hva var det største problemet,maskinen,tibakemeldinger og hjelp fra selger og hans verkstedsannsatte,delelevering???????.Alle komponenter ang hydr(untatt slanger)leveres av hydraulikkteknikk og de er også behjelpelige ang dette,Slanger leveres av GS-Hydro,slangene er merket med delenr og kan sikkert kjøpes rett av disse hvisst det vi gjøre leveringstiden kortere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har dårlig erfaring med DUUN 100 gjennom tre år og vil ikke bruke penger på DUUN produkter igjen. Når det gjelder vedmaskinene har denne kun gått ca 400m3 siden ny og det meste er byttet. Den behandles veldig pent, går på korrekt PTO hastighet og smøres ved korrekte intervaller.

Har bytta motor til sagkjede, motor på utmater, bygd om utkastet av flis med tilleggsutstyr fra DUUN (virker fortsatt ikke), stokkestopper, giret på PTO slurer ved stor belastning, og olja koker over i tanken.

Når det gjelder at olja koker over må det være at han suger falsk luft et sted i systemet. Ifølge DUUN er det bare å bytte påfyllingslokk. Det var det ikke, koker fortsatt over så stoler heller på egen misstanke om at den suger falsk luft inn i hydraulikken. Et stort problem er mangel på kompetanse hos det lokale AK senteret. DUUN vil jo ikke ha kontakt med kunden direkte. Og AK har ikke greie på ting og tang sier de. Da blir det vrient. Bruksanvisningene fra DUUN er umulig å skjønne seg på.

Kjøpte stokkebord fra DUUN, måtte bytte oljemotor der etter 10m3. Lakk som en sil.

MEN, når det først er så galt at man må bytte mye, og hvis man skal være så nøye med service og vedlikehold som man bør, må de ikke lage maskinen så lite servicevennlig som de gjør. Det er umulig å komme til. Skroget er jo knekte plater som er sveisa sammen, kun med noen små serviceluker med begrenset tilkomst. Intensjonen fra DUUN var at da ble ikke maskinen full av flis, det er jo tull. Det er jo det den gjør, men man får det ikke ut. Og skal du skru må du løfte maskinen på pallegaffel og stå under. Det er HMS i 2011. Jeg ser at 420 er like konglete og tettbygd som 100 er. Nei takk.

Det er ikke unikt men vedmaskiner fra DUUN. Snøfresere og strøkasser sliter med produktkvaliteten kontra konkurrenter som westbjørn og dalen.

Jeg har brukt min siste krone på DUUN. Sakl bruke vedmaskinen ut denne sesongen og da blir det Dalen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvem er du knut?har du betalt fra duun for å stå fram slik? Jeg er vel også en som er ferdig med duun produkt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
For all del hold deg UNNA Duun!!! Har vm 420 og der har det vært veldig mye galt. Det hadde forsåvidt vært greit nok hvis man hadde fått hjelp av AK eller Duun, men det skjer IKKE!! Ble enig med Duun og AK maskiner på Dyrskun i september 2010 om fiksing av maskinen, det er nå 8 måneder og 10- 15 telefonsamtaler siden og står fortsatt med en maskin som ikke virker!!! Duun oppga faktisk at de solgte så mye nye maskiner at de ikke kunne sende deler for de trang dem til produksjonen!!!!!! Bruk heller 100 000kr på ei god øks...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fergus6255_1

Jeg har hatt vm420 helt fra dem kom ut. Bestilte før dem kom i salg faktisk så har endel erfaringer.

 

Første tiden med maskina var det myyye tull. Og min lokale ak \&quot\;shappe\&quot\; yter ekstremt dårlig service så det ble mye masing og service menn som kom og reparerte titt og ofte. Klargjøring av maskina hadde dem hoppet over så mye av feilene kunne vært oppdaget hvis dem hadde testen den før dem sendte den ut.

 

Ak maskiner skyldte på dårlig service fra duun og det var mye frem og tilbake og sinte telefonsamtaler og mailer.

 

Tilslutt fikk jeg nok og kjørte maskina bort til dem og sa at jeg kommer ikke å henter den igjen før den er i orden, nå er det nok.

 

Da etter mye om og men så fikk jeg vite at det var produksjonsfeil på maskina så dem måtte bygge den om noe og bytte noen komponenter som var for svake.

