Gå til innhold

Ny med ved - masse spørsmål :)


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei hei

 

Jeg er ny her på forumet og ny i ved jobbingen :) jeg har rotasjonsjobb og ikke ro i ræven så jeg skal nå begynne med ved på fritiden min så jeg har noe å gjøre på... Lurer litt på hva folk anbefaler angående tørking og vedmaskin kontra kappesag/kløyver! Jeg skal selge ved i 60 liters sekker, jeg bor i nærheten av bergen så tror det er absolutt størst marked for dette...

 

Kan noen anbefale en grei vedmaskin til en billig peng? Og hvor eventuelt jeg kan finne noe slikt, har leitet på finn, men ikke så lett å finne noe der....

 

Hva bruker folk til å pakke i sekkene med, Sekkekanal eller slik vippe?

 

Så til slutt, hvordan tørker folk veden i sekker? Jeg har tenkt å stable 5 sekker x 3 i høyden på europalle, legge de inntil hverandre på langs med bølgeblekk på toppen med litt mellomrom opp til blekket, høres dette greit ut eller er det for mye med 5 sekkerpå laget, for lite med 3 sekker i høyden???

 

På forhånd takk :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eide'n_1

Hei hei

 

Jeg er ny her på forumet og ny i ved jobbingen :) jeg har rotasjonsjobb og ikke ro i ræven så jeg skal nå begynne med ved på fritiden min så jeg har noe å gjøre på... Lurer litt på hva folk anbefaler angående tørking og vedmaskin kontra kappesag/kløyver! Jeg skal selge ved i 60 liters sekker, jeg bor i nærheten av bergen så tror det er absolutt størst marked for dette...

 

Kan noen anbefale en grei vedmaskin til en billig peng? Og hvor eventuelt jeg kan finne noe slikt, har leitet på finn, men ikke så lett å finne noe der....

 

Hva bruker folk til å pakke i sekkene med, Sekkekanal eller slik vippe?

 

Så til slutt, hvordan tørker folk veden i sekker? Jeg har tenkt å stable 5 sekker x 3 i høyden på europalle, legge de inntil hverandre på langs med bølgeblekk på toppen med litt mellomrom opp til blekket, høres dette greit ut eller er det for mye med 5 sekkerpå laget, for lite med 3 sekker i høyden???

 

På forhånd takk :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har prøvd sekkekanal men synes at vanlig stativ som du henger sekken i fungerer bedre. Du får da lagt veden bedre tilrette,husk at veden minker ca 10% i volum når den tørker. Legg sekkene på pallen slik at det blir operom mellom sekkene.Vippestativ fungerer også bra,men koster en del. Undersøk priser på sekker hos flere leverandører ettersom prisen varierer. De billigste kan kanskje unngås da enkelte ikke tåler sollys.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei Eide`n! Eg og produserer ved for marknaden i Bergen. Lov meg å ikkje vere for billeg på veden du sel, det gagnar oss alle som prøver å gjere nokre kroner på dette :-).

 

Eg sel bjørkeved i 60liters sekker. Eg fyller med sekkekanal. Eg trer sekken på kanalen og heng opp sekken i to kraftige strikk med kroker frå taket (med kanalen oppi sekken). Så fyller kanalen så høgt at det ligg ved 15-20cm over toppen på kanalen. Eg passar på å kappe veden så den berre er ca ein cm \&quot\;kortare\&quot\; enn kanalen. Når kanalen er full, dreg eg den opp medan eg rister den godt fram og tilbake. Ettersom strikken frå taket held sekken godt oppe, og veden er akkurat passe lang, får eg utruleg god fylling på sekkane mine (og fornøgde, trufaste kunder som betaler godt).

 

Ved kubbar som er for korte til å fylle kanalen eller for små til å kløyvast går i 2.sortering til eige hushald, slekt og vener.

Tørking på paller går greit, men pass berre på å ha 10-15cm avstand mellom sekkan, så endeveden får luft. Fuktig klima her vest gjer at vi må hjelpe veden litt ekstra med tørkinga. Ikkje prøv å selje halvtørr ved, då får du ingen trufast kundekrets.

 

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ikke for å ta pusten fra dere som orker og pakke i 60 liter sekker, men her på østlandet får du mer for veden i 1500 liter sekker enn 60 liter sekker.

 

Jeg tar en krone pr liter tørr bjørkeved i storsekk, 1500 liter blir dermed 1500 kroner inkl. mva og kjøring. Enkelt og greit.

Jeg opplever at 70,- er det maksimale folk vil betale foe en 60 liter med bjørkeved i samme området.

 

Og hvis jeg pakker en 1500 liter sekk over i 60 liter sekker får jeg ca 20 stk 60 litere.

20 ganger 70 er 1400 kroner. Dermed har jeg tapt 100 kroner på å pakke den om i småsekk.

Småsekk måtte kostet 90-100 kroner stykket skulle jeg tatt meg bryet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eide'n_1

problemet her jeg bor er at folk ikke er intr i å kjøpe 1500 eller 1000 litere, det blir for tungvindt for de,så jeg må nok ta meg bryet med å pakke over i 60 litere, enkelt og greit :)

 

hvor holder du til da, lerke? og hva tar du for sekken med 60 liter? selger du noe i 1000 eller 1500?

 

masse gode tips her, takker for det, en liten tur i nordsjøen nå så er det hjem og bånn gass på tømmer jobbingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har en Duun VM100 som jeg er veldig fornøyd med. Har dårlig erfaring med Hakki Pilke 1X. Du bør ha en maskin som sager av veden, ikke en som klipper av. Endene blir stygge og det er vanskelig å pakke i småsekk.

Jeg tørker veden på Hydropalle med 5 sekker i hver flo som stables annenhver gang. 4 floer i høyden er nok, da må du stable pent for at det skal bli stabilt. Du pakker 20-30 sekker i timen med sekkekanal i 60l. sekk avhengig av hvor kjapp du er. Hvis du kjøper en lang kanal (for 80l) er det lurt å kappe den av litt med ei sag så den ikke blir unødvendig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...