Gå til innhold

Jonsered 435 stopper når jeg legger den på sida hvis den er varm


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Jonsered 435 som er kranglete når den blir skikkelig varm.

Den stopper så fort jeg legger den på sida for å felle trær.

Den starter lett når den er kald og går som ei kule til jeg har jobbet en halvtimes tid. Deretter stopper den lett og er vanskelig å få start på. Jeg må bruke trikset med å dra ut choken og inn igjen for å låse gassen før den vil starte. Hvis jeg kjører tanken helt tom, blir det nesten umulig å få liv i den igjen.

Jeg har justert L og H og tomgangsskruen etter instruksjonsboka.

Synes også den er litt gjerrig på kjedesmøringen, så sverdet blir lett varmt.

 

Er det noen som har noen tips til hva som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Nå er jeg absolutt ingen ekspert på dette, men etter det jeg har lest på internet så er vanligste årsaken lekasje på veivakseltettingene om saga dør når den legges på siden.

Men det kanskje er noen med bedre kunnskaper enn meg på dette som har andre tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg er heller ingen ekspert, men ville startet med å sjekke bensinslanger for lekkasje.

 

Og hvis jonsered har impulsslange mellom forgasser og veivhus ville jeg sjekket denne også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byhugger_1

Takk for god hjelp!

Teorien om bensinlekkasje var i hvert fall korrekt. Denne saga har varme i håndtakene, og av en eller annen grunn går det også en bensinslange gjennom framre håndtak. Når jeg legger saga over på sida, lekker det fra hullet der bensinslangen kommer ut av tanken. Jeg kan ikke se noen pakninger eller simringer, så jeg forstår ikke hvordan denne konstruksjonen noen gang kan ha vært tett.

Er det noen som vet hva denne slangen er til?

Hva er mest fornuftig?

1) å ta ut slangen og plugge hullene med en passende propp/lim

eller

2) å bytte ut slange og endestykker og håpe på at det blir tett?

 

Jeg har bilder her som viser der slangen kommer opp og et bilde inni tanken:

https://drive.google.com/folderview?id=0B2smnwlRLgsLWE04RDBMeXVudjQ&amp\;usp=sharing

Det i det innerste hullet i tanken det lekker gjennom.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest byhugger_1

Bare som en oppsummering i tilfelle andre skulle få samme problem seinere:

Jeg var innom Skogsredskaper og fikk råd om å ikke plugge hullene til lufteslangene\; de var nødvendig for kjøling av bensinen og trykkavlastning.

Jeg tok deretter ut lufteslangen med tanke på å skaffe en ny. Dessverre er det en veldig ukurant tykkelse (5mm utvendig, 2.8mm innvendig). Derfor gjorde jeg et forsøk med å skjære bort en drøy centimeter fra enden og plugget i endehylsa. Smurte på litt pakningssilikon og stappet slangen nedi på nytt.

Nå virker det tett og saga går fint i alle stillinger. Får håpe det holder!

Jeg skjønner ikke helt at denne lekkasjen kan være grunnen til at saga stoppet når den lå på sida, men fint å få tettet lekkasjen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...