Gå til innhold

Hvordan enklest manuelt kløyve hard/stor Bøk?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har noen 30 cm kapp fra en stor Bøk, diameter ca 50-70 cm som jeg kunne tenke meg å kappe opp til ved. Hvordan kløyver man enklest slik hard ved?

 

Jeg har dessverre kun manuelt utstyr som kiler og slegge samt sleggeøks. Jeg har fått delt noen kubber i 4 med kiler og slegge, men det var en voldsom jobb. Sleggeøksa biter dessverre ikke nevneverdig i Bøken. I tillegg har jeg en vedkløyver på 5 tonn som heller ikke biter stort i veden.

 

Er det noen som har tips for å kløyve disse enklest mulig?

Er det f.eks enklere å vente til februar hvor veden kanskje er noe frosset?

 

Takk for svar.

 

Hilsen Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6170Turbo_1

Godt tips fra jn! Mykje enklare å skrella kubbane frå kanten.

 

Sleggeøks: Først og fremst må den være skarp, legg tid i ein god egg på den. Hugg med den fra kanten og rett inn mot midten sånn at du lager ein strek. Hugg deretter ytterrst der ded første hugget vart og slå den igjennom med slegga. Nå burde kubben ha sprukke sånn omtrent heil over og spenningane i veden er mykje redusert.

 

Er eit gamalt triks å slå i øksa og deretter bruke kubbens egenvekt til å slå øksa igjennom. Viss du er sterk nok til å løfta kubben og snu den i lufta da :o)

 

Kan foresten anbefale å sjå på &quot\;wranglerstar&quot\; sine videoar på durøyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...