Jump to content

Vinsjproblemer dobbeltromlet Igland

Guest

Recommended Posts

Har en Igland Compact 3500 1987-modell to-tromlet vinsj. Den har begynt å slure mye på akslingen som går inn i gearboksen. Det slurer mellom kjedetannhjulet og aksling inn i gearboks, altså oppe bak på vinsjen. Tannhjulet er festet med en akselmutter og splint.

Noen som vet hvor alvolig dette er før jeg begynner på det? Er det bare en kon slik at det er kun å stramme til mutteren eller er det en sporkile som må byttes? Regner med at jeg ikke er den første med dette problemet.

Svar mottas med takk!

Guest Anonym

Har en Igland Compact 3500 1987-modell to-tromlet vinsj. Den har begynt å slure mye på akslingen som går inn i gearboksen. Det slurer mellom kjedetannhjulet og aksling inn i gearboks, altså oppe bak på vinsjen. Tannhjulet er festet med en akselmutter og splint.

Noen som vet hvor alvolig dette er før jeg begynner på det? Er det bare en kon slik at det er kun å stramme til mutteren eller er det en sporkile som må byttes? Regner med at jeg ikke er den første med dette problemet.

Svar mottas med takk!

Guest Oddbjørn_1

Det sitter en sporkile der, mellom akselen og drevet. Det går ikke an å stramme noen kon el.l. Kilen klippes av ved overbelastning.

Det er bedre enn å ødelegge tenner i kronhjul/pinjong.

Det er ikke meningen at man skal dra inn tungt på begge tromlene samtidig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...