Gå til innhold

Billigste vei til skarpt kjede?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er desverre ei kløne med fil, og klarer ikke å få motorsagkjedet bra med vanlig fil, heller ikke med slik fil som har en linjal med vinkler på. Resultatet blir at sagen blir mest egnet til å skjære bananer på langs med. Jeg sager kun til eget bruk, så kjedet trenger ikke å bli 100% som nytt, men det må bli sånn noenlunde, og mulig å skjære rett med. Hva er den billigste løsningen for å få brukbart bitt, uten håndelag og øyemål?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre ei kløne med fil, og klarer ikke å få motorsagkjedet bra med vanlig fil, heller ikke med slik fil som har en linjal med vinkler på. Resultatet blir at sagen blir mest egnet til å skjære bananer på langs med. Jeg sager kun til eget bruk, så kjedet trenger ikke å bli 100% som nytt, men det må bli sånn noenlunde, og mulig å skjære rett med. Hva er den billigste løsningen for å få brukbart bitt, uten håndelag og øyemål?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg har alltid vært tilhenger av den nevnte filemalen hvor fila går på to ruller. Da blir høyden på tanna riktig. Det er allikevel to forutsetniger: Rullemalen må være av riktig type for din kjededimensjon. Og fila må ha riktig diameter. En for tynn eller for grov fil gir helt feil vinkel på tuppen av tanna. Dessuten må du ha en mal for å file rytterne til riktig høyde med en flatfil. Hvis kjedet ikke vil bite etterhvert som det files så er rytterne for høye. De må være like høye alle sammen ellers blir det vibrasjon i kjedet, og det er ikke lett å gjøre på måfå eller på øyemål. Tennene som du filer til riktig høyde og vinkel med rundfila må også være like lange. Har du steinskjært så blir tennene ofte skadde bare på ei side. Og de fleste får dårligere tak med fila til høyre eller venstre side ettersom om du er keivhendt..... Derfor blir ofte tennene dårligere filt på keivhendtsida. Det er denne skjevheten som gjør at kjedet svinger nedover i stokken, og til slutt stopper det helt 6-7 centimeter nedi stokken. Gå over kjedet og mål lengda på tennene med et skyvelære, og så filer du alle tennene til de er omtrent like korte......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Oddbjørn!

En del av disse rullemalene har også påmontert mal for ryttere. Hvis du i tillegg setter sverdet godt fast i ei skrustikke som gjerne er litt svingbar slik at du kan jobbe i en god stilling blir det nok bra. Å sitte og file med saga mellom knærne fungerer ikke så godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg pleide å file opp saga skikkelig i skruestikka hver kveld, og var da nøye med å få alle tennene like lange. Ute i skogen skjerpet jeg over kjedet sittende skrevs over en grov stokk, med saga fastklemt mellom knærne. Hvis man setter igjen en minst 5 cm høy stump av en grein midt oppå stokken, så kan man støtte sverdet mot den stumpen under filing. Først filte jeg alle tennene på eine sida, (altså annenhver tann.) Deretter snudde jeg filemalen, flyttet fila over i motsatt hånd, støttet sverdet på andre sida av kviststumpen for å file tennene på andre sida. Er greina grov nok kan man også skjære et hakk i den for å slippe sverdet nedi hakket. Ellers hadde vi ei lita skruestikke på traktoren, eller på veggen på hvilebrakka. Den måtte jeg ty til hvis jeg hadde skjært i en stein, en snarekjetting eller i fellespettet. Eller i stålhetta i støveltuppen for den saks skyld...........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullemal fungerer veldig bra...! Har selv gått til innkjøp av en kjedeslipemaskin ifra usa, som etter litt trening gir veldig bra kjeder. Det er en kopi av oregon sin kjedeslipemaskin, men til en hyggeligere pris. Bruker maskinen for å sette opp kjedene etter mye håndfiling, da det er lett å få alle tenner like lange med den. Filer for hånd i skogen, med eller uten rullemal, det kommer an på tilgangen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Rullemal funker fint, da får du riktig vinkel, men etterhvert blir tennene litt forskjellig i lengde.

 

På Claes Ohlson får du kjøpt en kjedesliper som er fantastisk bra i forhold til prisen, koster 298 da jeg kjøpte min sist vinter. Litt knotete å sette den opp, men når det først er gjort går det veldig fint å slipe kjedet, og tennene blir like lange.

 

Jeg bruker maskinen ca hver 5-6 sliping. Mellom bruker jeg fil og rullemal.

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Helt sant, koeps.

