Gå til innhold

Ny rive eller bredere slåmaskin?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hmmmm, startet en tråd for noen dager siden ang. ny rive 2 rotors rive. Har blitt litt i tvil etter hvert siden vi bare har en 2,4 3 pkt. maskin å slå med.

Fordeler med rive: jevnere tørk (men så har jeg ikke bredspredning på slåmaskinen), muligheter for litt leiekjøring(kan bli leiekjøring med større slåmskin også), kan slå sammen strenger som blir for tynne for snitteren i vind (vind har vi en del av).

 

Fordeler med slepslåmaskin: øker kapasiteten på den mest tidkrevende arbeidsoperasjonen, mye bedre å slå med enn 3 pkt, osv.

 

Tror nok jeg heller mest mot slepeslåmaskin. Hadde vært kjekt med rive også, men føler nok kanskje at vi må bruke noen år på å få jordene slette nok for ei stor rive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Hmmmm, startet en tråd for noen dager siden ang. ny rive 2 rotors rive. Har blitt litt i tvil etter hvert siden vi bare har en 2,4 3 pkt. maskin å slå med.

Fordeler med rive: jevnere tørk (men så har jeg ikke bredspredning på slåmaskinen), muligheter for litt leiekjøring(kan bli leiekjøring med større slåmskin også), kan slå sammen strenger som blir for tynne for snitteren i vind (vind har vi en del av).

 

Fordeler med slepslåmaskin: øker kapasiteten på den mest tidkrevende arbeidsoperasjonen, mye bedre å slå med enn 3 pkt, osv.

 

Tror nok jeg heller mest mot slepeslåmaskin. Hadde vært kjekt med rive også, men føler nok kanskje at vi må bruke noen år på å få jordene slette nok for ei stor rive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

JF GMT 3205 LP og JF GMS 320, hva er primært forskjellen på disse to? Begge er sidemontert.

 

Ellers interressert i tips ang. ny eller nyere brukt slåmaskin. Gjerne med mulighet for breispredning.

 

Har i den forbindelse en Kuhn 243 3 pkt. maskin for salg 2005 mod. Gått ca. 500-600 mål i året. Ingen havari eller påkjørsler. Innelagret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oddi_1
Har ein taarup 4232 (3,2m) med bredspredning, er veldig godt fornøyd m denne. Slår fint og er stabil og fin. Kan absolutt anbefale taarup, men ville nok vurdere ein sentermontert neste gang. Dei fleste enteprenørene her i område kjører også taarup ellers går det litt Kuhn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...