Gå til innhold

kostpris rundballer


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, sitter og funderer på kva ein rundballe koster å produsere, alt inkludert. Dvs, pløying, harving, steinhenting og såing kvart 10 år, gjødsel både kunst og natur. slåing, evntuelt vending, raking og pressing + innkjøring av baller. Dette tar ein heile del tid og disel. kva blir sluttsummen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sitter og funderer på kva ein rundballe koster å produsere, alt inkludert. Dvs, pløying, harving, steinhenting og såing kvart 10 år, gjødsel både kunst og natur. slåing, evntuelt vending, raking og pressing + innkjøring av baller. Dette tar ein heile del tid og disel. kva blir sluttsummen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tilskudd og alt kommer man på 350-400 per rundball mener jeg vertfall. Men mange faktorer som spiller inn her, leiepris, kvalitet på jord/grøfter osv. På 1 og 2 slått har man vel mellom 150- 200 per rundball. (slåing, raking og pressing). Mens 3 slåtten fort kommer opp i 250-300. I tillegg kommer kjøring av kunstgjødsel, husdyrgjødsel, jordleie og innkjøring av rundballer. I tillegg kommer jo pløying osv. Kan nok ikke rekne 5-600 kr timen til seg selv for å kjøre husdyrgjødsel, noe av denne kostnaden må nok husdyrholdet ta

Avhenger litt av forhold og hvor mye man regner i lønn til seg selv med traktor.

 

For er billigere enn kraftfor. Selv om kraftfor er kunstig lavt.

Men disse tallene varierer nok en del rundt om i landet.

 

Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg og har endt opp med minimum 400kr pr stk. Eg har brukt for 600 kr ikunstgjødsel på målet, noe som ender i 130kr pr ball +140kr i pressing inkl raking. godt 25 kr pr ball i slåing. i tilleg kommer kosten med innkjøring av baller min 15 pr stk. dette blir 310kr pr stk. og her er ikkje tid og disel for kunstgjødsel, naturgjødsel. Sprøyting og fornying av det dyrka kommer i tillegg. at du bikker 500 er ikkje utenkelig, dette er noe å tenke på når ein lurer på om en skall slå for å selge eller beite det ner og kun ha to slåtter. i alle andre neringer måtte ein gjort dette....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo galskap å bruke så mye gjødsel. En slik gjødsling vil si ca 35 kg N på målet. Uansett hvor skrinn jorda er så er det ikke behov for så mye. Ei god grasavling fører bort omlag 20 kg N. Alt du har gjødsla utover dette er penger ut av vinduet. Vil anbefale at du får hjelp til å utarbeide gjødselplan og følger denne. Her er det tusenlapper å spare... :) Har en mistanke om at du bør se litt på jordprøvene dine også. Om du har skrinn jord er det stor sjans for at kaliumverdiene er lave. Da kan 22-2-12 Gi for lite K, men med de mengdene du bruker vil det nok være tilstrekkelig. Ved lavere gjødselmengder kan det tenkes at du bør skifte sort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er nærmere Alfi, enn Billy the kid her altså.

40- 45 kg per mål er nok sjå meg vertfall.

Husdyrgjødsel 4-5 t per mål. Viktig å få ut kunstgjødsel tidlig, (før 1.slått) da denne er seintvirkende. Heller kjøre litt mindre på de senere slåttene.

Eg meiner 350-400 er sluttsummen på ballen med innkjøring og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...