 

Dette var høsten 2010 og etter dette har den oppført seg knirkefritt og jeg er endelig fornøyd med kjøpet mitt. Kjempefornøyd faktisk.

Den er effektiv og lettkjørt. Veden blir veldig fin og ikke minst uten masse bøss og flis takket være at det ikke er bånd på transportbåndet og flisutskiller der også. Den under kløveren kunne dem likegodt ha droppa for der tetter det seg med en gang og det blir mye måking hvis du skal holde den åpen. Får veldig skryt for veden og mange bemerkerninger om at den er veldig rein i forhold til det dem har kjøpt før.

 

Lagde 250storsekker nå i vår uten et feilslag på maskina.

 

Så, hvis du har et godt kundeforhold til din lokale ak maskiner og dem yter god service så vil jeg anbefalle vm420. Men hvis dem er som de jeg har kjøpt av så styr unna. Hvis du da får ei mandagsmaskin som jeg fikk så er det veldig mye ergrelse og \&quot\;f\'\'\'\'**n i helv****e nå igjen\&quot\; før du blir så fornøyd som jeg er nå.

 

Jeg gikk så langt at jeg hørte hvor mye jeg måtte betale i mellom på ei dalen maskin i samme klasse og fikk et godt tilbud men da jeg fikk prøvd dalen slo jeg ifra meg det. duun sin maskin stiller i en annen klasse (i mine øyne) så jeg syntes dalen var stusselig i forhold. Selv om dem på papiret er nokså like tror jeg.

 

Vet det er mange dalen \&quot\;fans\&quot\; der ute så dem er nok bra dem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anonym
hei eg har ei vm 420 som eg har problemer me matinga på sverdet de stopper opp midt i stokken vei noen ka som er problemet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Skal ikke si sikkert om det er samme symptom på Duun og Palax, men på vår Palax oppstår dette om kjedet er slipt skeivt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullet_1
Er du sikker på at du har nok omdreininger på kraftuttaket. Har vert ute for samme problem, viste seg at min ford 2000 rister sånn at gasspådraget minker etterhvert :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvis kjedet er slipt skjevt, noe som ikke er uvanlig, vil det lugge litt når du kutter små/mellomstore stokker. Når du kutter store stokker vil det stoppe helt eller delvis opp. Hvis du slipper opp og sikter på kappeflata vil du se at den er skrå. Da hjelper det ikke å snu sverdet. Det kan være nok at du har sløvet ut den ene sida, ikke nødvendigvis at den er slipt skjevt. Se om tennene er hvite i tuppene, evt. bare på den ene siden. Det er neppe maskinen din det er noe galt med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Har selv en ks35,der kjører jeg ca 20-25 faste m3 før jeg må bytte kjede,men viss sverde er slitt så er det helt håpløst. Har du prøvd å bytte sverd,eller rett å slett bare å snudd det? Jeg har 1.3 kjede å det fungerer helt fint. Er du ellers fornøyd med maskina?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte en 420 av AK maskiner for en tid siden,ble ikke imponert.

Lite krefter i sagmotor måtte mate sakte.Innmatingstransportør gikk ikke helt frem til kløyverenne,dette gjorde at siste kubbe hadde en tendens til å stå på høykant.

Prøvde på en hendvendelse til Duun men fikk aldri noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ghd: Husker du hvilket turtall du kjørte på?

 

Ang. kjede husker jeg at jeg ble imponert da jeg tok i bruk min nye Hakki Pilke 1x37 da vi lagde ca. 50 favn før den virket sløv. Ellers var ikke maskina mye å skryte av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kjørte på 1700 omdr,måtte det for at det i hele tatt skulle bli litt krefter i saga.Kan kjøre saktere på andre vedmaskiner jeg har prøvd.Kan nevne at jeg hadde Hakki Pilke 1x42 i et år,det var mer stopp og rep enn vedproduksjon var 2008 modell.

Har i et år nå hatt 2011 modell 1x37 easy har ikke hatt en eneste driftsstopp eller noe slags plunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OS: Når kjedet blir så raskt sløvt, hvor kommer virket fra? Flombekk, veikant, anleggsområde med innsprengt stein? Er det slept i grus?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...