Gå til innhold

Vedmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,vi er noen naboer som vurderer å kjøpe vedmaskin i lag,for vedproduksjon til salg,

Og delvis til eige bruk.

Har ikkje hatt vedmaskin før,so vi er uten erfaring på dette.

Ønskjer å høyre synspunkter og brukererfaringer på forskjellige,

merker,modeller(effektbehov,pris etc)

Er ein John Deere 5720 som er mest aktuell å bruke.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J.Deere_5720_1

Hei,vi er noen naboer som vurderer å kjøpe vedmaskin i lag,for vedproduksjon til salg,

Og delvis til eige bruk.

Har ikkje hatt vedmaskin før,so vi er uten erfaring på dette.

Ønskjer å høyre synspunkter og brukererfaringer på forskjellige,

merker,modeller(effektbehov,pris etc)

Er ein John Deere 5720 som er mest aktuell å bruke.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp hakki pilke eller Dalen. Helst Dalen 2054. Den er dyr men verdt pengene.

Hakki pilke 1-37x er også veldig god.

 

Dette er maskiner som har høy annenhåndverdi og er lett og selge brukt.

 

Jeg har erfaring med DUUN og det er ikke å anbefale. Lite brukervennlig maskiner. Vedmaskiner trenger ikke mange hk, jeg driver min med en Ford 2000 fra 1972 med 37 hk. Det går veldig fint. Den forden har kløvd mange hundre favner med ved.

Selg veden i 1500 eller 1000 liter sekker. Ikke 60 liter, det er tap og masse arbeid.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd med min Duun VM 100. Den er både rask og solid og har mange fine detaljer. Vil fraråde å kjøpe Hakki Pilke 1X/2X, har hatt en 1X-37 i mange år og den holdt rett og slett ikke mål!

Det er nok mange meninger om dette. Temaet har vært debattert før, se på gamle tråder. Eller var det en stor vedmaskinreportasje over flere nr. i BG for ikke lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dobbeltVed: Hvilken Duunmaskin hadde du og hva mener du med at den er lite brukervennlig? Det eneste jeg synes er lite brukervennlig er at kappehåndtaket er litt dårlig utformet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ein tur å prøv maskinene dokke vurderar, gjer dokke opp dykkar eiga meining, kjøp maskin ut frå det. Har sjølv ei DUUN VM420 11T med Hyd. Stokke bord. Er svært godt nøgd med denne maskina. Har lest testen som Betre Gardsdrift gjennomførte på vedmaskiner. Den er ikkje mykje verdt!. Fleire ting som var omtalt der er direkte feil. Alle vedmaskinene inkl, VM420 kan bli betre! Men dette går ofte på mindre detaljar og gjerne synspunkt frå brukarar. (nokre likar mora andre likar dottra) Dei fleste maskinene som blir levert i dag er driftssikre og fungerar bra til den bruken dei er tiltenkt. Hugs ein ting: Produsentane lagar ulike modellar som er tilpassa ulike bruksbehov. Ei annbefaling kan eg kome med: ikkje kjøp for lita maskin og kjøp ikkje brukt!

 

Effektbehovet på ei vedmaskin er ikkje stort, men\; Dei større maskinene har ei vekt opp mot 1000 kg. Det er ikkje alltid like lett å flytte dette med ein liten traktor!.

 

At DUUN er lite brukarvennleg er like feil som at DALEN er den beste maskina...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedbaron 2: Jeg har en 2008 mod DUUN VM 100. Tross godt vedlikehold og lite bruk har det vært mye tull med maskinen. Jeg kløver bare 100m3 tømmer i året så jeg er ingen storprodusent men maskinen skal da virke likevel.

 

- Jeg hadde problemer med at kjedet stoppet ved belastning. Dette kom og gikk og AK mente det var kjedemotoren som var defekt. Jeg fikk ny og byttet denne men problemet vedvarte. Konfronterte AK med dette og fikk beskjed om at deres servicemann på DUUN produkter ikke hadde vært på kurs på vedmaskiner så de kunne ikke hjelpe meg videre. DUUN selv ba meg hendvende meg til det lokale AK for hjelp.