Endel kombikanner har også en \'\'\'\'smart\'\'\'\' oppbevaringsplass mellom bensin- og oljekanna til å putte fila og pluggnøkkelen nedi. Det er en uegnet plass for fila. Hvis fila blir innsmurt og klint med kjedeolje så synes jeg den tar dårligere med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anonym

Hei

En kjedesliper frå biltema til kr 319,- er suverent billigast viss du tar deg tid til å montere den ytterst på ein benk og lærer deg å bruke den. Ta bort beskyttelsesdekselet, det er berre i veien. Kjøp nokre kjeder på biltema til 99,-, så kan du ha oppslipt 3-4 kjeder heile tida. Har no slipt mykje, og har spart sliparen inn igjen for lenge sidan på at eg ikkje trenger filer. Eg bruker den mykje, har 3 motorsager, vedmaskin(duun360) og motosag-sagbruk(logosol). Alltid skarpt kjede og heile kjedet er likt slipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fritjof1_1
Jeg kjøpte også en kjedesliper. På Jula, men den er nok temmelig lik den på Biltema. Jeg har ikke helt fått det til. Rytterene er greie, men tennene synes jeg ikke blir samme vinkel som det kjedet har fra før. Enda jeg forsøker å stille inn riktig vinkel i forhold til den spesifikasjonen som kjedet har. Nå har jeg kun en tykkelse på slipeskiva, og har sett at det er å få to tykkelser. Er tykkelsen viktig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Henke_1

Billigste og beste veien er rundfil, flatfil og en skikkelig filmal.

 

Enkleste, dårligste, raskeste, morsomste blir noe annet. Som f.eks. kjedeslipemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fritjof1_1
Har endelig funnet løsningen! Filing i skogen er bare tull! Det eneste som funker er filing i skrustikke når sola har gått ned! Feilfiling på \&quot\;frihånd\&quot\; gjør arbeidet i skrustikka ende verre. Bruk rullemal. Vanlig rundfil er bedre enn alle andre finurligheter. Derfor har jeg nå 5 sager som rulleres, og om økta lang noen ekstra kjeder. Kvelden er lang, og det er trivelig å stå på låven og finslipe kjeder. TV-sesongen er jo over uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Om du har problemer med å file i skogen......så bruk ei slik stikke som du kan slå ned i en stubbe, og rullemal. Bruk god tid, så blir resultatet som hjemme i skrustikka. Om du har 5 sager å rullere på, sager du kanskje ikke så langt unna gården?? Jeg tar iallefall ikke med meg mer enn 2 sager ut i skogen hver gang.

 

Kjedesliping er trening, trening, og atter trening. Som nevnt over, filer jeg i skogen, og filer gjerne hjemme i skrustikka og, men når kjedet har funnet veien igjennom streng eller stein, eller vinklene er begynt å bli ujamne, tar jeg det en runde på maskina. Med litt trening blir resultatet der og veldig, veldig bra... Det er iallefall tilbakemeldingene jeg får med de som kommer med krummet hode, og kjedet i hånda her, og spør pent om jeg har tid å ta en runde med det på maskinen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Djupesland_1

Jan Svein Hammer:

 

Når det kommer til den der biltema sliperen, som leveres med 3,5 mm slipeskive.

 

Hvordan blir resultatet når jeg ser at kjedene deres trenger 4,8 mm+

Er dette kompensert for på noe måte eller meningen?

 

Tanker rundt dette?

 

Tenkte jeg skulle prkøve den sliperen for morro skyld, men liker ikke at det kun leveres med R=3,5mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg slet med å få kjedet skarpt i starten med rundfil og filmal, men det eneste man må gjøre er å sette seg ned å prøve til du får det til nå har jeg gjort det i noen år og nå filer jeg saga i skogen mellom bena bare. Motorsagfiling er bare teknikk og trening. Har vært inne på å kjøpe en sliper mange ganger men nå får jeg perfekt resultat bare ved å bruke ei rundfil fra fk til ca 300 som nevnt over veldig bra verktøy det! og man får kjedet mye skarpere dersom man er flink til å file så jeg ville bare prøvd og prøvd så blir du bedre etterhvert :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym

Bare husk å slip like mye på hver side tror det er dette som er problemet ditt. Har hatt d samme problemet selv, helt til jeg studerte kjedet litt nærmere, då var det frem med skrustikka å begynne å rette opp.

Lykke til med filinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest billy_the_kid_1
Har alltid slitt med å få skarpt kjede, men kjøpte denne stihl combifilen for ei stund si og for et funn.... Rask og du får eit meir en godt nokk resultat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...