Gå til innhold

Pris på ved på rot?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på kva grei pris er på m3 for furu tømmer på rot, når eg tar det ut på ein nabo? Er til vedproduksjon det skal brukes til. Er greie forhold og komme til skogen! Nokon som har ein formeining?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Kommer vel an på om det er naboen som ønsker å få ryddet eller om det er du som ønsker ved.

Har naboen mottatt støtte for å plante det så har vel ikke du lov til å hugge det for ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eg som ønsker og sage ned skog hos han vis det er greit for han! Va er vanlig og sitte igjenn med for m3 etter at skog entrepinører har hugget etter at kostnadene er betalt? Er nok ok ikkje perfekte forhold for ein entrepinør og hugge der heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Det er veldig vanskelig å svare på. Hvis det er snakk om tynning slik at han får bedre vekst på det som skal stå igjen, så har det en verdi for skogeier å få utført slik hogst. Så er det driftsforhold, terreng, avstand til velteplass for tømmerbil og hvor stort kvantum det er som avgjør hvor mye det blir igjen i netto til skogeier. Det betyr i praksis at dersom det er vanskelig forhold og lite volum så blir det ikke noe netto i det hele tatt. Det koster mye penger å flytte store maskiner for et lite volum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massevirke furu kr 160,- pr. m3. Skurslip furu 4,1 meter kr 295,- pr. m3. Dette er priser i Sogn og Fjordane.

Så du kan betale frå ca kr 30 til kr 100 pr m3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi bort virke? Ja muligens til slekt og gode venner.

Men hvorfor ikke gi bort et lam, eller en kubikk melk, en slaktgris eller litt av lønna di også? Mener i prinsippet at samfunnet rundt oss har kjøpekraft til å betale hva produktene våre er verdt og selv den minst verdifulle skogen er verdt 200,- pr kubikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har stor mangel på beite til melkekyrne, kan få til 80 mål gjødsla beite til kyrne om eg får vekk disse 80 måla med stor og flott bjørkeskog, men dette er bratt å krevende å få ut, har derfor gott vekk skog på rot, mot rydding og einerhogst, har ikkje tid til å hogge dette ut skjølv, hadde det vore økonomi i dette, hadde eg muligens leigt inn utanlandsk arbeider til å hogge det, kløyve det opp å pakka det i 60-80 liters sekker, men her på jæren er vedmarkedet labert, da meiner eg at eg har meir igjen for å gi det vekk, til fordel for å få beite.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

&quot\;selv den minst verdifulle skogen er verdt 200,- pr kubikk.&quot\;

 

Hogd og lunnet ved skogsbilvei, så er den nok det, og stort sett litt mer. Skal du betale noen (altså skogsentreprenøren) for jobben med å få den fram dit, så ender du likevel fort med null eller minus. Naturligvis avhengig av hvor lang kjøring det blir med lassbærer og hvor vanskelige forhold det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Om terrenget er så bratt at det er vanskelig å ta ut virket, er det etter min mening bratt og dårlig egnet beite for melkeku og.

Når det gjelder pris så må du jo over skur/slipprisen om det er drivverdig furu og da blir det nok kostbar en ved...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...