Gå til innhold

Prosjektiler i ved, farlig???


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har saget noen kubikk ved i tilknytning til en skytebane og har i den sammenheng oppdaget prosjektiler i enkelte vedkubber. Noen som har noen erfaringer med slikt i forbindelse med fyring og om det vil kunne ha noen som helst negativ innvirkning på ovnen eller innebære noen fare å fyre med slikt?

Det er en bane for bruk av håndvåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har saget noen kubikk ved i tilknytning til en skytebane og har i den sammenheng oppdaget prosjektiler i enkelte vedkubber. Noen som har noen erfaringer med slikt i forbindelse med fyring og om det vil kunne ha noen som helst negativ innvirkning på ovnen eller innebære noen fare å fyre med slikt?

Det er en bane for bruk av håndvåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det største problemet er egentlig stålhagl, hvis det er en leirduebane på stedet. Leirduehagl er små, men det vil bli svært mange av dem i treleggene bak nedslagsfeltet. Sagbrukene har metalldetektor på automatmålingen, og vraker tømmerstokker med metall i, for å spare vedlikehold på sagblad og høvelstål.

Over til fyringsved: Hvis veden blir saget opp på vedmaskin med hardmetallbelegg på sagbladet så kan disse hardmetallknastene ryke eller sprette av. Sagbladet er jo skjermet inn så du blir ikke skutt på av prosjektilene, men sagbladet blir jo ødelagt. Veden er imidlertid helt ufarlig å putte i ovner og fyrkjeler. Brukeren av veden vil aldri merke noe som helst, annet enn at han kanskje finner noen forvridde metallbiter i aska.

 

Jeg har lagt merke til, at de ansatte på sagbrukene som regel kjøper vraktømmeret etter metalldetektoren og sager opp det til vinterved selv. Og slikt tømmer kan det fort være større ting i enn hagl. Innvokste kjettinger, ståltråder og vaiere, til og med hestesko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...