Gå til innhold

Tajfun 400 joy


JHM

Anbefalte innlegg

Nå har desse maskinene vore på markedet ei stund. Er dokken helste godt fornøyde med dei, eller er det noko tull med dei.

 

Må jo seia dei ser litt sneisne ut, og ein del fiffige detaljar, men så er det også mykje elektronikk på dei.

 

Såg også ut til å vera god fres i kjedesaga. Har bare sett på demonstrasjon, men det er jo når ein har brukt vedmaskina ein del at ein får testa skikkelig ut, så kva seier folket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har en slik på tredje året nå. Har ikke kjørt gjennom mer enn ca 300 m3, men den har fungert bra. Det eneste jeg har funnet ut er at den er nøye på strømforsyning.

Særlig på sommeren trekker den mye strøm hvis oljekjøleren går mye. Ellers må jeg si at den har en enorm kapasitet å utrolig lettkjørt maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knyter du på en sekk på sponavsuget vil du få redusert effekt og sekken vil etterhvert blåse bort. Kjører du sponet rett i en beholder vil avsuget sørge for at beholderen blåses ren for flis. Har du en åpen sekk under ett vertikalt rør vil du kunne samle opp ca 30%.

Lykke til og si fra når du har funnet en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y-rør. tenkte du da at spon skulle falle ned mens lufta skulle gå rett frem. Det ville bli det samme som å sette en kasse under røret som går rett frem.

Kunne tenkt meg at du knytte fast sekken på røret og så sette på et utluftningsrør som gikk rett opp. dette røret måtte da være mye grovere enn det andre og så langt at eventuelt spon ville falle ned i sekken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei igjen.

 

Angåande å få spona i sekk, så gjekk det fint å bruke eit 250 mm røyr med som ein 140 mm gren eg blåser spona innpå. då blir spona blåst ned i sekken, og overskuddslufta går opp gjennom 250 røyret.

 

Ellers er eg godt fornøgd med maskina, men kløyvestempelet var alt for glatt, slik at viss kubbane var skore litt skeivt, så gjekk kubbane på høgkant når dei blei kløyvde. Så eg skrudde av heile kløyveplata og sveisa 2 sveisesømmar horisontalt og 2 vertikalt og 3 punkt , og då blei det andre boller:-) Trur jobben tok meg mindre enn ein time, så det har spart meg for mykje banning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

VI har hatt denne maskina i 3-4 år nå,kjørt gjennom 2-300 kbm. Har 4, 8 og 12-deler kniv. Jeg bruker nesten bare 12-deleren når jeg lager ved for salg, blir fin størrelse på de da. Er kubbene små nok til kun å deles i 2, så er det bare å justere opp kniven på joysticken så klyves den i 2. Er de mellomstore så er det bare de innerste knivene som får tak og det blir fortsatt fin størrelse på dem. Som noen nevner så blir det en del rask med denne kniven, men det går fort å produsere når man slipper å hive tilbake! For ved til privat bruk bruker vi ofte en av de mindre knivene, da vi har stor ovn og veden godt kan være stor.

 

Vi har løftebord også. Dette er veldig praktisk når stokkene er lange og rette. Når det er en del krokete ved så er det enklest å kappe stokkene i håndterbare lengder og hive de rett innpå.

 

En skal passe på at det ikke samler seg med rusk bak klyveren, da denne vil bli stående å stange når den ikke kommer helt i retur. Videre skal man passe på at avløpet fra sagkjedet ikke tetter seg, må stakes opp en gang i blant. Alt dette står beskrevet i instruksjonsbok.

 

Brukte tidligere en IH 454 (52hk) til å drive maskina. Det gikk uten problem det, men etter vi satte en Valtra 900 med 540øko-gear på PTO fremfor maskina, gikk dieselforbruket kraftig ned. Klarte ikke å løfte maskina på folkelig vis heller med Inter'n.

 

Alt i alt en handy og så langt problemfri maskin som det går an å produsere fort og bra med. Skal man effektivisere så er det stokkmating og få unna ferdig ved som må effektiviseres - maskina i seg selv er lynkjapp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørn! Kor mykje kjedeolje går det på ein dag. Hjå meg går det ca 1 liter, og då har me produsert ca 10- 13 europall som er lødd. brukar nå for øvrig rapsolje som eg kjøpte til 12 kr pr liter på rimi:-) Men ein liter er ikkje mykje når ein teker på kor møkje som går gjennom ei motorsag iløpet av ein dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke målt noe spesifikt, men det er justering på dette. Når maskina var ny sto justeringa på fullt, men vi halverte dette og har kjørt problemfritt med det. Man lager sikkert 10-15 paller før man fyller ja, men som sagt så har jeg ikke målt dette.

 

Er vel snart tid for å ta den ut fra vinterlagring nå :-) Det er en fryd å lage ved med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det seia at du bruker ca 8 liter olje til 10-15 pall?

Eg brukar 1 liter på 10-15 pall, og då står justeringa på fullt.

Lurar på om pumpa kan ha havarert eg...

Andre som har same maskin som har nokon formeining?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ingen ting om Tajfun, men min Dalen 2054 bruker også ca 1 olje på 15-20 løskubikk sekker, ca en dags arbeid.

Varierer selvsagt litt etter hvor grove stokker det er, men i snitt ca 1-1,5l.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikkje så unormalt likevel då, Men eg synst den første tanken med kjedeolje gjekk fortare gjennom (utan at eg er heilt sikker på det).

Men Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at jeg husker feil. Jeg kan gi deg tilbakemelding når vi tar den ut å begynner å produsere. Men jeg husker at det gikk ganske mye olje når den sto på fullt hvertfall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Som avløser har jeg prøvd de fleste vedmaskiner. Kan ikke si på litren hvor mye Tajfun bruker, men at den ikke bruker mer enn andre maskiner kan jeg si!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...