 

- Flisutkastet tetter seg hele tiden. Hvis du har virke på mer enn 25 cm i diameter må jeg stake opp fliskanalen for hver fjerde- femte kubbe jeg kutter. Der er ikke nok kraft i vifta som har en dobbeltfunksjon som kjølevifte til oljetanken og blåse flis ut av kanalen. Fliskanalen skulle ikke hatt en vinkel på 90 grader men heller 45 grader. Altså kastet flisa ut på hjørnet av maskinen. Det hadde vært bedre.

 

- Motoren til utmateren er plasert i bunnen av utmateren, dette er uheldig i kombinasjon med svingbar utmater.

 

- Duun 100 har også en kant der innmaterbandet forsvinner ned i maskinen før sverdet. Tanken med den var at snø etc skulle gå ned i maskinen og ikke ned i kløvevugga. I praksis blir tømmer liggende og hvile på denne og du får ikke stokkens fulle vekt på innmaterbandet, og du må derfor stadig hjelpe stokkene inn selv. Dra med klype.

Jeg ser at de har gått bort fra denne på 420 utgaven.

Men jeg kjøpte stokkebord fra DUUN med drift på alle rullene. Dette har hjulpet bra og er verdt hver krone. kostet bare 13 000,-.

Men det gikk ikke lenge før hydmotoren på dette bordet gikk til helvete. Fikk ny og har fungert bra etter det.

 

- Har slitt en del med at kløvesylinderen går ut før du har kappet ferdig kubben. Dette har med en ventil og endeskrue under maskinen og gjøre. For å justere den på plass igjen må du løfte maskinen på pallegafflene risikere livet med hode og armer oppi maskinen som veier 900kg over hodet. DUUn sier de har en spesiallaget bukk mskinen står på når de gjør dette. Det har ikke jeg.

 

- Siste var at olja har begynt og koke over i oljetanken. Dette hadde vært et problem på mange duun maskiner ifølge AK og problemet skulle løse seg ved og bytte til en annen type tank lokk. Det har jeg gjort men maskinen koker fortsatt over.

 

- Stokkestopperen og dets fjærmekanisme er også et problem. Fjæra ryker hele tiden. Fått ny av AK flere ganger og sist nå fikk jeg en ny pattent av DUUN som jeg kunne montere. Probleme med denne var at man måtte borre opp nye hull til boltene som holder fjærene. Det fulgte med en mal til hvor hullene skulle være. Dette var jo bra tenkte jeg, før jeg innså at malen var laget fra innsiden. Skulle jeg greid og lage nye hull måtte jeg enten brukt skjærebrenner og skåret av en del av hjørnet på maskinen eller dresert et lite dyr som kunne gjort jobben for meg.

 

- Og sist men ikke minst, maskinen er nesten umulig og gjøre vedlikehold på. Den er tett og nesten ikke til å komme inn i hvis du skal gjøre vedlikehold. Tanken her fra DUUN var at maskinen ikke skulle bli full av fli ved å være så tett. I praksis blir maskinen full av flis men du får det bare ikke ut igjen.

Har du prøvd å bytte olje på girkassen? På nyere sitter girkassen på utsiden av maskinen, på min sitter den inni. Du kommer neste ikke til. Jeg måtte slipe til redskap for å få på en fastnøkkel som passet. Og vet du hva DUUN svarte til dette?? Jo de sa det at selv om det står i serviceboka er dette noe folk normalt sett ikke gjør.

 

Men fargen på maskinen er fin. Od de skal ha skryt for at den er åpen og fin med god kapasitet på dimensjoner. Ikke for trang slik som mange andre er.

 

Så jeg har gjort meg opp en formening om vedmaskinprodusenten på Åsen i trønderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...