Gå til innhold

Rundballespyd - 2 eller 3 tinder?


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg skal kjøpe meg eit rundballespyd til å henge på Dalen redskapsramme. Eg kan tenke meg å kjøpe Dalen 2099 rundballespyd med to tinder fordi eg då slepp å demontere ei tilhengerkule som er bolta på redskapsramma. Men eg er litt usikker på kor god godt ballen heng på denne løysinga. Skal berre køyre korte avstander på gardsvegar. Har ikkje erfaring med å køyre rundball på spyd før, så eg lurte på om nokon ville kome med sine erfaringar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal kjøpe meg eit rundballespyd til å henge på Dalen redskapsramme. Eg kan tenke meg å kjøpe Dalen 2099 rundballespyd med to tinder fordi eg då slepp å demontere ei tilhengerkule som er bolta på redskapsramma. Men eg er litt usikker på kor god godt ballen heng på denne løysinga. Skal berre køyre korte avstander på gardsvegar. Har ikkje erfaring med å køyre rundball på spyd før, så eg lurte på om nokon ville kome med sine erfaringar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1
Hay: Hva mener du med at 3 tinder ikke er brukbart, kjører selv ca. 700-900 baller med HMV spyd med en lang tind og to korte tinder. jeg vil si at når ballene er tørr og hard er det ikke problem å bruke bare en lang tinde, men når det er våte baller så syns jeg at det er greit at jeg kan ta ballen nederst uten at den snurrer rundt. Det skjedde ofte med naboens spyd, med bare to tinder over hverandre. Men vurderer å lage et spyd med to lange tinder ved seiden av hverandre, som kan slås opp vertikalt ved transport.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 spyd som vi benytter oss av. eit ned 3 tinder og eit med 2.. eg synest det med 2 tinder er best til transport av rundballer, men det med 3 tinder er veldig praksis når eg skal legge rundballen i rundballeriveren.

Slik ser dei ut ( Sett ovenfra)

 

(3 tinder. de 2 nede er korte og den øverste(i mitten) er dobbel så lang)

I___

I________

I___

I

 

(2stk like lange tinder. begge 2 er nede på spydet.)

I_______

I

I_______

I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

2 tinder nederst på ramma er nok, og etter min mening den beste løsningen. (Nederste eksempel til ingvaldbb).

 

Tindene bør være ca. 1 m. lange. Kan og brukes til pallegaffel da\;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...