Gå til innhold

Ny motorsag, valgets kvaler?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny sag, og har nå kommet til at valget står mellom stihl ms 250 og jonsered 2245. Saga skal i all hovedsak brukes til vedprod, men det hender jo at man snubler innom ett og annet stort grantre.

Er det noen kloke hoder som har tips om hva som vil være det beste valget?

 

Takknemlig for alle synspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe ny sag, og har nå kommet til at valget står mellom stihl ms 250 og jonsered 2245. Saga skal i all hovedsak brukes til vedprod, men det hender jo at man snubler innom ett og annet stort grantre.

Er det noen kloke hoder som har tips om hva som vil være det beste valget?

 

Takknemlig for alle synspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny stihl 250 i fjor, fornøyd med den, men ikke kjøp med hurtigstramming av kjedet. Mye tull med den løsningen.

Du skal ha det jæv... travelt hvis du ikke har tid til å stramme på gamlemåten. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vedproduksjon for eget bruk, eller vedproduksjon for salg? Skal du produsere for salg, kjøper du ms260 istedet. Skal du bare ha til eget bruk, er det hipp som happ hvilken du velger, jonsered eller stihl. Velg den saga der du har kortest vei til forhandler. Det har du igjen for den dagen saga streiker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig mye erfaring med jonsered men har en del stihl sager. Er veldig fornøyd med dem. Hvis du skal drive med vedsalg ville jeg valgt en større sag. til proft bruk tror jeg at Stihl ms 261 (nyere modell av 260) eller MS 362 hadde passet best. 362 er en del større men prisen er det ikke så stor forskjel. 362 leveres med 15\&quot\; sverd og 261 leveres med 13\&quot\;.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald_1
Jeg vet ikke hva som ligger til grunn for at valget havnet på Stihl og Johnsred, men hvis du ikke har prøvd Husquarna 346 xpg, så har jeg garantert ryggen fri hvis jeg anbefaler at du prøver den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runeav_1
Har 4-5 Stihlsager.Den eldste fra 1986.Kan ikke finne et ord negativt og si om de.Hurtigstramming er noe dritt.Har bygd om en del sager for naboer som har hatt det,og de sier saga er dobbelt så grei etter ombygging
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har Stihl 260 og HQ 346xp NE. Kvalitetsmessig likeverdige Bruksmessig så er HQ 346xp NE lysår bedre en Stihl 260 men også mye dyrere.

Men ville i allefall valgt Stihl260 foran 250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei, og takk for alle svar!

Skal kun lage ved til eget bruk (men blir fort en del...), og har en jonsered 2150 fra før. Blir mye \&quot\;tynn\&quot\; skog som skal hogges, så jeg ser for meg at en 45cc holder? Synes det er mer behagelig å jobbe med en liten og lett sag med skarpt kjede, fremfor en sag som kanskje er \&quot\;overkill\&quot\;.

 

Det er pga forhandler at det enten blir jonsered eller stihl.

Så egentlig fram til verktøyløs stramming av kjedet, men viss det bare er tull så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jonsered 2240, eller stihl 181 passer nok bra til deg da. 45 og 50cc er ganske \&quot\;like\&quot\; i praktisk bruk, og i tynn skog vil du ikke merke noe forskjell på disse. Det som tar mest tid, er å legge saga klar for saging.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har kjørt Jonsered SP720 i 20 år og hvert en utrolig tjener,men har nå kjøpt 2245 og den er jeg fornøyd med.Lettstartet og lett handterlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
ville heller lagt til noen kroner, og kjøpt ei husqvarna 346 xpg. har ei sånn sjøl, og er kjempe fornøyd. Lettstarta og med masse krefter, er kjapp i akselerasjon..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Den forhandleren som vil \&quot\;prakke\&quot\; på deg en 346xpg vil jeg fraråde, for den har du ikke behov for med ditt bruk. Det blir som å kjøpe en 200 hk traktor når du ikke bruker mer enn 125 på en 150 hester. Eller som å sammenligne en helt grei familiebil med en fullrigget rallybil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

Det ble faktisk en ny Husqvarna 450. Kjøpt fra usa på ebay. Starta etter 4 drag. Ikke ille etter å ha passert halve jorda.

Min neste sag må vel bli arvtageren til 346...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjære Tulla!

 

Har tenkt på å ta en slik import sjøl. Sparte du mye i forhold til å kjøpe fra norsk forhandler. Hvordan ble det med toll og avgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tja, sparte og sparte...

Saga kosta 2783 nok+883 nok i toll.

Den har ikke hurtigstramming på kjedet, og kom med det korteste sverdet, som var på 18\&quot\;. (Kunne få den med 20\&quot\; også...)

Virker som det er litt større trær \&quot\;over there\&quot\;.

 

Men det er mer å spare på å kjøpe 346xp eller 346 xpg...

 

Tilgang på deler til motorsag er også super på ebay viss man skrur litt sjøl.

Bare å spørre viss du lurer på mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aggu_1
Jeg kjøpte ei sag fra USA nå for litt siden. En Husquarna 346 XP triobrake. Den kom på 4450,- inkl mva/toll/frakt. Helt greit med halv pris...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym
Hvilken selger var det du kjøpte fra på ebay? Har selv vurdert og kjøpe fra USA. Enten Jonsered eller Husquarna.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Før i verden var det mange som hadde motorsaga som levebrød, eller som attåtnæring om vinteren når det var stille i jordbruk og anlegg.

Dette er riktignok 20 år siden, men den tida hadde minst 70% av tømmerhoggerne Husquarna. De andre hadde Stihl og Jonsereds.

Årsaken til at Husqvarna var så enerådende var at den var mye smidigere å kviste med enn de andre. Sagkroppen på Husqvarna var smalere og mere kompakt så saga lå bedre på stokken. Håndtakvinkelen var også mere tilpasset håndleddene, og gjorde at kvistingen gikk lettere. I dag er Husqvarna og Jonsereds så og si like, forskjellen på dem er stort sett utformingen av utvendige pyntedeksler. Men den viktigste detaljen med vinkelen på venstre håndleddet er fremdeles Husqvarna alene om.

Ting som kan tale til Stihls fordel er at det er bare ett håndgrep for å få ut luftfilteret og tennpluggen. I motorsagkonkurranser bruker \&quot\;alle\&quot\; Stihl, men årsaken er KUN at den har kjededrevet på utsida av kløtsjen. Dermed er den mye raskere å skifte kjede eller snu sverdet på, og det er jo 1/3 av konkurransen i motorsag-VM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest jijohans_1

Hvem handlet dere med på ebay? Randys engine repair?

Blir nok en 346xp i nærmeste framtid derifra... 550$ + frakt og mva, nesten havlv prisen hva de koster i norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Angående stihl 250, som blr beteinet som skrøpelge greier. har sjølv ei slik som brukes til tynning i kratt. kjempe sag. men selfølgelig mindre egnet til felling av sagvirke. blir som å se ein 16oz hammer er skrøpelig viss ein er forskalingssnekker, men det er rett størelse til listng...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...