Guest Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Hei Jeg har en gammel totromlet igland vinsj, trolig en 3000/2 compact med tromlene stikkende ut på hver sin side. Hvordan justeres clutchen på disse? Hvordan kan man undersøke clutchen? Skrur man av festene på utsiden av tromlene? Er dette en mutter som skrus av normalt mot klokka (eventuelt bankes av), eller er det festet på annet vis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Petter_1 Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Hei Jeg har en gammel totromlet igland vinsj, trolig en 3000/2 compact med tromlene stikkende ut på hver sin side. Hvordan justeres clutchen på disse? Hvordan kan man undersøke clutchen? Skrur man av festene på utsiden av tromlene? Er dette en mutter som skrus av normalt mot klokka (eventuelt bankes av), eller er det festet på annet vis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 29, 2011 Share Posted December 29, 2011 hei er klutsjen slitt så kan du legge på skims på innsiden av den store mutteren ytterst på akslingen igland selger disse skimsene og de er ikke så dyre og ja ta av mutteren og dra tromlene av da ser du klutsj platene Bjarne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pap_1 Posted December 30, 2011 Share Posted December 30, 2011 Ytterst på akslingen sitter det ei mutter som du må ha en hakenøkkel til å skru på.Den er låst med låsblekk som du må ha en drivdor til å løsne den med.Når du har løsna låsblekket skrur du bare til mutteren med en hakenøkkel eller i mangel på den slags verktøy går det normalt på typisk bondevis å bruke ei rørtang eller ei vannpumpetang.Mutteren er normalgjenga/høyregjenga på begge sidene.Det som da skjer er at du skyver tromla og clutchplata inn mot trykkplata.Hvis vinsja er gammel kan det hende at du må bruke ei slegge til å banke tromla innover med da både trommellagrene og clutchplata sitter tregt på akselen.Stram så hardt at det er antydning til at tromla begynner å dras med akselen og slakk mutteren litt etterpå og husk å lås den før du avslutter jobben. Hvis du vil undersøke clutchen for slitasje må du ta løs mutteren og dra tromla av akselen og sammenligne slitasjen på ei ny og slitt clutchplate.Når du drar av tromla vil du finne endel shims mellom tromla og clutchplata.Disse har til formål å hindre at tromla kommer for nær clutchplata slik at den dras med i ubelasta tilstand.Ved å ta vekk noen av disse vil du gjøre at clutchplata ikke får så lang vandring når du trykker plata inn mot tromla under bruk men tar du vekk for mange vil tromla bli dratt med og ståltauet vil bli tungt å dra ut i skogen.Når du skrur sammen vinsja pass på at de bladfjærene som sitter på trykkplata der trykkplata har hakk kommer på de nabbene på tromla slik at trykkplata kommer rett.Sjekk at de er på plass og ha litt olje på de der de ligger an mot nabbene på tromla. Når du først har av tromla sjekk at begge lagrene er i orden og at tetninga ikke er skadd på disse og med det samme ha noen dråper olje på det trykklagret som ligger mellom betjeningsspaken og trykkplata.Det er ett aksiallagerlager som sjelden blir smurt men er utsatt for vann og snø. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.