Gå til innhold

vedmaskin for 25 hk. traktor?


Gjest

Anbefalte innlegg

hei

jeg har en traktor med 25 HK motor, og lurer veldig på om det finnes en litenkombinert vedmaskin (kapp/kløyver) som den klarer å drive, og helst også løfte med 3-punkten?

Den trenger ikke nødvendigvis å ta det groveste virket, og kan gjerne ha sagblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jinma254_1

hei

jeg har en traktor med 25 HK motor, og lurer veldig på om det finnes en litenkombinert vedmaskin (kapp/kløyver) som den klarer å drive, og helst også løfte med 3-punkten?

Den trenger ikke nødvendigvis å ta det groveste virket, og kan gjerne ha sagblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest jinma254_1
det ser ikke bra ut, det var det jeg var litt redd for:) Men det fins vel noen maskiner der kløyveren har trefasdrift? Jeg har trefas snart, bare elektrikeren kommer...Å bruke hydraulikken på denne traktoren er ikke noe å satse på tror jeg, da blir ikke kubben kløyvd \&quot\;før kyrne kommer hjem\&quot\;.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om budsjettet så jeg vet ikke om det er brukt eller ny maskin du er ute etter, uansett bør du ha en med innebygd pumpe som drives av kraftuttaket.

Jeg vet ikke hva Jimnaen løfter, men går du for en Pilkemaster EVO 30 som veier 535kg kan du montere hjul på den og slepe den dersom du ikke klarer å løft den.

 

http://fk-landbruk.no/Documents/Redskap/Brosjyre%20Pilkemaster_evo_no.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Er det til eget bruk? eller skal du produsere for salg?

 

Det selges en el-motor som kan drive Dalen 2054, og den er, om jeg ikke husker helt feil, på 19 kw. Og da holder den vel til de fleste andre også.

 

Kjøp den, også bruker du 25-hesteren til å flytte rundt på vedsekkene.

 

 

Men så kommer det vel an på budsjettet også?

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jinma254_1

jeg kunne for så vidt ha brukt en 30-40 tusen på vedmaskin

tenkte å produsere for meg selv og noe salg. har ikke noe lager i Oslo men tenkte å ta med meg et lass nå og da når jeg har vært på skogen.

Har også sett på Bala Agri 320, den er jo svensk, helelektrisk, kanskje det kunne vært noe?

Jeg syns det blir litt overkill med Dalen, ikke noe problem å swinge kontantbeløpet forsåvidt. har nylig arvet en pen slant, men verditapet vil ta for mye ut av det jeg vil tjene, med min begrensede kapasitet til å produsere ved. Jeg har ikke firma så må selge under 50.000 i året, tror det realistisk kommer til å havne på 15-30 tusen så mest for hobby, men så kommer jo ved til eget bruk i tillegg også da, dekker 2/3 av oppv.behovet i leiligheten med ved (en liten Dovre CB100 som brenner friskt en 3 kvarter før leggetid og en oljeovn kobla over tidsur som klikker på utpå \&quot\;nattmorran\&quot\; :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Følg med på finn.no så finner du sikkert noe brukt som passer. Er jo mange som oppgraderer utstyret sitt om dagen, og da får du billige maskiner.

 

Verditapet blir heller ikke så stort om du kjøper brukt !!!

 

Som \&quot\;moms-fri\&quot\; må du holde deg under 50.000 i snitt over en 3-års-periode.

 

Dvs, om du har annen lønnsinntekt kan du tjene en del mer på hobbyvirksomhet, men du får da ikke igjen momsen.

 

Du kan godt tjene 150.000 ett år, så 20.000 neste år, og likevel kalle det hobbyvirksomhet.

 

Om det skal kalles næringsinntekt må det være nogenlunde jevn inntekt fra år til år, og den bør være jevnt over 50.000 i året.

 

Om du har en \&quot\;grei\&quot\; inntekt fra annet hold stilles det høyere krav til å få registrert deg som nærongsdrivende (bli moms -registrert).

 

Jeg hadde selv en runde på dette for noen år siden...

 

Husk også at om du vil moms-registrere deg kan du få igjen mva for investeringer gjort 3 år før du blir momspliktig !!!

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva med feks Hakki Pilke Eagle og Palax 55 ? Er vel ikke riktige vedmaskiner , men en kappsag med skrukløver. Er kun litt skeptisk på denne skruklyven, om den rett og slett er farlig ? Det ser likevel ut som den er mye bedre beskyttet enn på eldre lignende innretninger jeg har sett. Noen av disse ser jo ut som rene drapsmaskinene.

 

Har omtrent samme str. traktor som trådst, og kapper klyver ca 20m3 år med motorsag/el.kappsag og liten billig el.klyv. Klyven er vel grei nok, men må si at jeg likevel ofte er fristet til å kaste den utfor et stup.

 

Hakki P eagle koster 11.000 ca, men er den brukendes, evt farlig ? Er fristet til å kjøpe en traktordrevet sånn.

 

film \;

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest jinma254_1

Det ble faktisk en Hakki Pilke Eagle.

 

Jeg måtte betale 14.700,- hos Lena Maskin. Det tok 3 måneder før den kom! Vissstnok noe trøbbel med levering fra Finland. I hvertfall ga de meg rabatt på akslingen til PTO\'\'\'\'en.

 

Men saga fungerer fint. Eneste er at om en sager korte biter (f.eks. når en kommer til enden av stokken, og skal ha en nøyaktig 30 cm. bit), så kan biten ramle ned mellom coveret til sagbladet og selve bladet, og \&quot\;jamme\&quot\; bladet. Da må man av med det øvre coveret til bladet og \&quot\;pirke\&quot\; ut søpla med en \&quot\;krok\&quot\;.

Saga slurer på gummireimene når bladet stopper, men det går an å koble ut reimene med en fotpedal. Da frikobles også skrukløyveren.

Men kanskje det går an å fjerne den nedre delen av coveret, med en vinkelsliper.

Jeg er ellers veldig godt fornøyd med både sag- og kløvefunksjonen. Saga er superrask (men så er det jo helt nytt sagblad også da) og kløyveren er også bra!

Jeg ser ikke bort fra at kløyveren er farlig ja! Men det er i alle fall litt bedre vern på den enn de gamle. Men det står vel i instruksjonene at man bare skal holde oppå kubben, b\&quot\;bakfra\&quot\;, og slippe den når skruen har trengt inn.

 

Gleder meg til å bruke den igjen, men sist var det 20 minus og jeg fikk ikke traktoren igang til tross for batterilader! Det bare \&quot\;klikka\&quot\; i den. Gåen starter tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...