Gjest Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Hei Jeg har noen 30 cm kapp fra en stor Bøk, diameter ca 50-70 cm som jeg kunne tenke meg å kappe opp til ved. Hvordan kløyver man enklest slik hard ved? Jeg har dessverre kun manuelt utstyr som kiler og slegge samt sleggeøks. Jeg har fått delt noen kubber i 4 med kiler og slegge, men det var en voldsom jobb. Sleggeøksa biter dessverre ikke nevneverdig i Bøken. I tillegg har jeg en vedkløyver på 5 tonn som heller ikke biter stort i veden. Er det noen som har tips for å kløyve disse enklest mulig? Er det f.eks enklere å vente til februar hvor veden kanskje er noe frosset? Takk for svar. Hilsen Freddy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Begynn ifra kantene, og slå på langs av treet. Sjå ka veg årringane går, og slå i linje med disse. 2-3 tommer inn ifra kanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 6170Turbo_1 Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Godt tips fra jn! Mykje enklare å skrella kubbane frå kanten. Sleggeøks: Først og fremst må den være skarp, legg tid i ein god egg på den. Hugg med den fra kanten og rett inn mot midten sånn at du lager ein strek. Hugg deretter ytterrst der ded første hugget vart og slå den igjennom med slegga. Nå burde kubben ha sprukke sånn omtrent heil over og spenningane i veden er mykje redusert. Er eit gamalt triks å slå i øksa og deretter bruke kubbens egenvekt til å slå øksa igjennom. Viss du er sterk nok til å løfta kubben og snu den i lufta da :o) Kan foresten anbefale å sjå på "\;wranglerstar"\; sine videoar på durøyren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Det som også kan være ett tips er å bruke den nye typen øks som har kommet, den heter "\;Vipukirves"\;. Da vil du ikke trenge like mye krefter for å klyve de. Skal innrømme at de er litt overpriset http://www.leveraxe.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Hei Takk for gode tips. Tipset til jn ser ut til å fungere meget bra med tanke på tilgjengelig utstyr. Freddy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar