Gå til innhold

Hugge trær for første gang


300GD

Anbefalte innlegg

Hei. har fått i oppdrag av slekta å felle noen trær. det har jeg ikke gjort før, så her må det spørres :-)

 

Det er snakk om grantrær. har fått med meg at det er lurest å felle på vinter/tidlig vår, da mest fukt er i røttene. Men hvis det passer seg best at jeg feller de i høst, kan det fortsatt bli bra ved?

 

Har vinsj på bilen til å spenne opp hvis fallretningen blir noe ugunstig, og for å dra de ut med. Tenkte å kappe opp i 20-30cm lengder med en gang og slenge bitene på en henger. Klyve hjemme og stable.

 

hvor gjøres av grenene etter kvisting? Slengt rundt i skogområdet eller? Det er forresten også et tre som har blitt tatt av vinden, har ligget der noen år. Dette kan vel ikke brukes til noe? Bare kappe opp og fjerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hansor_1
Her er det lurt å høre på Rune - google &quot\;rotvelt dødsfall&quot\;. Dette er selvsagt litt avhengig av størrelsen på treet, men er man fersk, er det ikke så lett å vurdere. Treet trenger ikke ligge i spenn for å være farlig, det kan se ut til å ligge pent over på siden på bakken. Rota som er bendet opp kan veie tonnevis på et riktig stort tre, men blir holdt fra å bikke tilbake på plass av vekta av stammen. Kapper man stammen nær rota, smeller rotvelta igjen, med en slik kraft og fart at man lett kan gå ivei av å få den avkappa stubben i haka eller hjelmen. Resten av treet vil få et kjemperykk, uten at man vet hvor det havner, så det hjelper ikke å kappe mens forsøker å holde litt avstand.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

Du trenger ikkje å vente til vinteren for vedkvaliteten sin del. Årsaken til at skogsarbeid blir utført vinterstid er at då er det tele i bakken og ein minnimerere skjøreskader på jorda.

Angående farer ved velt etter storm. Det er greit at du skal vere obs på det du holder på med. Men det er ikkje så farlig som tømmerhoggere fra USA på tv seier..... Har ryddet fleire mil med gater under høyspentlinjer, ta dei tid til å se på jobben før ein starter. Og kjøp ei tirfortalje, eit unikt hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei 300g.

 

Du skriver ikkje so mykje om høyde på grantrærne og plassering i forhold til strømlinjer og bebyggelse. Siden du er helt ny info faget så vil eg anbefale deg på det sterkeste og få med deg en som har god erfaring med skogsarbeid og trefelling og du må bare gløyme og prøve deg alene på rotvelthogst. Rotvelthogst er de desidert farligste skogsarbeide som finnes og er farlig sjølv for oss som har lang erfaring , for uerfarne er det nærmest eit selvmordsoppdrag er ikkje mer en vel 3 måneder siden en uerfaren hytteiger mistet livet da han skulle rydde rotvelt utenfor hytta han kom i klem og ble kvelt. ... eg prøver ikkje skremme deg vekk frå skogsarbeid men det er forskjell på og sage ned eit 4-5m epletre og begynne hogge 25m grantrær på mange tonn mitt i byggefelt. Eg har drevet i skogen siden eg var 9-10 og har en skogbruksutdanelse . Eg har dei senere årene drevet mye med spesialhogst og vanskelig trefelling og har opparbeidet meg god erfaring med dette og utstyr tilpasset jobben. Om du holder til i Bergens området så kan eg vere med og gi deg eit kurs en dag men om ikkje så må du få noen med erfaring med deg så du lærer det grunnleggende. Og igjen IKKJE PRØV DEG PÅ ROTVELT ÅLEINE! !!! Billy the kid snakker om tv program frå USA og det er nok rett at ein del der i programmet blir blåst opp men billy bør og vite at om ikkje ein har erfaring og respekt for det man holder på med i skogen så kan det fort gå skikkelig galt. Til slutt du snakket om noe kurs for sag du lurte på, om det er eit såkalt motorsagsetvikat kurs så kan du like godt leige en profesjonell trefeller en dag til å kurse deg då får du i hvertfal lære noko. Dei som holder dei såkalte motorsagsetvikat kursene er etter min mening reine svindlere . Eg har vert borti folk frå offentlige etater og private som har gjennomført desse kursa og samtlige viste ikkje ka en brytekant eller felleskår var for noko. Den ene av disse ansatt i en offentlig bedrift hogde træet 120cm oppå stammen og holt på felle det på meg når eg holt på kviste eit grantræ bortenfor henne , her var det Ikkje sagd styrespor eller noko det var berre sat saga mot stammen i midjehøyde og sagd gjennom til tyngdekraft og vind tok over styringa men setvikat hadde ho fått...få med deg ein bekjent eller annen med erfaring med deg på jobben still spørsmål og følg godt med på det han viser deg og skaff deg en god sag i passende størrelse frå en skikkelig forhandler samt verneutstyr. Då har du utstyr som fungerer . Lykke til med skogsarbeide og kom gjerne med en tilbakemelding her hvordan jobben gjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har også en god del års erfaring med trefelling, og kan bare understreke det de andre her skriver: Ligg unna rotvelter hvis du er nybegynner. Du må nesten skaffe deg noen dyrekjøpte erfaringer og nestenulykker for å forstå hvorfor, og det er ikke verdt å risikere livet for en vennetjeneste. Lei heller en profesjonell ei kort økt for de skumleste oppgavene, det kan være ditt livs best investerte tusenlapp.

 

Det andre du skal passe på når du er fersk er at det er helt vindstille når du holder på. Det som kjennes ut som en mild bris på bakkenivå kan røske godt oppe i en tretopp og kan føre til at treet knekker av lenge før du er ferdig med hovedskjæret. Treet kan også være skadd/sykt og kjerneveden kan være råtten og svakere enn du antar, noe som også kan føre til overraskelser. Videre kan du alltids føle deg sikker på treet du holder på å felle, men hvis du allerede har felt noen trær rundt deg har trærne som står igjen mistet lyet de hadde da du begynte arbeidsdagen. Hvis de står på grunn mark, har dårlig rotsystem osv. kan de plutselig blåse over ende bak ryggen din. Du har ikke sjanse til å høre dem over brølet fra saga.

 

Jeg har aldri latt meg bry med årstiden når jeg feller trær, og jeg har produsert MYE ved. Hvis det passer deg best å gjøre jobben i sommer eller høst, så gjør du det.

 

Samtidig som farene ved felling av store trær og rotveltarbeid knapt kan overdrives, skal vi likevel ikke svartmale for mye. Hvis du får en erfaren trefeller til å vise deg det tekniske ved saga, felleteknikk og kjedefiling, er det ingen ting i veien med å prøve seg fram på egen hånd. Det er den beste måten å bli god i skogen på. Da kan du for eksempel spørre en lokal kornbonde om å få øve deg ved å rydde åkerkantene hans for gråor og annet lettjobbet trevirke. Jeg skal like å se den bonden som takker nei til å slippe knuste speil og oppripede bakskjermer hver våronn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

 

Som sagt tidligere så er vindfall skumle greier. Vil anbefale seg å leie inn noe for å ta det når man er så fersk.

 

Du skriver at du ønsker å bruke en vinsj på en bil for å dra ned i rett rettning med. Kjenner ikke til hvilken bil og hvor kraftig vinsj du har på den. Vinsjene vi bruker på traktor drar normalt sett rundt 4 til 6 ton. For å kunne dra med slike krefter setter man vinsjen ned i jorda for å holde igjen med den og ikke bare på dekka.

Hvis bilen klarer å stå i ro så har du da 2 nye problemer. Ene er det om treet faller i feil rettning og wiren ryker, da vil man ha ett VELDIG farlig prosjektil som kommer flyvende pga spennet i wiren før den ryker.

Siste problem kan være at man har spenn på wire'n og treet faller i den rettningen du ønsker, har man spenn på en wire og man plutselig mister spennet risikerer man krøll på trommelen som wiren er på og at den floker seg til der. Det er ingen risiko for liv å helse med denne faren men noe dritt å fikse på.

 

Å bruke vinsj til å felle trær i riktig rettning er siste utvei og de bør styres med felleskjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jada har fått unna litt, gikk greit! Vindfallet var uskyldige greier heldigvis.

 

nå er det bare å kappe opp og klyve. lar det ligge litt til med greiner i håp om at noe fuktighet skal suges ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...